Showing posts with label working life. Show all posts
Showing posts with label working life. Show all posts

16.12.13

Bila bertemu ex-colleague...

Bismillah wal hamdulillah...

Pejam celik da lebih kurang 1tahun 7bulan (sama umur amira) sy resign dan menjadi surirumah sepenuh masa... alhamdulillah atas semuanya... 2malam lepas sempat 'bertemu' ex-colleague... bertemu di alam maya jek... kt fb... beliau pun da lama tak online... nasib kami lebih kurang sama jgk... bukan saya seorg ja mendapat 'berita baik' ditransfer ke cyberjaya last year... ramai jgk dan ada yg mengambil keputusan seperti saya disebabkan anak2 dan keluarga... yang bujang sokay la transfer kt mana2 pun xdak masalah nk fikir anak2 n suami... sebab menda tuh tiba2 n hanya diberi masa beberapa hari je utk buat keputusan... mmg takleh fikir apa sgtla selain fikir untuk resign shj... masa tuh kami masing2 tak bersedia... hanya ALLAH SWT shj yg tahu perasaan waktu tuh... tp malas nk fikir lebih2 sbb sy pun masih dalam pantang... tak cukup 44hari lg... kejam kan? :) mmg terasa kekejaman mereka2 itu... sorry to say... 

Jadi sempat la kami berdua berborak2 smbil beremosi... haha! mmg terasa lawak di situ... walaupun segalanya telah lama dilupakan tetapi sesekali dikenang kembali terasa 'kehangatan'nya... Kalau boleh saya dah tak mahu tahu, ambil tahu, bagi tahu atau apa2 mengenai pekerjaan yg lalu2 n mereka2 yg terlibat... biarlah ia dibawa angin lalu kerana saya melalui fasa yg cukup berat jg selepas terpaksa ambil keputusan drastik tanpa dirancang itu. Kita hanya merancang dan ALLAH SWT yang menentukan segalanya dan sekarang sy dah nampak banyak sgt hikmahnya... alhamdulillah... setinggi kesyukuran dirafa'kan ke hadratNYA... walaupun sudah JOBLESS sekurang2nya ALLAH SWT masih memberi kami rezeki ANAK... ANAK tidak boleh dijual-beli diknon... apa yg sy tgk my colleagues yg terpaksa berhijrah ke cyberjaya tahun lepas semua dpt rezeki anak... syukurlah kawan-kawan... ramai kt luar sana nak anak tp kita setelah berhijrah (sama ada stay di cyberjaya dan terpaksa resign) kita diberikan rezeki baru... SAKIT HATI dibalas dengan cahaya mata... dan ANAK itu merupakan 1rezeki yg tiada tolok bandingannya... masing2 membuyung ni haa... hehe... :D tersenyum menerima berita kawan2 senasib masing2 akn menambah tahun 2013/2014... xpalah mungkin anak2 ini akan membuka pintu2 rezeki buat kita... saya yakin itu...

Coretan ini akan bersambung lagi... nantikan next episode mengenai kerjaya sebagai surirumah dan working-at-home-mother... apakah cabaran2nya (berapa kali ulang da... tp ni episod laen...hihi)? itu tak masuk bab kawan2 sendiri pun tak support... serius rasa tak masuk akal... kawan2 sendiri okeh n boleh dianggap sbg kawan baik... ok fine dia tak kahwin lg mungkin dia tak faham... :)

 

27.9.12

Sedih bila mengenangkan namun aku mesti bersyukur...

Bismillah wal hamdulillah...

Malam td ada chat dgn my ex-colleagues... saja je tnya2 kaba tp rasa cam sedikit terkilan... rakan sekerja sama2 susah payah dulu, beberapa tahun memegang status leasing, dia masih lg berkesempatan utk terus berkerja dan sy terpaksa resign kerna tidak 'bernasib baik' rasa mcm.... dah lama sbnrnya sy redha dgn keadaan ini... (ok fine start emosi dah... tp apa aku pedulik...hehe) serius entri ini berbaur emosi negatif... bkn menindakkan taqdir yg telah DIA tetapkan tp cara/ the way sy terpaksa resign itu ygmenyakitkan hati... cukup menyakitkan hati sbb sy terpaksa bazirkan masa selama lbh krg 4-5thn utk pekerjaan itu... bazirkan?mak selalu pesan jgn anggap mcm tuh anggaplah 4-5thn sbg tahun utk menimba pengetahuan dan pengalaman berharga... thanks mak for the positive words... mmg agak down bila tgk n dgr rakan2 seperjuangan dahulu lbh mendahului n lbh bernasib baek... padahal sama2 susah n sama2 buat kerja dulu... berada dlm satu lapangan yg sama jgk tp atas dasar rezeki sy redha...

Takpala kan at least sy ada anak2 yg menemani... syukur anugerah anak2 nehs adalah anugerah dan rezeki terindah...sy bersyukur sgt2... ada org yg keje gempak tp allah swt xberi peluang kt dia utk menikmati rezeki anak... smpai tua asik keje tp anak xdak... walaupun xdpt rezeki kerja... tp tuh la sakit jgk hati nehs...  mmg rasa geram n marah dgn org2 yg terlibat itu... suka2 hati ja transfer org mcm tuh je tanpa fikir keadaan org len... yela kans mebi depa da nasib n bahagian sy... tp ntah serius rasa xpuas hati sbb sy 'terpaksa' resign bkn dgn sukarela tiba2 nk resign... huhuhhuhu... sgtla xadil... org len leh je keje kt sini... kita terpaksa p jejauh nk keja padahal keja lbh krg bukan naek pangkat ka apa n gaji pun sama... adil ka?

Ya allah berikan aku kekuatan... mg aku sabar n redha dgn ujianMU ini... ameen...

 

29.6.12

dengan rasminya n testing..

Bismillah wal hamdulillah... alahai br nk test update pkai phone fail nmpknya..huhu.. da ilang abes guwe pnya signature..kohhkoff..siang td en.abg teman p amk brg2 kt opis..mls sgt dah nk menjenguk diri ke sana lg..ntahla da xdak feel kot..mls nk jmp sapa2 jgk.. xleh nk lelapkn mata dok fikir nk gapolah pasneh?? ya allah tunjukkn daku jln.. ameen

17.6.12

Kira, kerja, keputusan, perancangan...

Bismillah wal hamdulillah...

Kira-kira

Hari2 skrg keje sy adalah KIRA... huhu.. kira hari nk abes pantang 44hari dan kira hari utk contract termination... lagi 8hari nk bebas dari kem tahanan pantang... bkn pasai kes pantang mkn sgt tp bab nk kuar berjalan2 tuh... tepu da kepala nehs asik terperuk kt dlm umah... nak2 time weekend, org sibuk attend wedding haku jgk terpaksa jadi guard tak berbayar kt umah... sunyinya hanya tuhan shj yg tahu... dibuatnya kalu time baby amira buat perangai asik nk duduk ats riba n bergayut je mmg xleh buat apala... nk p toilet pun susah... kkdg timing tuh elok je time sume org tak dak waktu tuh la dia nk buat perangai... waktu org ada pnyala behave tdo je... pandai na anak ummi...

Ngam2 lagi 2weeks (14hari) kontrak kerja nk tamat... tamat n smbung di cyberjaya smpai march 2013... sambungan tuh setakat ini kptsn dah ada... xtaula kot tiba2 berubah di saat2 akhir so xberani nk reveal keputusan terima offer tuh atau tak... Mg allah swt mengukuhkan kptsn yg terbaek... hari2 bgn pagi mesti kira nk abes pantang 44hari n kehabesan kontrak... dan dlm hati xhenti2 berdoa n pujuk hati smg bersangka baek kehadratNYA... ALLAH knows the best... kita je sbg makhluk sepatutnya bergantung harap hnya padaNYA...berbaek sangka padaNYA n hnya memohon dan meminta dariNYA... rezeki dtg dariNYA bkn dari manusia :)

Kerja

Nasib kerja sy mungkin xsebaek org laen namun sy tetap bersyukur diberi kesempatan oleh allah swt utk mendpt rezeki tiap2 bln, utk tlg en.abg tiap2 bln... alhamdulillah... selepas grad sy xpernah menganggur walau 1hari... pas je abes final paper final exam final year (pnya byk final!) trus kena daftar diri utk position nehs... walaupun xsegempak mana tp gaji yg dpt tiap2 bln bkn stkt leh tlg diri sndri malah bleh tlg n supports org len serba sedikit... rezeki allah kita share sama2 kans... 5thn dgn pekerjaan skrg n utk yg xtau statusnya leasing... memula dgn anak syarikat TM (GITN SDN BERHAD) di perlis lps dlm masa 3thn transfer p Alor Setar pulak dgn TM... lbh krg 1thn++ masuk GITN blk ni yg kena transfer p NOC Cyberjaya... haku pun da naek penin... ni sume gara2 attach dgn projek... memula projek SchoolNet, pastu TM School Broadband n finally 1Gov*Net... xtaula next projek apa lak... rasanya xdak kot sbb projek 1Gov*Net lama... 20thn kalu xslp... so merasa pencen trus la kot dgn terloncat2 merata2 mcm tuh...

Da agak lama sy fikir ok fine sy penat sgt dgn kerja skrg... bila nk dpt jawatan tetap nehs... da 5thn kot... pelik 5thn kerja xtentu hala lg bak kata org utara... tuh xmai part mak abah bising2 tnya lamanya asik leasing... haha... mak abah pun tertnya2 apatah lg tuan badan ni ha... sy sabarkan diri da 5thn n kkdg sy rasa sudah tiba masanya sy buat sumthing... dats why sy smbung blaja... sy rasa smbung blaja tuh adalah 1kptsn yg tepat... skrg sy da nmpak ke mana arah tuju sy slps ini... :) alhamdulillah... kwn2 senasib ramai... sume sudah berkeluarga n yg plg tragis anak lbh dari 1org n masih lg kecik... sume dari state yg berbeza2... mcm mana nk transfer mai cyber dlm keadaan family yg jauh? kalu lelaki mungkin bleh tp seorg wanita yg bergelar isteri n ibu mungkin terlalu sukar... dlm masa 2-3minggu kptsn harus dibuat, pada masa yg sama kena fikir kt mana nk stay, anak2 nk letak kt mana, suami mcm mana... berlinangan air mata masing2... demi mencari sesuap nasik bak kata org jalan mesti dicari... masing2 menemui jalan buntu... xtau bape hari xnyenyak tdo n bertemankan air mata dan akhirnya ok sudah... xguna susah2kan diri begini... ok lets face it! ^_^

Keputusan

Keputusan wajib dibuat segera... ari jumaat lepas da call ckp setuju terima offer tuh... kohhkoff... dalam hati terima je dulu tiba2 kptsn berubah belakang kira... haha! tp insya allah 1kptsn telah disepakati... depa nk marah tiba2 tkq kptsn lantakla... hampa buat sy mcm ni slama 5thn haku leh lak sabar kans... skrg ampa susah sket apa salahnya?susah sbb terpaksa cari org ganti la in case sy cancel last min... ada aku kesah??? sbb ampa pun xkesah pasai sy... ngeheheheh :D

So apa kptsn skrg? bertemu Sharena di cyberjaya atau??? heheh... sila tunggu pada 1July2012 nanti ye :)

Perancangan

Slps dpt tau kena transfer p cyber tuh mula la melakar pelbagai rancangan... kalu xterima apa nk buat?kalu terima lagu mana pulak? fuhhh... smput otak fikir... tp so far adalah skit2 back up plan in case apa2... thanks to my sis odah sbb tlg kakjah... dahla arituh tlg kakjah beranak kali ni tlg dok pkiaq pasai keja... so far adalah dia nk tlg sikit2... hehe... sepatutnya kakak tlg adik ni adik tlg kakak... dia xpala gaji da 5k da... kakak dia neh pasneh xdak gaji (mungkin??).. kohhkoff... mg murah rezeki utk kami...

Next week pas train baby amira pakai botol nk mulakan gerakkan mencari kerja... nk jmpa sumbody next week... mg baby amira cpt2 blaja minum susu pakai botol... asik direkfeed je sejak lahir smpai hari nehs... hehe... xtau la dia mau ka dak botol... harap2 dia mau... ksian kt mak kot satg kena feed pakai cups/syringe... tp mak ckp xberani... ha sudah! nak tak nak kena guna botol... harap2 anak ummi cpt belajar ok... :)

 

14.6.12

UjianNYA lagi... aku redha...

Bismillah wal hamdulillah...

Macam xbermaya je 1-2hari nehs... ya allah berikan aku kekuatan... day34 hari ini... n jaundice baby amira masih lg ada... baby amira masih kelihatan kekuningan... td p HTF utk review result blood n urine test alhamdulillah sume ok... syukur sgt dah... tp still kena pantau keadaan dia... ummi yg dlm pantang ni masih kena berhati2... byk lg food yg panas2 sy xleh mkn... lega bila MO ckp she is healthy n normal :) tersengeh daku mendengarnya... xpala syg ummi tunggu kamu btul2 sihat... ummi xsihat xpa... :) segala pantang larang da ke laot... mana dgn xcukup rehat n byk duduk dok kerap bf si baby amira... harap2 badan ni okla... kkdg tuh xcukup tdoq... bkn sbb baby amira berjg mlm sbb sy yg xleh nk lelapkan mata kerna risaukan keadaan anak...

Ok, itu pasai keadaan kesihatan my newborn baby amira humaira, 2hari lps lak dpt berita kena transfer keje ke cyberjaya... memula leh cool lg sbb ingat sume org kena transfer p cyber... skali rupanya xsemua.. beberapa org je sbb quota penuh jadi depa men amik je sesapa utk transfer atau stay state... ya allah, ujian apakah ini?apakah hikmah disblk semua dugaan ini?dikala anak pun xsihat sepenuhnya lg... dikala sy pun masih hari ke34 berpantang, tertekannya itu hnya allah swt shj yg tahu... mak dok pesan jgn stress2 dlm pantang... bahaya... sapa xstress woih pkiaq anak da xleh tdoq mlm, ni pkiaq keja lak yg ntah apa2... rasa geram amat... 5thn menanti dgn kerja skrg... dgn harapan ada sinar menanti dihadapan tp... so daripada fikir sakit hati better sy blaja utk redha n terima dgn hati terbuka... adakah sy perlu terus menanti?status kerja masih leasing, gaji masih sama cuma tmpt ja bertukar ke cyberjaya... dok keja kt alor star berulang alik mcm ni pun sy rasa gaji cukup2 mkn je apatah lg duduk kt sana... anak2 mcm mana?suami?haish xleh nk fikir... ouh lupa...bln 9 nti da start semester baru pengajian sy di UUM... jadi?perlu berulang alik dari cyberjaya?oh mcm tidak... mcm dh bleh tau je kptsn n jalan apa yg perlu sy pilih...

Mak n abah pun mcm xbg p cyber...katanya ksian kt anak2... tinggal depa kt perlis pun ksian, bwk p cyber pun ksian... so daripada kerja n anak2 konfem sy pilih anak2... baby amira terlalu kecik utk ditinggalkan... dia perlukan susu ibu di usia skrg... baru 34hari... xsampai hati nk tinggalkan dia... uih xtdo kot fikir pasai nk uruskan anak kalu ummi mereka ni p cyber... si kecik la plg sy xsmpai hati nk hanta org len jg... mmg xleh nk cari bs dlm sekelip mata je... (haish...xharap kot antar nurseri bdk ramai2...br 2bln kot masa tuh... ya allah!) ramai member2 yg kna transfer syg nk resign cam tuh je... mmg la sayang, tp kalu status keja masih kontrak n gaji pun cam tuh 2-3bln kt sana pun xberbaloi... bkn stkt saving xleh buat, silap2 duit xcukup nk mkn... dgn anak2 lg... huwaaa... xleh fikir kot... cukup la perasaan 'sayang' sy pada pekerjaan skrg... 5thn dah rasanya sudah tiba masanya sy mencari peluang laen... niat sy cuma 1) nk jaga anak yg masih terlalu kecik, yg masih menyusu badan yg menjadi amanah yg besar kpd sy sbg seorg ibu 2) tanggungjwb n janji pada mak abah utk habeskan pengajian di UUM... Ada 2sbb ni yg plg meruntun jiwa... xmungkin utk sy sia2kan... pasai kerja tuh sy anggap je la xdak rezeki sy... doa byk2 moga ada yg sudi membantu merasa belas ehsan utk aku yg da xberdaya ini... ameen ya allah...

 

3.5.12

Entri campoq2...

Bismillah wal hamdulillah...   

38weeks ++

Hari ni dah 38weeks 2days... perot super besar bila da masuk minggu2 terakhir... apa taknya berat baby bertmbh 200g every weeks... cuak ummi wahai anak... skrg ni setiap kali scan mesti tnya doctor berat baby da bape... subhanallah, maha suci allah swt yg menciptakan sesuatu... padat, tembam, mok3 la haiii si kecik seorg ni kt dlm... smpai sakit2 tulang rusuk, tulang pinggul ummi kamu kick2 setiap hari menandakan ruang da terlalu sempit... next week kita jmpa nak??? ada bransss?? hek3 ^_^

Td check up... agak pnjg lebar perbincangan dgn doctor td... dr.anuar masih meragui kesungguhanku mahu VBAC kali ini... ya3... mmg kuasa bkn ditangan guwe... allah swt yg maha berkuasa ke atas sesuatu... tp tidak salah menyimpan impian dan cita2 bukan? berat si ummi xnaek2 sejak 3minggu lepas... hairan sungguh... tp berat baby ha yg dok naek mencanak2 setiap minggu... perut da mcm turun (mak n en.abg pun ckp) n sy da xrasa sesak napas mcm selalu... mcm lapang je dada cuma rasa berat je... solat konfem da duduk skrg... bila sujud terasa perut da mencecah bumi... masa aisya dulu xdak rasa gini... sib bek xmeniarap trus ha... td scan berat baby da cecah 3.1kg... kalu deliver next week insya allah cecah 3.2kg-3.3kg kottt... kot la kans... so dr.anuar asik bertnya, berani ka nk cuba normal... cam geram sedikit di situ... sbg seorg doctor he should support his patient la kans... gagal atau berjaya percubaan itu belakang kira at least sy mencuba dahulu... dgn yakin diri sy ckp "of kosh la sy nk cuba..." keh3... dlm hati konfem aku xberanak kt dr.anuar... ada chances dia n czer haku skali lg in case apa2... kecik2 pnya hal pun 'kemungkinan' itu ada utk dia soh pilih option czer instead of normal delivery... kalu czer atas sbb2 yg bleh diterima its ok... kita pun xmau tanggung risiko... da 3org doctor sy tnya opinions mengenai plan VBAC ini sume ckp so far mmg xdak masalah... boleh cuba... kedudukan baby n kondisi diriku sume xmenghalang utk mencuba VBAC... kecuali ALLAH SWT da tentukan end up dgn czer itu saya redha... but at least... lets try first... sy xmau mengalah dulu... huhu... (punyala smgt dalam cuak... tp kena jgk smgt... demi anakku...)

Family trip makan kenduri

Esok PIL n mak abah nk bertolak ke Gombak utk jalan2 makan kenduri... alahai jelesnya guwe... xleh nk join... ikutkan hati nehs malas nk fikir dah pasai beranak, apa kata mari kita p Gombak secara beramai2... seolah2 sy tidak sarat mengandung... hek3... tp memikirkan adik n adik ipar yg tgh exam (depa dua nak amik SPM thn nehs) kami la yg kena antar depa p skola n tuisyen so ok2... ada reasons yg lbh n perlu diutamakan... so lupakan la faizah...

Sy da rasa kuat nehs cuma berat kt perot je... T___T nak jgk tuh... nti sakit sana-sini sndiri mau ingat... ala jalan2 dkt2 ok kot... kena amalkan hidup aktif bg mudah beranak... kansss.... :) nti nk plan dgn en.abg la... p jogging ka apa... jogging? xdakla jogging tp berjalan secara byk kat jogging track... sambil2 praktis breathing teknik... harap2 diriku bleh belajar tenang... 

Persediaan mental n fizikal

Secara jujurnya ku akui sy ni mmg penakot sket... tp org ckp sakit beranak ni xsama antara satu sama laen... laen org laen tahap kesakitan yg allah swt bagi... hebatkan kuasa allah?ada yg ckp leh je tolerate dgn sakit beranak... haku mcm "eh???" huk3... mebi sbb masa nk beranak kt aisya dulu depa p drip dgn pitocin due to slow progress... cam kena induce la jgk... paksa serviks utk dilate... oh tidak... xdpt ku bayangkan... memula tuh sakit leh tahan lg pas kena drip tuh haruslah menggelupur separuh mati sakitnya... 

So skrg nk jadi setenang mungkin... berkali2 pesan kt diri ini jgn takut, sila tenang... hehe :) siap buat status kt FB... besalah degil... keh3...dok jgk pkiaq xsudah2... en.abg pun naek penin... berkali2 gak dia pesan... ce xpyh imagine pelik2 sgt... just releks... yela yg nk beranaknye aii tauuuu... -__-" so skrg byk borak2 dgn member2 yg support natural/gentle birth... sure jadi konfiden... besides yakin dgn kuasa allah yg menentukan sesuatu... allah swt da design badan kita ni perfek sgt da... so yakinlah dgn kemampuan badan kita seperti mana kita mampu utk mengandung tanpa perlu fikir secara horror mcm mana proses mengandung tuh terjadi begitulah jgn dgn kelahiran... xperlu pun nk fikir dgn tragisnya... just follow the flow... kena ada ilmu jgk pasai birth.. (ni ayat nk pujuk diri sndiri supaya jgn takutt.. hehe)

On leave

 Tadi dr.anuar offer 1offer yg menarek... haha... xsangka la jgk... dia ckp "awk berulang jauh2 neh setiap hari mai keja xmau amik MC ka sblm bersalin??" berbunga2 riangla hati ini... bak kata pepataha, kecik tapak tanga, nyiru hamba tadahkan... sy suka, sy suka~! hehe... trus ha dpt 1week direk MC next week :) ouh bleh menenangkan diri setenang2nya sblm deliver... kalu x hari2 fikir, mcm mana nk beranak kalu badan penat n letih??serius, preggy 2nd nehs mmg penat yg amat! mcm2 la sebabnya... sbb anak 1st masih kecik da jadi 1faktor, dulu masa preggy 1st asik rehat je bak kata org utara asik melengkaq atas katil ja... haha... jadi tuan puteri selama 40minggu... bes arr.. xpyh masak bagai... tp jgn harap utk kali ini ye faizah... kena buat byk lg keja adala... dgn si kakak makin menjadi2 perangai sejak nk dpt adik... fuh... cabarans... pastu mai part berulang jauh kangar-alor staq... berganda2 letihnya... pembawakkan kali nehs lak berbeza dari 1st... alahan truk awainya smpai kena warded, pastu jenis insomnia la pulak... hazab weh xleh tdoq tp badan letih... sobsss...

Status kerja

Aaaaa... xmau pkiaq pasai keja boleyyyyy??? sesungguhnya mmg tensen pasai keja... kontrak secara rasminya akn tamat the end of Jun2012... so ada lg 1bln++ lg.. haku pulak maternity leave time tuh... so secara tak langsung da abes kontrak lagi awai dari member len... status lom diketahui sama ada disambung atau tak... so kena gigih cari keja len dlm pantang nti... harap ada rezeki buat adik baby nti... ameen~ :) xmau fikir2... mg allah memberikan yg terbaek... kalu nk fikir lebih2 leh botak kepala ni... leh nmpak tua nti... hehe

*braxton hicks asik menyerang dgn dahsatnya sejak petang td... ya allah!*
*seorg lg da terkena penyakit berjangkit yakni penyakit buatan... ngeheheh :D yakni org unit sebelah (SME) tahniah sgt2 setelah beberapa penantian utk menimang cahaya mata ke2 akhirnya termakbul jgk... jg diri bebaeks... :) *



17.4.12

9 bulan...

Bismillah wal hamdulillah...

Hari ini da cukup 36weeks of pregnancy... bermakna genab 9bln adik aisya ada kt dlm perot ummi... alhamdulillah... berjaya jgk harungi 36weeks yg penuh dgn warna-warni... warna-warni? yezza... sbb 1st time merasa kena admit ward kt GH... hehe :D anak 1st kan bersalin kt private so xmerasa dok GH... pastu anak 2nd nehs awai2 lg da kena admit ward masa bukak buku merah sbb Hyperem... yakni alahan yg truk... fuhhh 1st time merasa kena drip tambah ayaq smpai 15 botol... mmg kembung ayaq ja la dlm 3hari dok wad tuh... sume org yg xtau ai pregnant mmg bleh tau... depa pun heran dok sihat ja tgk tiba2 kena masuk wad... lawak2... PIL lg la... terkejut sbb ai da pregnant lg aisya pun br 1thn 2bln masa tuh... dahla beranak czer... dgn yakin diri en.abg explain kt PIL ckp da p cek kt dr.anuar (doctor yg czer perot guwe...) ckp sume ok je... da rezeki kans... takkan nk tolak... kira bersyukur diberi kesempatan pregnant kali ke2 :)

Tadi baca status Kak Nad yg tgh get ready nk packing hospital bag, teringat daku dgn hospital bag yg terbengkalai kt umah mak... haha... harus bergegas ke umah mak weekend ini utk get ready everything... bleh plak p tinggai spital bag n sgala mak nenek brg kt situ... hehe :P kalu tiba2 nk beranak gena? mind set ckp ai ni sakit bersalinnya lama... mebi smpt kot... masa aisya dulu cam ada rasa kesal sket sbb p spital awai sgt... yela da leaking org kan pesan trus ja terjah spital... nak jgk tuh ungkit kisah lama... haha! tp sis najwa kt group Gentle Birth ckp setiap birth ada pattern tersendiri... mmg xleh nk predict... cuma perlu bersedia mental n fizikal utk hadapi setiap kelahiran... just stay calm n bertenang sehabesnya... jgn kalut... heheh :D rasa sonok gila chat dgn sis najwa... dia practitioner natural birth... oh sgt suka n bersmgt kalu dpt chat n bercerita2 mengenai kelahiran... ai ni je penakot xhengat... fear is not good for labor... walauapapun bknla smpai overconfident... rasa takut perlu yakni takut kepada allah swt... cumanya kita perlu yakin dgn kebijaksanaan allah swt menciptakan manusia dgn sebaek2 kejadian... cuba tgk kucing n sgala haiwan ciptaan ALLAH SWT depa leh give birth secara natural... sy pun flash back teringat my mom jadi bidan kucing betina kt umah nk beranak 1hari dulu... ksian tgk kucing tuh berjalan ke hulu ke hilir tahan contractions (eh contractions ke? of kosh la kans rasa gak) tp mcm mana allah swt bg idea kt kucing tuh utk berjalan2 gituh? mmg berjalan2 leh mempercepatkan proses bukaan serviks n dpt kurangkan skit rasa contractions... tuh org slalu ckp "kau apahal xreti dok diam mcm kucing nk beranak..." hehe :D kalulah hanya seekor haiwan pun mampu handle kelahiran apatah lg kita manusia yg allah swt ciptakan kita sebaek2 n sesempurna kejadian? Aiseh tiba2 lak jadi mcm motivator... keh3... yela di akhir2 pregnancy ni kepala mau +ve ma... asik takut2 jerk... xelok tau faizah... sy slalu visualize sumthing yg senang n +ve menjelang kelahiran kelak... wallahu'alam mg ia jadi 1smgt n doa buat sy mg sy mudah melahirkan nti... :) buku Hypnobirthing pun xkhatam habes lg nehs... tp bkn men rasa yakin diri pulak ai... huhu... cuma nk memberi keyakinan n kurangkan rasa takut dlm diri je :)

So far tinggal lbh krg 4weeks je lg nehs nk bersalin... kkdg rasa oh cptlah beranak sbb xlarat sgt nk bawak badan yg makin menggajah nehs! trettt.. 1minit kemudian fikir blk da bersedia ke nk beranak n jadi ibu kpd 2org anak... sy jadi sgt kurang sabar 1-2minggu ini... rasa bersalah dgn aisya n en.abg... tp pastuh mintak maaf blk dgn en.abg... sy ni xlarat tahap nk merangkak buat keje2 umah en.abg kkdg asik bz men game... sapa tak hangin... hehe :D phmlah... dia pun kkdg nk release tensen blk keje nk men game kejap... tp sy ni ngamuk xmau2... dgn aisya skali da kena cubit... meraung la cik kak tuh kejap... mmg emosi jadi xstabil lak sejak akhir2 neh mebi sbb badan super duper penat kot... mg trus diberikan kekuatan utk bertahan smpai waktu bersalin nti.. xtaula mampu ke tak... rasa nk resign pun ada dah nehs... eceli kontrak pun da nk abes bln 6 akn dtg...xtau lg status mcm mana... sama ada sambung atau tak... wallahua'alam... :)

Mg sy trus kuat utk hari2 mendatang... hnya padaMU shj aku berserah diri... ameen~!


 

15.4.12

Thanks and regards...

Bismillah wal hamdulillah...

Rentetan dari entri lepas berkenaan dgn isu dok tgh2 hot skrg, deeja ummu muhammad ada share kt fb... sbnrnya saje je share kt blog sbb tgh stress fikir pasai menda tuh... xberniat nk timbulkan kontreversi ka apa...cuma meluahkan apa yg terpendam... thanks kepada yg memberi cadangan n supports... honestly bkn sy nak PTPTN tuh dimansuhkan terus n btul hutang tetap hutang n WAJIB dilangsaika... tp ini isu berkenaan dgn interest (read: yg PTPTN istilahkan sbg cukai perkhidmatan/penyelenggaraan bagai) perlu la masuk dek akal peminjam utk membayar blk... Ujrah 1% pun xdak guna, masih perlu membayar menda yg sama... 

Tiba2 hits blog ai arini melonjak kepada 421 arini n entri PTPTN tuh hit mencecah 400++... huhu... terkejut dens... dek kerna isu ini... thanks ye kepada yg sudi membaca luahan ini... ini cuma perkongsian secara bijak... sy xmenunding jari menyalahkan mana2 pihak cuma sy mintak 'pihak itu' perlu lebih peka dgn golongan2 kurang bernasib baek mcm sy... insya allah sy dlm proses nk cari jalan utk byr blk segala pinjaman pendidikan yg diberikan... xakn sy lepas tgn mcm tuh aje... sbb sy masih waras fikir yg mana halal n haram... mana dosa n pahala... sy tidaklah seperti yg diibaratkan yakni 'Seperti kacang lupakan kulit' sy masih ingat jasa 'pihak itu' meluluskan pinjaman pendidikan kalu tak mesti sy xdpt mengenggam segulung ijazah... tp ingat2la jgk da 5thn sy grad nehs, sy blom ada rezeki utk bekerja secara tetap sama ada dlm sektor swasta ataupun kerajaan... apa kata 'pihak itu' bantu sy dptkan kerja secara tetap?? konfem hutang bayar every month xskip2... heheh :D yelah nti org ckp diberi betis nak paha pulak kan? tp faktor pekerjaan la yg menjadi faktor utama skrg... kalu xdak kerja mcm mana nk dpt duit oit nk bayar utang... xdak maknanya nk lari dari bayar hutang... sy pun takut dgn azab allah swt jgk... tp kalu begini la kekdahnya 'pihak itu' memberi hutang kepada org2 yg terdesak cam sy, mcm mana Islam memandang perkara ini? bknkah itu dinamakan mengambil kesempatan? bab ni bkn men lancang lg ckp pasai hukum berhutang n hukum membayar blk hutang sume... kuarkan dalil bagai... tang bab pergaulan, rasuah, aurat apa lg ek knp tak rancak mcm ni?apsal tak amik berat cam org yg hutang dgn PTPTN? kalu berkempen kt iklan TV tentang azab xmenutup aurat sume tuh kan ada jgk bagusnya... semua org dpt manfaat... baek yg ada hutang PTPTN atau tak... sume ada kepentingan... ada kepentingan baru berani kuarkan dalil, kuarkan itu ini fakta... haih... dunia... yg dpt scholarship pun kalu g oversea kawen sesama lelaki pun nk buat apa? ada yg p oversea da xdak rupa org mesia budaya hidup dia pun buat apa? adakah org2 mcm tuh yg negara malaysia tercinta nk lahirkan? cemerlang duniawi shj? tepuk dada tnya iman... kalu gitulah gamaknye yg mesia nak n idam2kan xtaula nk ckp apa... 

Sekadar berkongsi pendapat... ^_^ v peace no war~

   

5.4.12

Soal rezeki...

Bismillah wal hamdulillah... 

Hari ini masih lg MC... dok saja kt umah... nk buat keja apa2 takut jgk... so asik duduk n baring... nk menelaah pasai 'natural birth' arini mcm kureng kerajinan... hehe... asik fikir nk mkn ja... perut lapar terpaksa gagahkan diri utk masak sbb malas jgk nk keluar cari mkn... aduhai... pastu kak nita msg pasai keja n "Interview Invitation" di TM Convention Center, KL... wahhhh... sedikit teruja xsedar diri sndg sarat memboyot ketika ini... pastu trus... "alamak!" yg dpt invitations tuh adalah abg rosnizan dan ani jgk... lusa je pun intebiu... terfikir 2pkr... 1) mmg xlarat dah nk duduk dlm keta lama2 utk g kl... lgpun mcm bahaya skit... masa aisya dulu 35weeks pregnant pun bleh lg travel sbb xdak apa2 masalah... tp kali nehs dah kondisi sedikit berbeza mcm berisiko la pulak... 2) org nak amik keja ka kalu tgk perot besaq?? bleh ka lg nk kaver?? 

So ada tnya pndpt en.abg n mak jgk... memula depa pun soh pi... tp dlm keadaan diri gini akhirnya mak n en.abg ckp xpa anggap ja xdak rezeki kali nehs... ada nti tuh rezeki anak kt dlm tuh nti dia kuaq... walaupun cam sebak n sedikit terkilan yela dahla meroyan cari keja sana-sini kans... dpt lak intebiu haruslah mcm xnak lepaskan peluang... tp apakan daya... allah swt maha mengetahui akn sesuatu... DIA lbh berkuasa hendaknya... sapa kita nk halang taqdir dan kehendakNYA kans?? pastu terbaca lak status seorg kawan di FB berbunyi begini:

"Apabila kita yakin bahawa rezeki yg kita terima semua daripada ALLAH SWT dan manusia tidak ada kuasa utk menghalang rezeki tersebut dari sampai ke tgn org yg berhak, maka tidak ak berlaku sifat mahu berebut atau tamak dgn org lain [Prof. Dr. Muhaya (Bahagia & Membahagiakan - Kaedah Transformasi Minda p. 65) ]

  

12.3.12

Perihal pekerjaan...

Bismillah wal hamdulillah... 

Hari neh sy mc... besides kaki yg da start membengkak mcm apam baru kuar dari pengukus, kepala neh jgk serabut memikirkan byk pkr... weekend hari tuh mmg super bz dgn kenduri kendara... sibuk berjalan sana sini, kaki asik berjuntai je so bengkak la kaki nehs... lepak umah PIL setiap ari sbb adik2 ipar blk n abg ipar pun ada... asik duduk ats kerusi je sbb takut kalu duduk bersila ats lantai proses nk bgn mengambil masa yg agak lama... huk3... tp bila duduk ats kerusi, kaki la pulak membengkak... kena tdo smbil tinggikan kaki... smlm lupa tinggikan kaki men tdo je... bgn pagi tgk kaki da bulat n tegang... ouh tinggal lbh krg 9weeks lg sblm EDD... kena survive n bertabah la sket utk ulang alik ke tmpt keja ye faizah! T__T 

Berckp pasai pekerjaan nehs... mlm td lepak umah mak abah... abah n mak da slmt pencen da... abah n mak both government servant... sonang kans?? begitu jgk dgn kakak n adik sy... sume keje dgn gomen... sy ke swasta dah tuh leasing pulak! T__T poor me... abah pesara engineer dari JKR, mak pesara guru, kakak sy pun guru, adik doctor kt spital kerajaan... ouh... murah sungguh rejeki adik beradikku... xpela, daku mengalah... huuuu.... abah menyuarakan kebimbangan dgn status kerja sy... yola da nk masuk thn ke-5 da sy di alam pekerjaan slps grad, tp masih lg belum tetap... tsk tsk tsk... hati sapa tak terusik weh... sbb bkn kehendak hati nk jadi gituh... sume da ditaqdirkan... mungkin abah xphm sbb zaman2 depa grad je trus keje dgn gomen... sonang je kans? sy nehs jenuh jgkla mengemis sana sini utk dptkan kerja... kakak n adik scholar for sure grad je trus dpt offer... alhamdulillah... sbb tuh sy amik keputusan utk smbg master at least nmpak la sy ada buat sesuatu dr trus menanti buah xgugur2 kans? mana tau rezeki ada pas smbung blaja... mcm2 perkiraan dok bermain2 di minda nehs... tp smlm abah persoalkan ttg status umo... ok fine! sy da tua... abah takut had umo tuh da melangkaui... nk masuk gomen umo kena at least 35thn kans? betulkan sy kalu silap... sy da nk masuk 28thn tahun ni! ye3... 28 tahun ye kawan2... tua sgt sudeyy... tp keje terumbang ambing mcm kapal xdak arah tuju kt lautan... sentap weh dgn teguran abah itu! nk wat gena! sapa mahu xdak keja mcm nehs... 

En.abg pun diam jerk... bkn nk back up ke apa... sy ada antar resume gak kt company en.abg tp lom ada berita apa2 puns... laki haku pun xleh harap jgk kot! T__T ok tiba2 marah dgn laki sndiri... yela... saat2 gitu, nk jawab apa lg... sib bek mak back up... mak ckp "xpa... ada rezeki baby baru nanti... zaman skrg bkn mcm zaman dulu2...skrg sume masuk dpt keje pakai org dalam... kabel besaq punya! mau tak senang dpt keja... kalu jenis telus mintak keja gitu mmg susahla sket..." thanx mak sbb memahami diriku... abah dok desak2 pun bkn leh ubah apa2... mak ai bengangnya daku! bkn leh sy p mintak2 trus dpt keja cam tuh je... huwaaaa... bkn muka rezeki kot... kena luaskan skop kot... kalu ada vacancies area KL kenala pejam mata mintak agaknya... ada berannnnnn???? pas 5-6thn mintak tuka area utara pulak... itupun kalu dgn TM... bahahahha :P gelak sndiri bila fikir... kalu daku single da lama da pi... fikir anak2 ni ha... tahan je dulu...

*Ya allah murahkan rezeki kami sekeluarga... agaknya sbb sy da lama tinggal solat sunat dhuha kot T__T blame diri sndiri... solat sunat dhuha adalah rutin harianku suatu ketika dulu... kena amalkan blk mg murah rezeki...*

  

16.2.12

Sometimes...

Bismillah wal hamdulillah...

In calculated, da 1thn da rupanya sy keja kt Alor Setar smbil ulang-alik dari Kangar... cpt je kan masa berlalu... dan dlm dok fikir2 cenggitu, berkira2 pulak mengenai umoq yg makin meningkat... thn ni umoq da cecah 28thn... erk! ye2... sy da tua da kan?? lagi 2thn masuk angka 30 laks.... ya allah cpt sgt masa berlalu... da umo makin meningkat dari 1hari ke 1hari... tp kerja masih lagi tunggang-langgang... serius sy rasa sgt cemburu tgk org len keje da ada hala-tujuan... muda2 lg da dpt keje stabil, grad2 ja da dpt offer bagai... pastu leh pkiaq nk naek pangkat sume... kira cam taula nk berjaya dlm career... kalu sy ckp cenggini sure ada yg jwb, ala keja ja puns... byk lg menda penting leh pkiaq... btul sume tuh... tp bila memikirkan keadaan life yg semakin bertmbhnya komitmen... kkdg sy jadi umpama cacing kepanasan... dlm kepala dok pkiaq... "What should i do?" utk tmbh pendapatan keluarga, utk tingkatkan prestasi kerjaya... 

Pasai ulang-alik jauh tuh bkn jadi masalah sgt... tp yg jadi masalah bila status keja yg xdak jaminan masa dpn... da nk masuk 5thn kot thn nehs... masih lg tegar menjadi leasing staff... apakah leasing staff? kalu direk dgn company ini kontraknya xpa jgk... adala skit2 benefits dpt atau leh jgk improve prestasi kerjaya... tp ni keja melalui agensi... benefits terbatas n nk ke peringkat lbh baek pun terbatas jgk... what for keja nehs? tp mak slalu pesan... xpa, amik sume peluang ini utk tmbh ilmu n pengalaman... itu yg buat sy tetap trus kekal bersabar n terus bersabar... sometimes kita mesti terfikir sampai bila? bila nk dpt kerja tetap? adakah perlu menunggu lg dgn kadar umur yg makin bertmbh? apakah langkah2 keselamatan yg perlu diambil? pastu ada pulak suara2 ckp, jgn MERUNGUT... hello! kalu sy ni asik merungut je xdaknya bleh dok kekal kt keja ni selama ini okeh! tp perlu jgk berbuat sesuatu... takkan nk tunggu n lihat sahaja? ALLAH SWT jugak xakn ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan dia sndiri yg berusaha utk mengubahnya... so kerana itu sy terfikir utk berbuat sesuatu... kkdg da mati akal membuatkan sy berhenti utk berusaha n just ikut flow yg ada... sy xlarat fikir n berfikir sbb last2 sy akn menemui jalan buntu jgk... kat mana lg harus sy pergi utk mencari? apa lg ikhtiar yg perlu sy buat? sy bertnya2 menda yg sama pd diri sndiri... oleh sbb itu sy gigih jgk sambung blaja walau hakikatnya xsenang yg disangka... otak da berkarat dgn komitmen yg byk rasanya kalu sesaja nk smbung blajaq tuh tak kottt... xlarat weh nk mengheret buku ke sana sini, nak ke kelas tinggal anak n suami setiap weekend... berulang ke kampus pulaks... menghabeskan minyak kereta... cukup kot habeskan duit minyak berulang ke tmpt keja... tp demi 1perubahan yg MUNGKIN?! maka sy lupaka sgalanya... usaha n buat sahaja apa yg bleh... mana tahu ada secangkir peluang yg menanti dek kerna berkat menuntut ilmu... dlm hati berkira2 mcm tuh... walaupun xnmpak apa2 pun yg menanti... sy tetap trus menyedapkan hati ini utk terus bersabar dan jgn berhenti berusaha n berharap... 

Pagi td otw ke opis... harus mengharungi bandar kangar... tgk jiran2 kuar umah sat ja da smpai tmpt keja...sonoknyaa... dahla keja tetap...dekat pulak tuh... yela manusia ni mmg cam tuh kan? sentiasa suka dgn apa yg ada ditgn atau da menjadi milik org len... huhu...xbaek pulak kan? okla tuh ada jgk keja... syukur2... alhamdulillah... but sometimes sbg manusia konfem kita akn terfikir n tertnya2... ALLAH KNOWS THE BEST FAIZAH~!!!

 

4.2.12

Tak benci tapi kurang gemar~

Bismillah wal hamdulillah...

Hari ni ada 2kenduri terdekat... sbnrnya sgt xlarat rasanya nk meredah panas dgn perot yg semakin memberat, dgn aisya yg semakin melasak tp sbb jiran tetangga ku gagahi jgk... panas sgt kt perlis skrg... smpai rasa nk pitam... aisya mmg suka tmpt org ramai! itu kelebihan aisya... dia leh bertahan la kt panas2 terik dgn org sesak2... xnanges smbil ligat tgk sana-sini... ummi je cam puteri lilin rasa rimas keadaan n suasana cenggitu... n ummi rasa isau tgk muka aisya da merah2, baju da basah dek peluh tp releks je mcm xdak apa2 berlaku... huhu...

Tadi, masa p umah kenduri jiran dkt taman nehs, mmg org tgh ramai... pastu sy ternmpak kelibat seseorg2... alamak! org itu... sy pura2 xnmpak... erk! jahat lak kan... ada sbbnya... org itu for sure lelaki n sy cpt2 maklumkan kpd en.abg supaya cpt2 mkn... huhu... aisya lak wat perangai asik nk minom air sirap je... smpai nk mkn pun xsenang... org yg dimaksudkan tuh kelihatan sng m'ushar ke arah kami... sy buat2 xnmpak lg... lauk kenduri sedap sbb ada ikan bakar, ulam2 n sambal belacan enak! tp siyes daku mcm xmenikmatinya langsung! lantas selesai je mamam sy ajak en.abg blk... org tuh pun tgk kami bgn nk jmpa tuan umah dia pun kelam kabut jgk melangkah ke arah kami... sy 'kona' baek punya cari wife tuan umah... buat2 xpasan akn beliau... en.abg sah2 xberapa cam org itu so dia men redah je smbil dukung aisya... kalu sy xcam tuh tipula kot... hehe... 

Rasa bersalah jgk buat cenggitu... ada sebabnya... he is my ex-colleagues... the way he treat me masa keja sama2 dulu tuh yg sy plg xsuka... apa yg plg sy xleh lupa adalah dia desak sy bgtau sama ada sy ni sudah ada teman istimewa ke blom... masa tuh sy br ja keja... masih single... bleh ka nk layan soalan yg mcm tuh tiap2 hari?? pnh rasa fade up sy buat2 xdgr je... n ada seorg kakak ni dgr akn desakkan dia... sib bek kakak tuh back up ckp... "Hal personal mana leh tnya mcm tuh..." fuhhh... lega sgt kakak tuh ckp gitu... mmg menyibuk! ok fine...ingat nk sound direk  je... dahla dia da kawen kan... apahal pulak sibuk nk tau status org... mmg agak menyampah... tp takkan la nk tunjuk... tp tuh pun xputus asa still risik2 dgn org len sama ada sy dah berteman ke blom... masa tuh sy da slmt bertunang pas aidilfitri tahun 2008... mmg secara girangnya sy pun bgtaulah dgn harapan dia stop bertnya soklan2 yg dah lemau... dahla ari2 bgtau kt org kantin utk bayar duit mkn sy... masa tuh sy xtau sapa bayarkan... ingat bos besar byr... xtaula smpai bape bln sy sogok org kantin utk bgtau sapa yg bayarkan... bila dah tau tuh trus sy stop kejap mkn kt kantin... bwk bekal... pakcik tuh xpts asa lak... pg2 siap belikan sy nasi lemak n kueh mueh... katanya takut sy jemu/muak dgn makanan kt kantin... mebi sbb sy jarang da p kantin kot... aduhai... mmg rimas tahap xleh nk cp da... dahla laki org... kalu bini dia tau la agaknya apa bini dia fikir... bila sy cerita kt mak sy, mak sy xbg makan makanan yg dia bawak2 tuh... haha! almaklumla sy baru je bertunang... bahaya mak ckp! sy xdpt tangkap apa yg mak fikir... dgr la ckp mak... agak tgh hari sket sy kasi nasi lemak tuh kt budak2... hehe :) kalu xdak org amik terpaksalah sy buang cenggitu je... 

Mmg bosan kan ada org spesis ni kt tmpt keja?? bila da kahwin len pulak lagaknya... asik tnya sy dah pregnant blom... aduhhh... mmg rasa meluat tahap nk muntah... sbb tuh sy nk elak dari terserempak dgn pakcik tuh... bkn membenci tapi kurang gemar dgn karekter dia... huhu... orgnya baek tp the way he treat me tuh... bluwekkkkk :D

  

5.1.12

Kekuatan...

Bismillah wal hamdulillah...

Hari ni blk awai... aisya xsihat n meragam... sakit mulut lg... da 2mlm sy tdo xlena... ntah dari mana kekuatan ini dtg tidak seperti masa pregnant kali pertama dulu... sy bleh stay up dalam keadaan yg super duper penat... dlm keadaan life yg mmg hectic sgt skrg... arini travel jauh... dari alor setar ke padang terap kedah... pastu dpt msg dr en.abg aisya buat pasal trus memecut laju ke kangar... jauh jgkla perjalanan seorg diri... sy tiba2 rasa xpcya itu diri sy... mebi sy terlalu manjakan diri masa pregnant pertama dulu... alhamdulillah allah swt berikan kekuatan ini...dlm keadaan mabuk, pening lalat2, muntah2 sy masih mampu menggagahkan diri drive dari Kangar-Alor Setar (120km jarak pergi blk) kkdg terpaksa stop ditepi jalan hnya utk muntah... kkdg rasa lawak... huk3... Ummi harap adik baby kt dlm neh lbh tabah n kuat.. 

Kerja skrg mmg memerlukan kudrat yg sgt mantap... kena cpt, tangkas n cergas! huhu... sbb multitasking! kejap2 jadi kerani buat surat, buat borang itu ini, failing, rekod sume la... tak tersenarai kt sini... pastu jadi kerani kewangan lak... kira hutang piutang customer TM yg berjmlah berjuta2 hengget tuh! (dlm hati kalu TM bagi 5% dr jumlah ni sbg upah pun cukup ler... heheh :P) pastu jadi technician lak... menyelesaikan masalah teknikal internet kt skola... pastu jadi site visitor pulak... p visit skola2 bagai... huhu... slalu ngadu kt mak abah "keja truk2...ulang alik cenggini tp tetap kontrak!" tp kata2 seorg ibu mmg pemangkin smgt! mak pula akn respon... "xpa... ambil peluang timba pengalaman sebaiknya... " ringkas... tp bermakna... terima kasih mak sbb slalu bg sy kekuatan utk trus bersabar n menguatkan diri... doakan anakmu berjaya di dunia n akhirat... 

Oh ya... minggu ni kandungan da nk mencecah 21weeks... si adik baby semakin aktif... xkira siang n mlm... dulu rasa tendangan yg manja2 gitu tp skrg da rasa cam senak2! huhu... last scan berat adik baby 347g... mg trus membesar sihat n cergas n jadi insan berguna di dunia n akhirat... just a few weeks utk menyambut kehadiran adik baby... smg sgalanya dipermudahkan kali ini... ameen~

  

17.11.11

Mungkin tiada rezeki...

Bismillah wal hamdulillah... 

Kali ni nk merepek pasai keja pulak... sudah agak lama tertangguh nk bercerita... eceli skrg keja dlm mode xdak perasaan... kalu satu2 menda tuh sy da buntu xtau nk setel mcm mana sy ignore je... bleh ke cam tuh? huhu... geram n sakit hati berbaur... yelah, menda ni bkn rungutan... tp luahan perasaan... satg ada pulak p dok canang sy ni suka merungut part keja... kalu kau agak2 xsuka baca luahan perasaan ni nyah kau dari blog ini... haha :P sy xperlukan pernilaian kau okeh! so jgn memandai sndiri... (ok lari topik).
Sbg manusia biasa, sy xleh lari dari rasa terkilan, sdeh dan kecewa dgn keadaan ini. Tp, menyedari hakikat diri hamba allah yg sgt lemah, jauh disudut hati sy da lama redha dgn keadaan ini. Mungkin ada hikmahNYA yg sy xnmpak skrg... Cuma sekadar luahan perasaan utk melegakan n meredakan tekanan yg tgh menyerabuti fikiran... setelah 4thn 'mengabdikan' diri dgn pekerjaan ini yg dijanjikan pekerjaan tetap sejak dari mula menerima offer keja ini... lepas tuh ditolak n ditendang ke sana sini mengikut arus projek... dari anak syarikat kepada 'ibu' syarikat... dari negeri Perlis ditolak pula ke Kedah... mujur tak dibawa ke negeri2 yg lbh jauh... rakan2 senasib menerima sgala cabaran dgn hati terbuka walau byk rintangan yg terpaksa kami lalui... bajet travel hari2 yg dah memakan suku gaji... gaji dahla xseberapa, tiada jaminan pulak tuh utk memberi masa dpn yg lbh baek kepada kami yg sumenya dah berkeluarga n beranak pinak... baru2 ni digemparkan pulak dgn berita projek yg kami pelopori sejak 4thn lalu sudah tidak dpt diteruskan kerna kementerian telah memberi projek mega yg menelan belanja berbillion2 ini kepada company laen... mmg hancurlah hati nehs! dunia dirasakan kelam... Perasaan sy antara lega dan tidak... lega bila xperlu lg ulang-alik n at least sudah ada kata putus n xperlu lg ternanti2 n tertnya2... tidak lega bila memikirkan masa dpn... income? duit kereta? hutang pengajian? arggghh... serabut... T__T mujur ada en.abg yg sntiasa menenangkan... sy tahu, en.abg sbnrnya susah hati jgk... tp dia ckp dia mampu lg nk tanggung kami sekeluarga... bila memikirkan nk sambut org baru tahun dpn sy jadi haru-biru kembali... namun ramai yg meyakinkan ANAK ADALAH REZEKI... yakinlah... insya allah ada yg menanti di depan... mungkin ada rezeki laen utk si kecik di dalam ini... "wahai anakku dlm perot ummi ni...doakan ummi dpt kerja baru ye...ameen"

Sdeh kan? tp kami masih setia mai keja seperti biasa... kontrak sepatutnya tamat pada 31December2011... ramai staff sini soh tunggu je berita mana la tau ada keajaiban... huhuhuhu... letihla nk tunggu keajaiban yg dinanti sejak 4thn lalu... kata2 sejak 4thn lalu pn cam ni gak la coraknya... akhirnya diam tanpa berita... cuma syukur sbb tak dipecat kan? kontrak diteruskan tp pendek2 la... 3bln skali renew kontrak... susahnya nk manage cuti bagai... :( akhirnya sy men cuti je... nk potong gaji pun kau potonglah aku da letih weh nk fikir... doa je la termampu... mg allah swt memberikan sinar harapan buat kami lg... mg allah swt memurahkan rezeki kami... doakan sy ye kawan2... mmg dlm keadaan tertekan... tp manageable lg... xmau efek kesihatan n anak dlm kandungan yg tidak berdosa ini... :)
*peace no war... senyum... xperlu kata apa2*

Ya allah...dimanakah kerja...

  

3.10.11

Kepelbagaian...

Bismillah wal hamdulillah...  

Penyakit M telah menjelma... xpasan pun blog da 3hari xberupdate... plus amanah dan tanggungjwb yg terpaksa dipikul pun bertmbh...

Study+kelas

Sabtu lepas da start kelas secara officially... eceli kelas da start 2minggu lepas...tp oleh kerna sy baru je add makanya sy baru je la p kelas... hehe... memula mmg saspens... lecturer ni kenal dgn sume students dia... kelas pulak direk 3jam dari kul 12pm-3pm... ya allah! kelas lak dlm komputer lab sbb byk hands on tugasan... 3jam ngadap pc direk... naek berpinar mata... tugasan pulak leh tahan melambak! tp alhamdulillah sy dapat catch up dgn baek... kiranya leh cover kelas 2minggu yg xpi... alhamdulillah... pas 3jam kelas tuh tgn n badan sy terketar2 sbb perot lapar n kepala sakit... rasa nk terbaring je... trus menuju ke cafe... sambil tekup hidung... bau cafe dgn bermacam2 juadah memualkan... tp sy terpaksa jamah sumthing sbb perot rasa sakit n badan rasa menggigil... sib bek en.abg yg amik n jemput.. xdpt nk drive da arituh...
Apa2 pun sgt enjoy kelas arituh... xsabar nk attend kelas weekend ni pulak... tugasan sgt menarek sumenya! :) rasa cam hilang sebentara stress kt tmpt keja... tiba2 menyuarakan hasrat nk belajar full-time dari en.abg... en.abg sengeh2 je... oh! blom waktunya kot... dia ckp tunggu abg jadi bos besar dulu k! :)

Aisya demam

Aisyad demam start pagi jumaat... masa sy tgh jaga aisya cam slalu... sy pulak pg tuh loya mak aihh... tgk aisya seorg2 dia... maen pun kurang... duduk je smbil tgk video kegemaran dia "upin ipin" xmelasak cam slalu... konfius... suap nasi lemak... alhamdulillah... selera je mkn half bungkus... rasa badan dia panas! cuak daa... trus sms en.abg... en.abg suh keep monitor suhu badan dia... surprise! bila suhu da cecah 37.8 masa tuh... cpt2 bgtau en.abg... en.abg blk time lunch... tp aisya tdo time tuh... dgn sy skali terbaring... masak bubur utk aisya tp dia mkn 2-3suap je... xselera kot... mula merengek2... badan keep panas... suhu mencanak 38! trus call mak... mak ckp mmg kena mandikan sbb badan panas... mlm tuh bg aisya minum panadol syrup utk budak... aisya diam je mlm tuhh.... smbil tgk video "upin ipin" en.abg pujuk aisya soh tdo... dgn mudahnya trus baring n terlelap... pelik! mebi sbb dia letih kot... badan panas lg... amik air asam jawa smbil jelum badan n kepala aisya... tampal dgn cool fever... esoknya sy ada kelas trus antar aisya kt umah mak... mak pun susah ati sbb badan aisya panas sejuk... mlm tuh kembali panas.. trus rushing cari klinik... mlm minggu byk pulak klinik tutup... sy da susah ati tgk aisya da lentok xlarat... isau okeh! smbil nanges dalam keloyaan... xhenti2 amik tuala basah letak kt kepala n badan aisya... org ramai lak kt klinik... 1jam lbh tunggu baru leh masuk jmpa doctor... doctor bg mcm2 ubat termasuk ubat montot in case suhu melebihi 38... bahaya katanya... aisya merengek n menanges xmo mkn ubat... aisya muntah2 pulak... ksian anak ummi.. sib bek ada maktok tlg jaga aisya sbb ummi sakit kepala sgt2... mlm tuh kami xtdo mlm... aisya lak cirit-birit sbb mkn ubat demam... 2-3kali poo poo tgh mlm... aisya merengek tanpa henti... ya allah ujian sungguh! di kala xsihat cenggini anak jgk join xsihat... 
Esoknya dgn sy skali MC... demam jgk! tp xtruk la... badan panas skit... letih jg aisya.. xtdo mlm... sy nanges sbb awatla sy keja jauh sgt... sy xlarat p keja!!! :(

Pregnancy+sickness

Makin menjadi2 kalu sy stress n penat sgt2... sbb tuh mai tgh hari n petang je sickness melanda... serius xlarat! bila xselera mkn... bila sakit kepala xhengat... bila badan sakit2... bila rasa nk muntah xleh tgk makanan... ya allah! ujianmu... mg sy trus diberi kekuatan utk mengharungi ujian ini... sbg penghapus dosa-dosa sy.. ameen... 

Kerja

Kontrak keja akn diketahui mungkin dlm masa terdekat... mg ada rezeki yg lbh baek utk kami... doa2kam sy ek... sy pun da xlarat ulang-alik jauh cenggini... kepenatan driving setiap hari kkdg sukar utk diceritakan... hnya air mata sbg peneman setia...

 

25.8.11

Berapa ari cuti?

Bismillah wal hamdulillah... 

Fuh... arini da ada da staff yg stat cuti! sume dlm mode raya... layan lagu raya je sume... masing2 cam malas2 je nk buat keje arini... huhu...utk raya sy just apply cuti 1hari je yakni pada 4sept2011 akn dtg... ari ahad nehs sy masih bekerja... kira start cuti 29ogos... 29ogos tuh dpt cuti ganti apa ntah TM kasi... so save la sket cuti... just perlu cuti 1hari shj... dahla cuti xbyk... estimate 1bln bleh amik 1hari je cuti... mmg kena kumpul cuti in case kalu ada emergency especially yg melibatkan xda org jg anak... tuh lg haru-biru... save cuti pun semata2 kerna anak la... :) lgpun xblk kampung memana... haha! raya kt sini je... alhamdulillah bonus bg yg kawen dgn org sama negeri :)

Ada staf tmpat en.abg keje, da start cuti 1minggu awai... pnyala eksaited nk blk beraya kt kg... huhu...xpela kalu cuti byk kn? korg da start cuti? bape ari amik cuti? smg selamat smpai ke destinasi kepada yg nk blk kampung tuh... berhati2 di jalan raya... hati2 jgk nk speedtrap OPS SIKAP sudah bermula...jgn jadi mcm guwe da kena speedtrap... berkira2 bila la nk byr RM150 tuh... Sayang duit woh! T___T kepada yg masih perlu berkerja slmt berkerja! mcm sy... ahad ni masih ada lg 1hari utk keje... mode sudah terbang dibwk angin lalu aidilfitri... wuuwwuwuwu

  

6.8.11

Hari2 ramadhan yg pelbagai...

Bismillah wal hamdulillah...

Sat ja masa berlalu...esok da hari ke6 ramadhan... sy msh xtentu arah... kkdg lupa tgh ramadhan... badan penat+masa terasa sgt suntuk+keja rasa byk membebani dgn pelbagai masalah+mkn rasa xtentu ikut diet yg diazam2kan+ibadat lagi la huru-hara jadinya... T___T what the.... erm...

Ni kira thn pertama ai berpuasa d tmpt keja baru yg jauh itu... 140km perjalanan pegi blk... seawal kul 645pg da konfem2 kena kuaq...kalu kul 650am tuh kira ngam2...jgn jem sudah tgh jalan... kul 430pg da bgn prepare sahur... ada kot 1hari tuh terbgn kul 530pg... apa lg smpat rembat 1biji epal n minon cereal nesvita shj... dahla arituh kena turun site... tp alhamdulillah dpt harungi dgn tabah! huhu... ofis hour time ramadhan ni berubah... rasanya sama je kot swasta n government... masuk kul 8pg n blk kul 430ptg... lunch hour 1/2jam shj... tuh pun utk solat atau utk non-muslim ber'lunch... blk umah smpai kul 530ptg dah... tuhpun kalu xjem jgk tgh jalan... masuk highway pun jem jgk kkdg! pastu smpai umah kul 540ptg... smpai tuh baru nk bwk kuar sgala ikan, daging, ayam utk dimasak... sempoi je kkdg masak tp en.abg prefer masak dari bli lauk... mmg dia xpaksa2 pun utk masak tp ntah... sedap ke lauk kt luar kan? dgr2 skrg ni sume menda naek harga... xkose la nk bli...bkn sedap pun slalunya... nk skip nasik time berbuka tak dpt la... haha! en.abg nak nasik...kalu ai xmkn nasik  dia akn merungut ckp "xbesla mkn seorg2..." smbil mencebikkan muka... T__T so what to do? jamah la jgk 1/2 senduk nasik... bykkan lauk... time sahur je kkdg dpt skip nasik... sy akan elak dari masak nasik lg...slalu mkn je lebihan nasik yg dipanaskan time berbuka tuh...so mcm xcukup kan.. alasan utk xmkn nasik... nasik tuh cukup2 utk en.abg je...:) sy mamam roti wholegrain dgn cereal nesvita... mkn buah2 cam tuh je... ada gak masa kena jamah nasik... sy ni bersahur sejak berzaman yg lampau mana pnh skip nasik! nasik tuh kan makanan ruji... sejak azali ma jadi darah daging... hehe :)

Diet

Dalam kelam kelibut tuh... 2hari lepas naek weight scale da kekurangan 2kg! hehehe... teruja beb! alhamdulillah walaupun mkn xtentu arah... tp masih blh lost weight... memula ingat ka xakan ada pengurangan sbb sy men rembat je mkn tanpa ambil kira jumlah kalori, zat, vitamins, nutriens sume... tp alhamdulillah... cumanya tips adalah bykkan minom air smpai nk muntah mcm time breastfeed dulu, kurangkan minoman ais n manis... (sy mmg xleh skip dari minom nes ais tp dlm ramadhan ni alhamdulillah dpt jgk tahan diri dari minom... adala tegok jgk habuan penyejuk tekak...hehe) xminom ais ni leh kempiskan perot kan? lagi mau tnya... masa berpantang dulu kan xminom ais... perot pun bleh jadi flat... huhuhuhu.... apa leh buat... xtaula lama mana leh pantang... tp xdakla xminom langsung... cuma mampu utk kurangkan... nape ek ais leh buncitkan perot??? 

Kerja yg hampeh

Bab keja pulak... mai ramadhan ni dugaan mmg byk sgt2... dgn kena marah dgn customer.. kkdg tuh bkn salah kita pun... kita pun ikot arahan org atasan... tp last2 yg kena bambu tuh org bawah mcm ai nehs... rasa mcm nk marah blk je tp customer kan... mentang2lah pegawai tinggi sesuka hati dia je nk tinggi2 sora kt org... diingatkan bln posa mampu sabar je... n ckp seelok yg mungkin... pastu sy akn down seorg2... org atas kkdg lepas tgn... n ada yg xwilling utk membantu pun... sdeh la... tp head sy tuh membantu la... yg diarahkan utk membantu tuh men lepas tgn je... mentang2la da tua... huhu... dia ingat org muda xleh nk arah2kan dia kot... kerana keja dia, keja kita lak xsetel... bengang! geram sgt2... kuar site pun kena guna kete sendiri padahal claim bln april xmasuk2 lg... company je besaq! tp hampeh jgk... mebi sbb staf kontrak kot... so dianaktirikan... sdeh bila diarah turun site, tp kita xmampu nk turun site sndiri sbb time tuh gaji xmasuk lg... dahla kena kuarkan duit sndiri dgn tol, minyak sume... pastu time nk claim lambat pulak ko nk masukkan duit claim... xmcm anak syarikat company ni dulu...walaupun xdakla se'gah T* ni tp claim masuk on time seperti yg dijanjikan... ni janji 2bln baru masuk skrg da bln bape ek? claim bln april xmasuk2 lg... pastu tergedik2 soh org turun site... kete company xnak bg guna... apa kes? kkdg fikir rasa xmo je buat keja... gerams weh...kebajikan tidak dijaga... T__T walaupun staf kontrak, kita jgk staf apa... ada hak utk dpt kepentingan jgk... tunggu hari je nehs... skit lg xtahan mmg nak blah je rasa!

Amalan dibulan ramadhan

Thn ni da masuk thn ke2 xdpt berteraweh di masjid... aisya nafisa skrg ni bkn men lasak lg... xyakin dpt bwk p masjid... sapa ada anak sebaya aisya bleh handle g masjid?? pls advice me... kt rumah ni pun tonggang terbalek je kkdg... oh! td aisya amik air kelapa curah atas netbook ini okeh T__T sib bek xjadi apa2... sy xnmpak dia senyap2 g amik air berisi balance air kepala time berbuka td... grrr... rasa nk marah tp apa la budak 1thn 3bln tuh leh phm kn... korg da khatam al-quran ke??? sy baru nk terkedek2 baca al-quran nehs... da xmcm time bujang... ada time free je leh tadarus.. sonok! tadarus dgn member... ya allah, lamanya xmelalui zaman tadarus... td ada bising kt en.abg... haha! jahat pulak binik seorg nehs... mintak tlg dia bacakan al-quran je pun... ni blk je dr opis tros hadap game... hangin 1badan la guwe... kita ni nk baca al-quran xleh sbb sibuk kt dapur... dgn aisya kaco lg...dia bleh sodap2 je men game... wuwuuwuw :P salah ke berleter bab nehs?? sdeh weh xdpt perform the best utk ramadhan...rasa rugi sbb xtau thn depan dpt jmpa ramadhan lg ke tak... erm.. mg allah swt mempermudahkan sgala urusan... ameen...

Belanjawan

Silap timing la weh... bln ni patotnya dpt duit kutu... sonok rasa dpt shopping utk raya la konon2nya... skali roadtax mati 31ogos2011... huwaaa... teriak2... sib bek ada duit kutu tuh, so elok2 je bayar insurans n roadtax... T__T sdeh xdpt belanja utk raya... pastu time2 ni gak keta kena serbis... mmg sejak ulang alik jauh ni keta tuh asik kena serbis je... cpt je 10,000 km... tros amik serbis 10,000km... dulu rajin serbis kt proton skrg tidak lg sbb bajet xmengizinkan... sib bek member en.abg tuh ada keje kt proton... so sama je la kot kan serbis kt proton dgn serbis kt technician proton... upah buat tuh pun dia amik RM8 je... hehe sbb brg2 en.abg da belikan siap2... dia tlg watkan je... tp kali ni merupaka major service... kena tambah minyak gear bagai... ntah haku pun xtau... bkn setakat tukar minyak itam... byk menda lg kena serbis rasanya sbb major service da 40,000 km... keta beli baru nk masuk 1thn da 40, 000km kau! Hari ahad ni kena tumpang kak nita la sbb nk serbis keta... nk kena turun site lagi neh! lantakla... korg nk soh aku turun site tlg bawakkan guna keta company okeh! larat ke nk nek keta sndiri.. claim korg malas bayar... dahla kita ni dok ulang alik sehari2 pon 140km... akai ada ka manusia2 nehs... gerammmm T___T 

Baju raya ai mcm xdak je... pakai je mana ada... oh! ada...sy br mintak tlg mak sy upahkan...tp 2bln lepas pnya... errr... utang dulu la mak...dahla 3pasang! T___T xterfikir akn jadi begini... baju aisya sy jahit je la kalu smpt...kalu tak kita beli je murah2 ye aisya... sian aisya... erm... :( en.abg lak, dia nk pakai baju nikah die... okla...sy pulak... xpadan kot baju nikah tuh... sob3... xsmpt nk diet.. huwaaa... en.abg meten je badan dia dari pas kawen yg naek badannye haku ni haaa.... T___T *nanges kuat2*

  

13.7.11

Catatan sebelum ummi pegi keja...

Bismillah wal hamdulillah... 

Skrg kul 5.45pg... bgn kul 5pg... sbb tdo sgt awal krn keletihan tahap xleh nk habaq... keja melambak kt opis kemarin... so kalut dari pg smpai ptg... break time lunch shj...so kepenatan tuh terbawak2 smpai ke umah... otw blk tuh pun leh terlelap2 jgk... ya allah! bahaya sungguh... so bukak radio kuat2 pastu melalak seorg2 smpai umah... sbb nk elak dari terlelap... 
Satg plan nk p awai opis... kul 6.50pg da nk kuar...sbb nk smpai opis kalu bleh smblm kul 8pg... masuk opis sbnrnya kuk 8.30pg...nk siapkan byk lg keja yg tertunda kemarin...keja tuh lantok ler... apa yg menyedihkan n  menyentuh perasaan adalah si kecik aisya... mlm td b4 tdokan dia mmg da tuka diapers... skali mlm td dia xbapa nyenyak tdo... so terbgn2 jgkla smlm...pg ni kul 5 tergerak ati nk tukarkan diapers dia skali lg, tgk2 dia terpoo poo rupanya.... da melecet dah kt celah2 tuh...ksian sgt rasa...meleleh air mata keibuan guwe...mcm mana xleh pasan nehs... bila dia poo poo?apsal memalam pun leh poo poo?len kali kalu dia xnyenyak tdo better tukarkan aje diapers dia... tuh da pakai diapers mahai dah... yakni mammy poko... time mlm mmg pakaikan diapers mahai... kulit aisya mmg super duper sensitif... tahan hnya dgn diapers petpet n mammy poko shj... bergenang air mata tgk kulit2 aisya yg da jadi merah2 cam tuh... time salin diapers td aisya nanges kejap dlm mata dok pejam... pedih mungkin.. da sapu diapers rashes krim dgn bedak agnesia... satg nk soh en.somi tuka lagi diapers sblm hantar kt MIL... letak tepung ubi... oh! sy kecik2 dulu mak slalu ltk tepung ubi kalu melecet...almaklumla budak tembam... asik kena melecet je kalu main byk2, jalan jauh2... blk tuk konfem melecet celah paha... dah tentu tersepit lemak yg byk dicelah2 paha kan?? T____T so solutionnya adalah letak tepung ubi... mmg terbaek! skali letak je tros baek... :) arituh aisya kena cirit birit pun... asik ter poo poo n again melecet... sy letak skali je tepung ubi da kurang merah2 tuh n aisya da xsakit2 masa salin diapers... kalu x, mmg dia marah kalu nk basuk montot dia...sbb pedih kot kan? kita pun pedih kalu melecet... kesian sgt anak ummi... kalu ummi xdak mcm mana la dia... 

Apsal ntah rasa sdih banget leh xpasan aisya poo poo mlm td... ya allah! mungkin melayan penat badan tuh... nk harapkan ayah aisya mmg takla kalu bab nk salin diapers time memalam... xreti katanya kalu pakai wipe tuh... slalu men basuh montot aisya kt paip air tros... haih... anak ummi... ummi sdeh ssgt pagi ni tgk keadaan aisya cam tuh... mg aisya cpt sembuh sayang... :( awai ni ummi nk p keja mungkin aisya xdan bgn tdo lg... dok bebaek na dgn maktok... jgn susahkan maktok... aisya anak yg baek... anak yg solehah n mendengar ckp... ameen...

Ada video n gmba yg smpt di amik smlm...pas ummi blk keja...layan aisya jap... with her red pijamas... :P ksian, blk keje pun aisya xmandi lg...sbb br bgn tdo...


  

6.7.11

Luahan...

Bismillah wal hamdulillah... 

Arini xsihat...rasa nk demam...hidung da berhingus...batuk pun mula kedengaran... fasa terakhir demam secara berjemaah... arituh ayah si aisya, pastu aisya...skrg aisya da beransur pulih... si ummi dia pulak terakhir yg kena jangkit... penangan si durian sama kot makanya panas! pastu arini mai opis mcm2 hal ada... keja di company yg memberikan servis sebegini mmg terbaek... nak2 dgn customer gov... phm2 la... byk skit karenahnya... kkdg naek pening nk selesaikan... bkn xmau selesaikan tp kita pun da xtau nk buat apa... dahla masih baru dgn TM... system pun masih byk lg yg xtau... kena blaja n cari sndiri... xdak training... nasib staf kontrak kot... 
Satlg ada visit ke skola pulak... tensi2... sib bek kawasan2 telah dibahagikan sama rata so sama2 la merasa bahagian masing2... redha je la dah ini je rezeki yg ada... kalu tiba2 kena transfer luaq kedah or perlis?? tak ke haru biru??? mmg xleh nk pkiaq skrg... rasa sdeh sgt2 if menda tuh terjadi... tp sy yakin dgn kuasa n kehendak allah swt... cuma tunggu n lihat shj... nebes la pulak satg nk jmpa customer... sib bek ada staf otai department follow skali... mau tidak, sy tidak ada kuasa utk buat keputusan ye... erm... rasa nk blk awai...badan xsihat je rasa... uhuk3... -___-" rasa nk tdoq...weng je kepala nehs (psst... tp baru je minom ais... heeee)

Jom solat...satlg nk p jmpa encik customer yg ensem lagi budiman!

  

22.5.11

Hantaran+Final Assignments+Presentation+Keja opis

Bismillah wal hamdulillah...

Seperti biasa, bila keja ari ahad ja mula rasa sgt xdak mood...td mai keja bertolak dari umah kul 7:05am... antar aisya dgn en.somi kt umah MIL kul 7:15 baru bertolak dari Kangar ke alor staq... ksian lak en.somi..kami ni keta 1buah je... so bila mcm ni kena lak hantar menghantar... ataupun en.somi terpaksa pinjam keta MIL... huk3... xtau bila leh bli 2nd car nehs...

Weekend dilalui dgn mcm2 hal... ari jumaat xleh nk buat preparation apa langsung utk presentation ari sabtu (21/mei) sbb aisya makin menjadi super aktif... xmau tdoq langsung asik nk ajak men ja... nak solat kena solat depan dia, mandi pun kena mandi dgn dia... fuh... pnyala xleh tinggal langsung... pg sabtu tuh baru la terkedek2 nk wat preparation utk presentation ptg sabtu... last min! slides sume da ready cuma kena tgk2 blk apa yg nk dibentangkan dpn lecturer nti... 

Hantaran last minit

pastu mlm sabtu p umah PIL sbb en.somi ckp depa ada menda nk diskas... pasai majlis sebelah terengganu adik ipar kt terengganu 31mei nanti... rasa mcm xmo join je majlis tuh tp MIL beriya2 sungguh... MIL mntak tlg sy prepare 1dulang hantaran... katanya elok makanan... sib bek... kalu baju ke apa ke jenuh nk mencari time2 mcm ni... dahla ujung bln haruslah bajet lari T___T so lantas kepala ligat memikirkan juadah apala sesuai utk dijadikan hantaran n sesuai dibawa travel jejauh dari perlis-terengganu... trus contact seseorg yg sy penah order cupcakes + blueberry cheesetart utk besday mak abah thn lepas...bincang punya bincang dia pun setuju nk watkan cupcakes hantaran...dahla last min lak tuh... kena cari bakery area perlis la... mmg penat jgk mencari... mula2 nk order kt Najah Bakery tp sy tgk schedule dia pack almost sume tarikh da ada booking... so terpaksa cari bakery len... tuh yg teringat dgn Aja Kek Comel nehs... mmg sy penah order kt dia pun... sy mintak dia buat cupcakes dgn fondant la sbb nk buat hantaran n nk travel jauh... selesai membooking cupcakes neh baru sibuk pasai presentation...

Presentation

Mula2 janji 28mei tgk2 lecturer pun sibuk present paper PHd dia tarikh tuh kt melaka...so terpaksa diawalkan... so prepare pun ala kadar...sib bek requirement nak 1part je present... n ditaqdirkan pun sy da siap 1part dah... sib bek kn?dibuatnya kalu xbuat lg... adoi... so sy sediakan slides pun awai... kiranya xdak apa sgt cuma kena study blk apa yg nk dipresent... presentation 4org je pun... dah skit sgt student so setiap org kena present ada kot 30minit... fuh...tercungap2 jgk kami... sib bek sy kena last skali... so lecturer pun sibuk nk blk... hehe...lega xkena byk tnya! kalu tak... 

Final Assignments

Tggl lagi 2final assignments kena submit by 28mei nehs... 1 da submit tp kena contact blk lecturer in case markah xmemuaskan so kena buat len la... chaiyok2~! rasa sonok bila sgala susah payah ni akhirnya dpt gak sy lalui walaupun da hampir2 nk putus asa... da ujung semester da pun... alhamdulillah :)

Keja Opis

Keja yg xpnh abes! seperti biasa...pas 1 keja n satu keja... last week da start turun buat physical uat... mcm2 cabaran sgt... arghh...rasa xlarat :( next week nk start cuti 1minggu... xtaula mcm mana... cuti terpaksa sbb kena p terengganu... ya allah mudahkanlah urusanku...ameen... ni pun arini byk gak keja bertimpa2...adoyai...