Showing posts with label aisya 1 year 2 months. Show all posts
Showing posts with label aisya 1 year 2 months. Show all posts

22.7.11

Perlukan kesabaran yg tinggi...

Bismillah wal hamdulillah...

Sejurus selepas seorg toddler itu dah dpt 'kaki' pls set in ur mind yg kita jgk perlukan kesabaran n ketahanan yg tinggi utk handle toddler yg sedemikian... ini merupakan proses yg biasa yg dilalui sume kanak2 diperingkat umur ini... haish... tp bila berseorangan ceng gini dgn keadaan keja xmenentu ditambah dgn keadaan kesihatan yg xmengizinkan ia mmg tripple mencabar! terpaksa layankan aje kelasakkan aisya smpai semput2 plus sakit pinggang n perot... oh aisya... anak kesayangan ummi... mg kamu membesar jadi anak yg baek n solehah ye... xpela kamu lasak2 skrg tp aisya kena belajar jadi anak gadis yg sopan ye nanti! huhu... 
Sy mmg seorg yg panas baran n tidak sabar... tp ini mungkin fitrah menjadi seorg ibu sy mmg boleh bersabar dgn aisya... huhu... sy pun peliks jugak dgn diri ini... tp time aisya wat perangai walaupun sy penat tahap gaban sy masih mampu melayan dia dlm keadaan penuh kesabaran... walaupun terpaksa stay up memalam jg dia time dia meragam n merengek2 memlm kerna mcm2 alasan sy masih tetap sabar utk melaluinya walaupun esok terpaksa travel jauh kerna kerja... sgalanya sy lalui dgn tahap sabar seorg sy... walaupun dasarnya sy bkn seorg yg penyabar.. n sy mmg cpt marah... mungkin ini hikmahnya sgala2nya... allah swt hadirkan seorg anak dlm hidup kami berdua utk mengajar kami erti kehidupan ini... erti seorg ibu kepada seorg anak n begitu sebaleknya... n mengeratkan lagi ikatan kasih syg antara kami suami isteri... itulah erti seorg anak kepada spsg suami isteri... sgt bermakna... n a very simple n meaningful statement adalah ANAK ADALAH ANUGERAH YG PLG BERHARGA... n i agreed... :) sykur alhamdulillah atas segalanya...

Hari ini seharian kami berdua2 shj dgn aisya... pinggang sy ni rasanya skit lg nk patah...huhu... tertonggeng2 layan aisya terkedek2 sana sini... selongkar almari, selongkar tong sampah, selongkar rak buku... selongkar n trus selongkar... oh tlglah aisya dear... byk mendanya kamu nk explore n jelajahi... rasa xcukup je kn? sume menda nk capai n pegang... skrg ni da xmo org pegang time dia nk berjalan... men redah je walaupun terguling2... n merapnya pun bleh tahan... mg kesabaran ini berterusan ya allah dlm aku mendidikan n menjaga anak-anakku.... ameen ya rabb...

  

Minggu yg sgt pantas berlalu...

Bismillah wal hamdulillah...  

Pejam celik je da ari Jumaat... start weekend bg negeri kedah... huhu... rasa cam baru bermula je minggu nehs... tp tgk2 da ujung minggu... ari ahad arituh mak abah sume p London n insya allah depa blk ari selasa depan... abg lak p genting selasa lepas n mlm ni smpai insya allah... keja kt opis maha byk n dok bertmbh2 lg... dats why first time sy rasa siyes! sy lupa en.abg tiada di sisi selama 2-3hari cam tu... boleh tak??? kalu x, abg tak dak ja sy la org yg akan rasa susah n of kosh i miss him so much... ini btol2 sy xsmpt pkiaq yg en.abg tuh outstation.... huhuhu... mana melayan keje, blk umah da maghrib melayan aisya lg, pastu esok p keja smula seawal jam 6.55pg da kuar... mcm tuh la sehari2... smpai da lupa sume...huk3... 

Mlm td en.abg msg ckp dia xsabaq nk blk sbb rindu sy n aisya... sy lak p jwb "oh! faizah xpasan yg abg outstation 2-3hari nehs.."haha! trus xreply msg... huhu...alamak...sorry yang... bkn xingat tp siyes rasa sgt serabut dgn keja2 kt opis minggu nehs... apa satu menda pun sy xsmpt nk fikir dgn diri yg kurang sihat... ya allah ya tuhanku... berikan aku kesihatan yg baek... ameen ra rabb.... tgk2 arini en.abg da nk bertolak blk tgh hari japlg... sejurus selepas training kt Genting tuh... mlm kang dlm kul 10mlm katanya smpai la... alhamdulillah segalanya... sy dpt berdikari dgn baek 2-3hari nehs walaupun tanpa en.abg... aisya da besar pnjg dah... cuma xlarat nk melayan dia melasak... surrender kkdg men kejar2 dgn aisya... da bijak pandai anak ummi skrg... ptg kang kta jalan2 na aisya... tinggal kita 2org je arini... esok mlm kita tdoq kt umah maktok lak... smpai maktok blk dari London... tgh hari ni ummi masak sup daging je utk aisya... maktok aka my MIL ckp aisya sgt selera mkn nasi 2-3hari nehs... tp badan semakin surut... ummi yg baek badan T____T

Oh..arituh blk keja tgk rambut aisya sudah ditocang cumil je... rambut aisya da pnjg! sonok... haha! org len da 2-3kali potong rambut da aisya... aisya baru leh ikat rambut ka T___T sejak rambut aisya kena cukur sejak tuhla rambut slow je pertumbuhannya... xpnh potong lg sejak cukur masa bebi dulu... minggu ni baru kelihatan pnjg n bleh diikat... haha! MIL pesan jgn potong baru nmpak bb girl sket... isau kot aisya panas je pun... btol la jgk ckp MIL... kena ajar skit secara kewanitaan.. hehe... sbbnya! aisya skrg suka tgk bola... sama naek dgn ayah dia.... geram je ummi ni tgk...ada ka patot ajaq anak perempuan suka tgk bola??huhuh


 

15.7.11

Faizah's DIY: Peasant blouse & Pants my little Aisya...

Bismillah wal hamdulillah...

Pulun lagi gigih! Akhirnya siap la jgk walaupun ada lg menda nk tmbh2 skit... tp da 1bln++ running dlm projek ni da lbh due date sudeyyy yg tlh diri sndiri tetapkan... ni baru baju budak..haih..baca org dewasa bape lama la agaknya... mlm td smpai sanggup stay up smpai kul 3pg demi nk siapkan projek tertunda ini... ye la masa yg ada cuma mlm... siang??jgn harap! smpt kot pegang mesin dlm 3-4minit trett si aisya da sama2 menekan mesin skali T____T sibuk nk menjahit, sibuk nk mcm2 time2 tuh jgk! sungguh mengganggu konsentrasi....

Nak hapdet entri ni 2-3kali stop sbnqnya...si aisya td dia da tuang n gaul2kan sambal belacan...mcm nk nanges dibuatnya... skrg da mkn nasik skali dgn dia... so sy asingkan sambal sbb xsesuai utk aisya...just letak sup, ikan goren je... mkn byk jgk... pastu dia tgk sambal xsmpat sy nk alihkan trus dicapainya n ditabur2 kt ruang tamu....aduih... nk marah pun xguna kan...anak kecik still xphm apa2 lg :) sy ni mmg jenis panas baran tp alhamdulillah dgn aisya mmg leh control rasa marah tuh... anak sndiri n mmg secara automatik nk marah2 dia trus set dlm kepala aisya kecik lg.. baru 14bln n kalu marah2 pun dia xphm apa2... rugi je n bg kesan buruk utk dia nti... 

Ok berbalek pada projek DIY sy nehs... alhamdulillah dpt jgk siapkan peasant blouse  n pants utk aisya... puas sgt rasa! tp ada beberapa menda kena ubah lg skit pasneh... :) best2...

Little bow... 1st time try wat bow... kempis skit la bow ni kena ubah suai skit kasi nmpak lg gebusss :P

Pants aisya ^_^

My little model... masuk elok je dgn badan aisya... sonok xsangga tgk baju yg kita jahit dia leh pakai :)

Peasant blouse... saje je letak bow kt situ... nk ubah suai skit bow tuh tp xtau lak kt mana nk letak... any suggestions??


  

13.7.11

Catatan sebelum ummi pegi keja...

Bismillah wal hamdulillah... 

Skrg kul 5.45pg... bgn kul 5pg... sbb tdo sgt awal krn keletihan tahap xleh nk habaq... keja melambak kt opis kemarin... so kalut dari pg smpai ptg... break time lunch shj...so kepenatan tuh terbawak2 smpai ke umah... otw blk tuh pun leh terlelap2 jgk... ya allah! bahaya sungguh... so bukak radio kuat2 pastu melalak seorg2 smpai umah... sbb nk elak dari terlelap... 
Satg plan nk p awai opis... kul 6.50pg da nk kuar...sbb nk smpai opis kalu bleh smblm kul 8pg... masuk opis sbnrnya kuk 8.30pg...nk siapkan byk lg keja yg tertunda kemarin...keja tuh lantok ler... apa yg menyedihkan n  menyentuh perasaan adalah si kecik aisya... mlm td b4 tdokan dia mmg da tuka diapers... skali mlm td dia xbapa nyenyak tdo... so terbgn2 jgkla smlm...pg ni kul 5 tergerak ati nk tukarkan diapers dia skali lg, tgk2 dia terpoo poo rupanya.... da melecet dah kt celah2 tuh...ksian sgt rasa...meleleh air mata keibuan guwe...mcm mana xleh pasan nehs... bila dia poo poo?apsal memalam pun leh poo poo?len kali kalu dia xnyenyak tdo better tukarkan aje diapers dia... tuh da pakai diapers mahai dah... yakni mammy poko... time mlm mmg pakaikan diapers mahai... kulit aisya mmg super duper sensitif... tahan hnya dgn diapers petpet n mammy poko shj... bergenang air mata tgk kulit2 aisya yg da jadi merah2 cam tuh... time salin diapers td aisya nanges kejap dlm mata dok pejam... pedih mungkin.. da sapu diapers rashes krim dgn bedak agnesia... satg nk soh en.somi tuka lagi diapers sblm hantar kt MIL... letak tepung ubi... oh! sy kecik2 dulu mak slalu ltk tepung ubi kalu melecet...almaklumla budak tembam... asik kena melecet je kalu main byk2, jalan jauh2... blk tuk konfem melecet celah paha... dah tentu tersepit lemak yg byk dicelah2 paha kan?? T____T so solutionnya adalah letak tepung ubi... mmg terbaek! skali letak je tros baek... :) arituh aisya kena cirit birit pun... asik ter poo poo n again melecet... sy letak skali je tepung ubi da kurang merah2 tuh n aisya da xsakit2 masa salin diapers... kalu x, mmg dia marah kalu nk basuk montot dia...sbb pedih kot kan? kita pun pedih kalu melecet... kesian sgt anak ummi... kalu ummi xdak mcm mana la dia... 

Apsal ntah rasa sdih banget leh xpasan aisya poo poo mlm td... ya allah! mungkin melayan penat badan tuh... nk harapkan ayah aisya mmg takla kalu bab nk salin diapers time memalam... xreti katanya kalu pakai wipe tuh... slalu men basuh montot aisya kt paip air tros... haih... anak ummi... ummi sdeh ssgt pagi ni tgk keadaan aisya cam tuh... mg aisya cpt sembuh sayang... :( awai ni ummi nk p keja mungkin aisya xdan bgn tdo lg... dok bebaek na dgn maktok... jgn susahkan maktok... aisya anak yg baek... anak yg solehah n mendengar ckp... ameen...

Ada video n gmba yg smpt di amik smlm...pas ummi blk keja...layan aisya jap... with her red pijamas... :P ksian, blk keje pun aisya xmandi lg...sbb br bgn tdo...


  

11.7.11

Alhamdulillah...finally...

Bismillah wal hamdulillah... 

Akhirnya...penantian demi penantian... anak kesayangan yg seorg neh da boley berjalan...walaupun agak terlmbt dari toddler yg seusia dgn dia, bg sy,, sy sgt tidak kisah...biar lmbt asal selamat... aisya ni slow sket step2 dia... sy pasan since masa leh meniarap, menyulur n merangkak...bila nk dpt step2 tuh dia slow skit... its ok for me asalkan dia follow step dgn cekap... alhamdulillah dah... :) lg susah ati kalu mmg xleh gerak langsung kn? sy mmg susah ati yg amat jgk tgk budak2 len da leh jalan... tp aisya blom... ari2 doa mg smuanya dlm keadaan baek2 shj.. arini blk keja letih2 tgk aisya dgn sndirinya lepas2 tgn n mengorak langkah sndiri... mula2 biar je tgk sejauh mana dia nk try jalan... sbb b4 neh mmg aisya cam liat sket nk try jalan sndiri... asik nk org dukung dia je... 

Akhirnya dia dpt gak jalan dgn titik peluh sndiri...heee... ummi happy for u dear... so mlm ni walaupun kepenaan esok keja...sy gagahi gak smbung jahit peasant blouse utk aisya... xsabaqnya nk abeskan jahitan nehs :) 

Ya allah, KAU peliharakan dan jagakan anakku utkku ya allah... hanya KAU yg Maha Berkuasa ke atas sesuatu... ameen
Smpai xleh tdoq malam neh sbb terlalu happy! :D oh ni gmbaq2 latest aisya dok try2 berjalan... skrg mmg xleh nk control sgtla aktif... adeeiii kuruih la lagu neh...haha

Kena buli dgn ayah aisya...huhuhu

Training berjalan

Pakai kasut smbil menari2 riang

Masuk men dlm playgym lak

Penat...stop minom air dulu...best sbb da pandai isap guna straw...

Playgym aisya... suka aisya men dlm tuh seorg2...



  

Projek DIY...

Bismillah wal hamdulillah... 

1pasang baju aisya is otw... heeee... seluaq da siap dgn susah pyh weekend arituh... cuma peasant blouse utk aisya je blom... kain da potong ikut ukuran da, cuma tang lengan je blom potong skit n nk hantar kedai utk jahit tepi... almaklom la mesin murah, function jahit tepi pun xdak ma... so kenala antaq kt kedai... 
Tak sabaq rasanya nk siapkan peasant blouse aisya n post kt sini... hihi :P poyo okeh! org br blajaq jahit gitula... weekend arituh bz ssgt... walaupun xpi mana mcm2 aktiviti wat kt umah, kemas umah, memasak mcm2... bleh pulak smbil masa smbil menjahit... haha! 2 dlm 1 keja... smbil tunggu siap masak dlm periuk smpat menekan mesin jahit dlm 3-4minit jadi la... :P kalu nk tunggu btol2 free mmg xdpt la... dgn aisya lg sibuk nk menekan mesin jahit sama.... haih... anak pompuan la katakan... bab masak n menjahit mmg dia la yg sama naek dgn ummi dia... 

Oh! arituh ada 1kejadian yg mendebarkan... tgh masak apa xingat kt atas dapur...smbil2 tuh sy basuh2 brg kt dlm sinki...skali tgk api da padam...ingat ka gas da abes...rupanya aisya mai tutup dapur...da pandai da pulas2 tombol kt dapur tuh... siap da pandai tlg tutupkan lg...fuh! sib bek dia xcapai kuali yg masih panas itu... xpasan time bila dia mai dok godek dapuq tuh... mendebarkan sungguh!

  

7.7.11

Ekspres emosi...

Bismillah wal hamdulillah...  

Skrg ni aisya suka sgt perati n observe tingkahlaku ummi n ayah... slalu pesan kt en.somi tlg behave dgn aisya okeh! haha :D sehingga sekecik2 menda pun dia boleh perasan ummi n ayah dia slalu buat... contohnya bila pakai telekung n hamparkan sejadah tandanya nk solat, bila pegang laptop tandanya nk bukak video abc sgala utk aisya, kalu pakai tudung n siap2 tuka baju ertinya nk kuar jalan2... alert sgt! td dlm keta ayah si aisya memegang tgn ummi si aisya neh dgn sepantas kilat aisya menolak tgn ayah dia smbil berdengus dgn geram... ayah aisya buat lg ditolaknya tgn ayah aisya dari tgn ummi dgn sekuat2 hati...

Hoh marah skali... 2-3kali aisya buat cam tuh... kejadian kedua... laporan dari maktok aisya... aisya merajuk dgn maktok dia... maktok dia amik sorok pacifier dia... sbb nk kurangkan aisya asik nk nyot2 pacifier tuh... kalu dgn maktok aisya jgn harap nk dpt pacifier kecuali nk tdo... so dgn geramnya maktok asik mintak pacifier tuh, dinyot2 puas2 pacifier tuh beberapa saat n trus dia baling pacifier tuh kt maktok dia smbil terkedek2 meninggalkan maktoknya yg terkebil2 kena baling dgn pacifier... hamoihhh... da pandai tunjuk emosinya yg marah n geram tuh! aisya pegi wat keja sndiri dgn gaya malas nk layan maktok dah... MIL cite dgn penoh perasaan... agaknya terasa dgn tingkah laku aisya...

Moga aisya membesar jadi anak solehah... ada terbaca dlm babycenter.com mengenai emosi anak masa baya umo2 cam nehs...xsmpt lg nk baca... budak umo ni tgk je mcm xtau apa2 tp sbnrnya mereka da pandai rasa marah, sayang, suka, dan mcm2 lg... so kita sbg parents kena alert... :) mg anak2 kita membesar dgn baek n yg plg penting dia rasa dihargai oleh mak ayah dia sndiri... baru anak kita sayangkan kita jgk sbg mak ayah dia.

 

1.7.11

Aisya is not well...

Bismillah wal hamdulillah...

Malam td aisya merengek je...mungkin xselesa... dgn ai skali bgn melayan karenah aisya smbil mata terpejam... berulang-alik 140km sehari adalah sgt memenatkan bg sy... kiranya mlm adalah masa terbaek utk tdo tanpa sedarkan diri...huhu... tp mlm td mmg xleh tdo langsung... aisya merengek2...tdokan aisya dlm buai... sbb dia xselesa agaknya... aircond mmg off trus la... si ayah dia pulak kepanasan tp demi anak kenala tahan kn?mlm td p klinik doc ada bg 2jenis ubat...aisya xdemam just selesema n batuk je... bg je ubat trus tdo...lali kot... isau pun ada kalu pasai medicine nehs... ntahla... sy prefer menda2 yg semulajadi yg bukan chemical utk budak2 nehs... tp isau nti melarat lak selesema dia... ada apa2 petua nk sembuhkan selesema n batuk? :)

Pagi td sy n aisya bgn lewat sbb da mlm td xtdo kan...tgk2 ayah aisya da nk g keja...wah! aisya pun bgn smbung merengek2... dia ter'poo poo 2kali..mungkin kesan panas ubat tuh kot... bg aisya mkn bubur nasi n susu... bg mkn ubat lg...sib bek aisya xdak masalah pasai nk mkn ubat...cuma merengek je la skit2... ubat skrg bkn mcm dulu..dulu pahit amat! skrg da manis da ubat kanak2... pas mkn je tgk aisya lali2... ish isau guwe... trus berbaring atas ummi dia nehs tp mata nk gak tgk video twinkle2 little star kt YouTube... xmau ngalah...bwk kuar comforter n bantal aisya trus je baring...ksian sgt tgk...lama da aisya xsihat mcm tuh...last aisya demam, selesema sume tuh masa umo 7-8bln kalu xslp sy...bila skali xsihat mcm tuh, kesian pulak tgk...truk je dgn hingus meleleh2..pastu batuk2 yg agak trok... trus merengek2 nk naek buai...letak je dlm buai n letak vicks skit kt dada n belakang dia trus je tdo... haih... kesian anak ummi :(

Moga aisya cpt sembuh...arini aisya xaktif langsung...asik nk baring je... huwaaa...