15.4.12

Thanks and regards...

Bismillah wal hamdulillah...

Rentetan dari entri lepas berkenaan dgn isu dok tgh2 hot skrg, deeja ummu muhammad ada share kt fb... sbnrnya saje je share kt blog sbb tgh stress fikir pasai menda tuh... xberniat nk timbulkan kontreversi ka apa...cuma meluahkan apa yg terpendam... thanks kepada yg memberi cadangan n supports... honestly bkn sy nak PTPTN tuh dimansuhkan terus n btul hutang tetap hutang n WAJIB dilangsaika... tp ini isu berkenaan dgn interest (read: yg PTPTN istilahkan sbg cukai perkhidmatan/penyelenggaraan bagai) perlu la masuk dek akal peminjam utk membayar blk... Ujrah 1% pun xdak guna, masih perlu membayar menda yg sama... 

Tiba2 hits blog ai arini melonjak kepada 421 arini n entri PTPTN tuh hit mencecah 400++... huhu... terkejut dens... dek kerna isu ini... thanks ye kepada yg sudi membaca luahan ini... ini cuma perkongsian secara bijak... sy xmenunding jari menyalahkan mana2 pihak cuma sy mintak 'pihak itu' perlu lebih peka dgn golongan2 kurang bernasib baek mcm sy... insya allah sy dlm proses nk cari jalan utk byr blk segala pinjaman pendidikan yg diberikan... xakn sy lepas tgn mcm tuh aje... sbb sy masih waras fikir yg mana halal n haram... mana dosa n pahala... sy tidaklah seperti yg diibaratkan yakni 'Seperti kacang lupakan kulit' sy masih ingat jasa 'pihak itu' meluluskan pinjaman pendidikan kalu tak mesti sy xdpt mengenggam segulung ijazah... tp ingat2la jgk da 5thn sy grad nehs, sy blom ada rezeki utk bekerja secara tetap sama ada dlm sektor swasta ataupun kerajaan... apa kata 'pihak itu' bantu sy dptkan kerja secara tetap?? konfem hutang bayar every month xskip2... heheh :D yelah nti org ckp diberi betis nak paha pulak kan? tp faktor pekerjaan la yg menjadi faktor utama skrg... kalu xdak kerja mcm mana nk dpt duit oit nk bayar utang... xdak maknanya nk lari dari bayar hutang... sy pun takut dgn azab allah swt jgk... tp kalu begini la kekdahnya 'pihak itu' memberi hutang kepada org2 yg terdesak cam sy, mcm mana Islam memandang perkara ini? bknkah itu dinamakan mengambil kesempatan? bab ni bkn men lancang lg ckp pasai hukum berhutang n hukum membayar blk hutang sume... kuarkan dalil bagai... tang bab pergaulan, rasuah, aurat apa lg ek knp tak rancak mcm ni?apsal tak amik berat cam org yg hutang dgn PTPTN? kalu berkempen kt iklan TV tentang azab xmenutup aurat sume tuh kan ada jgk bagusnya... semua org dpt manfaat... baek yg ada hutang PTPTN atau tak... sume ada kepentingan... ada kepentingan baru berani kuarkan dalil, kuarkan itu ini fakta... haih... dunia... yg dpt scholarship pun kalu g oversea kawen sesama lelaki pun nk buat apa? ada yg p oversea da xdak rupa org mesia budaya hidup dia pun buat apa? adakah org2 mcm tuh yg negara malaysia tercinta nk lahirkan? cemerlang duniawi shj? tepuk dada tnya iman... kalu gitulah gamaknye yg mesia nak n idam2kan xtaula nk ckp apa... 

Sekadar berkongsi pendapat... ^_^ v peace no war~

   

2 sweet persons:

♥naematulsaadahismail♥ said...

sgt paham kak fae..
terbeban sebab kos pentadbiran tu setiap bulan ada..kalau nk nmpk surut.memang kena bayr one short byk sikit.huhu.kena kira semua kos pentadbiran utk kata la 2tahun.byr yg tu dulu baru nampak

F a i z a h ' s said...

@♥naematulsaadahismail♥

Thanks naem...doakan kfae dpt keja n dpt bayar hutang2... huk3...da rupe org muflis sbb byk sgt utang dari duit simpanan...

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D