31.12.08

Peristiwa itu... (Part 1)

Bismillah wal hamdulillah...

Dengan rasa rendah diri dan penuh kesyukuran saya kini sudah bergelar tunangan org (hampir 3 bulan sudah...) at first, kurang keyakinan diri utk menyatakan hakikat ini tetapi saya perlu doa teman2 dan sahabat2...doakan kebahagiaan saya di dunia n akhirat bersama pasangan saya kelak (bg yg membaca entri kali ini) mg saya terus menjadi hamba yg sentiasa bersyukur dgn nikmat kurniaanya...walau apa perubahan yg mendatangi hidup saya...Peristiwa indah itu sudah hampir 3 bulan dalam memori namun ia masih lg segar dan kekal mekar sbg kenangan terindah (aiseh..tiba2 sentimental.... ^_^)

Detik bersejarah di mana saya dilamar orang tercatat pada tanggal 4 Oktober 2008 bersamaan dgn 4 Syawal 1429H... Kemeriahan syawal disambut penuh kesyukuran bersama keluarga dan sanak saudara tercinta (kecuali my dearest sister yg skrg tgh study kt Cardiff UK tak dpt berkongsi saat indah ini...) diselangi dgn majlis pertunangan saya... Syukur alhamdulillah segalanya berjalan dgn baek dan meriah...

30 Ogos 2008

Saya tidak sangka, perancangan yg bleh la dianggap maen2, rupanya hampir menjadi kenyataan. ehe...mebi sudah sampai jodoh... (sbnrnya saja2 plan tarikh tunang, tgk2 mak si dia setuju n truslast minit decide tarikh risik ehe...kelam kabut sungguh cik faizah ni buat keja) saya memberitahu hasrat saya (mode pada ketika itu hanyalah makluman...belum ketetapan) pada parents yg saya sudah bersedia utk mendirikan rumahtangga...ehe... ^_^ (setelah saya grad dan keja) dan parents saya menyambut baek perkara itu krn pada ketika itu umur saya sudah pn mencecah 24tahun...so mmg sudah tiba masanya utk saya dinikahkan...sbb kakak saya pn mengakhiri zaman bujangnya pada usia 24tahun... (komplikated pulak rasanya cite neh....) pekara menjadi mudah krn calon suami saya itu juga org perlis dan jiran tok (nenek)... mmg proses menguruskan semua pkr berjalan dgn begitu cpt... (walaupun saya dan bakal suami baru sahaja kenal dan rapat) lagi memudahkan urusan our parents sudah saling mengenali antara satu sama laen dan mmg da biasa berborak2... ^_^ mungkin di sini sudah kelihatan jodohku sudah smpai...allah telah mempermudahkan segalanya...we had decided all those things pada awal bln Ogos 2008...lepas parents kami calling2 dan berbincang...akhirnya...mereka memutuskan tarikh utk merisik (sbb parents kami belum mengenali kami lg...sama2 parents da kenal...pelik kn? hehe) tarikh diambil sempena cuti hari merdeka dan bakal suami saya pulang dari perantauan ketika itu (beliau berkeja di CIMA cawangan Bahau, Negeri Sembilan)

Pertemuan diatur selepas waktu asar di rumah saya...Sejak dari pagi lagi saya bertungkus lumus menyediakan bahan2 utk memasak mihun goreng singapore sbg hidangan...pergi ke pasar membeli sayuran dan bahan2 laen...menjelang tgh hari selesai lunch, saya memulakan tugas memasak di dapur...fuh...penat~! sbbnya bkn apa...neves hakikatnya...haha~! sbb tuh buat sume menda rasa xkena n terlebih2 pulak penatnya tuh... ehe...berpeluh2 n kkdg kebuntuan idea dibuatnya

Mak: "Haih...baru masak utk bapa org dah termengah2?"

Saya: "Hehe...bkn sbb masak sgt pn..sbb dekjah (bahasa saya dgn mak) ni neves laaa... "

Sambil tersengeh2 keletihan...

Kedengaran azan asar berkemandang, dan saya menyegerakan solat serta bersiap2 utk menyambut tetamu istimewa ptg itu...hidangan sudah tersedia cuma menanti saat dihidangkan...Tepat jam 5:30ptg kedengaran ucapan salam dari seseorg di hadapan rumah...hati saya makin berdebar2 kencang. Tetamu yang dinanti sudah tiba...Mak dan abah yg dari tadi menanti setelah bersiap, menyambut tetamu kami ptg itu... Bermakna sgt petang itu bg saya...krn dari situlah bermula segalanya... ^_^

Hati sy tidak senang mengagak2 butiran perbincangan di ruang tamu...ehe...adesh...apala yg dibincangkan tuh...cpt2 saya sediakan hidangan...ish lama jgk depa bincang neh....cptlah masa berlalu...xsenang duduk saya didapur...xtahu bapa gelas air saya minum...hik3...tiba2 saya terdgr mak memanggil saya dari ruang tamu sbg arahan utk menghidangkan makanan utk tetamu istimewa kami...huh~! makin kencang debaran ku...org ckp time2 merisik begini, mereka yg dirisik diwajibkan utk membawa makanan kepada tetamu. Tujuannya bg memudahkan keluarga sebelah pihak lelaki melihat physically org yg dirisik...huhu...mmg malu sgt2 sbb kita menjadi perhatian pada hari tersebut. Tp masalahnya, si dia pn ikut juga... Huhu... makin xkeruan jadinya...mcm2 bermain di fikiran saya...What if kalau tiba2 makanan tuh tertumpah ka...aduh...mmg bad first impression la jadinya...tidak2....kena hati2...

Syukur, alhamdulillah semuanya baek...saya dipaksa oleh family sebelah lelaki utk join jamuan makan tersebut..aduh...perut ni da xlapar...sengkak lak rasa sbb neves sgt2...ehe...mkn la jgk sket even sbnrnya sy pn xtahu saya mkn apa n apa rasa makanan tersebut...kalau masin pn mesti da xsedar dah time tuh...hehe...masa makan2 tuhla, skali lagi parents kami clarify tarikh utk melangsungkan majlis pertunangan...huh~! skali lg *blushing* aduh...jgnla bincang kt sini... sy sgt malu...sy xtahu la apa jadi time tuh...sbb da neves sgt...time tuh saya cuma dgr mmg tarikh yg kami maen2 diskas arituh mmg dipersetujui oleh both of our parents...huh~! mmg xsangka la plan maen2 tuh rupanya menjadi...dalam hatiku berbunga girang ^_^

Akhirnya beban yg saya tanggung utk menjaga ikhtilat dan perhubungan dgn si dia akn berakhir dgn termeterainya ikatan pernikahan yg sah....Ya allah...permudahkanlah sgala urusan kami dan lindungilah kami dari sbrg perkara yg tidak diingini...ameen ya Rabb...



2 sweet persons:

Kunaz said...

alhamdulillah... more pics plzzz! hehe.. ble tarikh nikahnye faizah? smoge dpermudahkn urusan k.. congratss!!!

f a i z a h 's said...

hehe...
tarikh nikahnya da ada...hujung bln mei thn ni but tp kenduri blom tetap lg...doakn yg terbaek ek~! tengs kunaz...^_^

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D