Showing posts with label false alarm. Show all posts
Showing posts with label false alarm. Show all posts

3.5.12

Entri campoq2...

Bismillah wal hamdulillah...   

38weeks ++

Hari ni dah 38weeks 2days... perot super besar bila da masuk minggu2 terakhir... apa taknya berat baby bertmbh 200g every weeks... cuak ummi wahai anak... skrg ni setiap kali scan mesti tnya doctor berat baby da bape... subhanallah, maha suci allah swt yg menciptakan sesuatu... padat, tembam, mok3 la haiii si kecik seorg ni kt dlm... smpai sakit2 tulang rusuk, tulang pinggul ummi kamu kick2 setiap hari menandakan ruang da terlalu sempit... next week kita jmpa nak??? ada bransss?? hek3 ^_^

Td check up... agak pnjg lebar perbincangan dgn doctor td... dr.anuar masih meragui kesungguhanku mahu VBAC kali ini... ya3... mmg kuasa bkn ditangan guwe... allah swt yg maha berkuasa ke atas sesuatu... tp tidak salah menyimpan impian dan cita2 bukan? berat si ummi xnaek2 sejak 3minggu lepas... hairan sungguh... tp berat baby ha yg dok naek mencanak2 setiap minggu... perut da mcm turun (mak n en.abg pun ckp) n sy da xrasa sesak napas mcm selalu... mcm lapang je dada cuma rasa berat je... solat konfem da duduk skrg... bila sujud terasa perut da mencecah bumi... masa aisya dulu xdak rasa gini... sib bek xmeniarap trus ha... td scan berat baby da cecah 3.1kg... kalu deliver next week insya allah cecah 3.2kg-3.3kg kottt... kot la kans... so dr.anuar asik bertnya, berani ka nk cuba normal... cam geram sedikit di situ... sbg seorg doctor he should support his patient la kans... gagal atau berjaya percubaan itu belakang kira at least sy mencuba dahulu... dgn yakin diri sy ckp "of kosh la sy nk cuba..." keh3... dlm hati konfem aku xberanak kt dr.anuar... ada chances dia n czer haku skali lg in case apa2... kecik2 pnya hal pun 'kemungkinan' itu ada utk dia soh pilih option czer instead of normal delivery... kalu czer atas sbb2 yg bleh diterima its ok... kita pun xmau tanggung risiko... da 3org doctor sy tnya opinions mengenai plan VBAC ini sume ckp so far mmg xdak masalah... boleh cuba... kedudukan baby n kondisi diriku sume xmenghalang utk mencuba VBAC... kecuali ALLAH SWT da tentukan end up dgn czer itu saya redha... but at least... lets try first... sy xmau mengalah dulu... huhu... (punyala smgt dalam cuak... tp kena jgk smgt... demi anakku...)

Family trip makan kenduri

Esok PIL n mak abah nk bertolak ke Gombak utk jalan2 makan kenduri... alahai jelesnya guwe... xleh nk join... ikutkan hati nehs malas nk fikir dah pasai beranak, apa kata mari kita p Gombak secara beramai2... seolah2 sy tidak sarat mengandung... hek3... tp memikirkan adik n adik ipar yg tgh exam (depa dua nak amik SPM thn nehs) kami la yg kena antar depa p skola n tuisyen so ok2... ada reasons yg lbh n perlu diutamakan... so lupakan la faizah...

Sy da rasa kuat nehs cuma berat kt perot je... T___T nak jgk tuh... nti sakit sana-sini sndiri mau ingat... ala jalan2 dkt2 ok kot... kena amalkan hidup aktif bg mudah beranak... kansss.... :) nti nk plan dgn en.abg la... p jogging ka apa... jogging? xdakla jogging tp berjalan secara byk kat jogging track... sambil2 praktis breathing teknik... harap2 diriku bleh belajar tenang... 

Persediaan mental n fizikal

Secara jujurnya ku akui sy ni mmg penakot sket... tp org ckp sakit beranak ni xsama antara satu sama laen... laen org laen tahap kesakitan yg allah swt bagi... hebatkan kuasa allah?ada yg ckp leh je tolerate dgn sakit beranak... haku mcm "eh???" huk3... mebi sbb masa nk beranak kt aisya dulu depa p drip dgn pitocin due to slow progress... cam kena induce la jgk... paksa serviks utk dilate... oh tidak... xdpt ku bayangkan... memula tuh sakit leh tahan lg pas kena drip tuh haruslah menggelupur separuh mati sakitnya... 

So skrg nk jadi setenang mungkin... berkali2 pesan kt diri ini jgn takut, sila tenang... hehe :) siap buat status kt FB... besalah degil... keh3...dok jgk pkiaq xsudah2... en.abg pun naek penin... berkali2 gak dia pesan... ce xpyh imagine pelik2 sgt... just releks... yela yg nk beranaknye aii tauuuu... -__-" so skrg byk borak2 dgn member2 yg support natural/gentle birth... sure jadi konfiden... besides yakin dgn kuasa allah yg menentukan sesuatu... allah swt da design badan kita ni perfek sgt da... so yakinlah dgn kemampuan badan kita seperti mana kita mampu utk mengandung tanpa perlu fikir secara horror mcm mana proses mengandung tuh terjadi begitulah jgn dgn kelahiran... xperlu pun nk fikir dgn tragisnya... just follow the flow... kena ada ilmu jgk pasai birth.. (ni ayat nk pujuk diri sndiri supaya jgn takutt.. hehe)

On leave

 Tadi dr.anuar offer 1offer yg menarek... haha... xsangka la jgk... dia ckp "awk berulang jauh2 neh setiap hari mai keja xmau amik MC ka sblm bersalin??" berbunga2 riangla hati ini... bak kata pepataha, kecik tapak tanga, nyiru hamba tadahkan... sy suka, sy suka~! hehe... trus ha dpt 1week direk MC next week :) ouh bleh menenangkan diri setenang2nya sblm deliver... kalu x hari2 fikir, mcm mana nk beranak kalu badan penat n letih??serius, preggy 2nd nehs mmg penat yg amat! mcm2 la sebabnya... sbb anak 1st masih kecik da jadi 1faktor, dulu masa preggy 1st asik rehat je bak kata org utara asik melengkaq atas katil ja... haha... jadi tuan puteri selama 40minggu... bes arr.. xpyh masak bagai... tp jgn harap utk kali ini ye faizah... kena buat byk lg keja adala... dgn si kakak makin menjadi2 perangai sejak nk dpt adik... fuh... cabarans... pastu mai part berulang jauh kangar-alor staq... berganda2 letihnya... pembawakkan kali nehs lak berbeza dari 1st... alahan truk awainya smpai kena warded, pastu jenis insomnia la pulak... hazab weh xleh tdoq tp badan letih... sobsss...

Status kerja

Aaaaa... xmau pkiaq pasai keja boleyyyyy??? sesungguhnya mmg tensen pasai keja... kontrak secara rasminya akn tamat the end of Jun2012... so ada lg 1bln++ lg.. haku pulak maternity leave time tuh... so secara tak langsung da abes kontrak lagi awai dari member len... status lom diketahui sama ada disambung atau tak... so kena gigih cari keja len dlm pantang nti... harap ada rezeki buat adik baby nti... ameen~ :) xmau fikir2... mg allah memberikan yg terbaek... kalu nk fikir lebih2 leh botak kepala ni... leh nmpak tua nti... hehe

*braxton hicks asik menyerang dgn dahsatnya sejak petang td... ya allah!*
*seorg lg da terkena penyakit berjangkit yakni penyakit buatan... ngeheheh :D yakni org unit sebelah (SME) tahniah sgt2 setelah beberapa penantian utk menimang cahaya mata ke2 akhirnya termakbul jgk... jg diri bebaeks... :) *



30.4.12

Entering 38weeks...

Bismillah wal hamdulillah... 

Kemarin terpaksa amik cuti sbb en.abg kena keja weekend... mencik btoi la... ahad mmg cam tuh slalu... kalu en.abg xdak mmg susah sket... mak slalu bz waktu pagi... dlm kul 2ptg gitu baru la dia available kalu nk mintak tlg jagakan aisya... MIL lak sah2 on leave la jg aisya... MIL jg aisya on weekdays jerk... cam xadil lak time2 cuti pun nk paksa dia jaga aisya... sbb MIL kena jg tok en.abg yg sakit lumpuh... so MIL blk kampung dia ari jumaat, sabtu  n ahad... weekdays kakak MIL yg amik alih jg tok... so gilir2 la... pnh la MIL kena jg tok time weekdays... mmg haru biru sbb awai2 pg kena angkut aisya skali blk kampung kt utan aji... aisya lak suka wat perangai takut kat nyang dia (panggilan moyang org utara...) pagi2 lg da melalak... org tua sakit2 nehs kan cpt terasa... tok tuh pun terasa hati aisya cam takut tgk dia... budak2 besala org jarang tgk... tp pastu aisya okla... siap dapat hadiah beskal lagi dari nyang dia... ha kan ok... cuma MIL la kelam kabut pagi2 nk bawak aisya sana sini sbb aisya tuh kkdg buat perangai xmau dok dlm car seat... sib bek tukar shift blk pastu so MIL xdakla kena p jg tok on weekdays... 

Sy cemas la ari sabtu tuh en.abg habaq kena keja ahad... mlm sabtu tuh pun sibuk p opis lg... tinggal la kami 2beranak... pasrah je la... dah ada time2 dia mmg bz... siang mlm xkira cuti ka dak mesti kena keja... ni la kot nasib org keja kontrak kenala mengalah sokmo... huk3... so start dari kemarin lg dok kalut dgn aisya sana sini da start rasa perut mengeras2+sakit jgk... haih adakah? so buat derk lg sbb xdak show apa2 pun... lagipun sakit pun xkonsisten... biaq je la... tp makin menjadi2 time mlm smpai xleh nk lelap sbb sgt terasa sakitnya... tp xkonsisten la sakit tuh... kejap 1jam skali kejap jadi kerap... kejap ilang...pastu mai blk rasa sakit tuh... dowh! penat weh sakit2 nehs... mula la emo sbb sakit pastu aisya as usual dok buat perangai melasak dia... grrr... so mlm td mmg xlelap tdoq... baring ke kiri xkena, ke kanan xkena n kalu baring terlentang lagi la xkena sbb sakit sungguh rasa... terdetik kt hati aku ni nk beranak dah ka? tp bila monitor sakit tuh rasanya xkonsisten pun lg n show pun xdak so mmg bkn la lg tuh... pagi td bgn nk p keja pun xleh sbb sakit... so en.abg xbg p keja dia kata satg jenuh org dok kena p amik pulak atau terberanak otw dlm kereta... amboihhhh... mcm la sy beranak cpt je arituh... huhu... tp bila pkiaq blk kemungkinan tuh ada... masin mulut suami xpasai2 pulak... hehe :D so redha je la en.abg soh p cek dulu mcm mana pun... dia xleh nk teman pg td... sy terkulat2 la p klinik seorg2... dahla jalan mcm penguin gemok... terkedek2... sume org tgk je... yela smbil tahan sakit... org kt klinik pnya la ramai... daftar kul 8.30pg, kul 11.00pg baru leh masuk... wah mmg membikin bertmbh sakit... 

Bila nama dipanggil tunggu doctor ada kes2 len la pulak... byk lak kaum2 ibu wat pap smear arini... da kena panggil dgn doctor pun kena tunggu smpai 1jam dalam bilik doctor... masa nk buat VE pun kena tunggu lg... haih mmg kematu montot ai... doctor scan td alhamdulillah sume ok... tp baby da cukup padat nk tgk lbh2 pun da xnmpak... doctor just cek air ketuban, kedudukan dia, uri, tali pusat, jantung, ukur umur dan berat dia... 

Ultrasound report
Alhamdulillah sume ok cuma sy agak terkejut dgn peningkatan berat baby skrg... da 3kg ha arini... gulppp... last week baru 2.81kg...arini da cecah 3kg... 2weeks lg mau gamaknya 3.2kg... redha je la... org anak 4kg pun leh beranak normal... insya allah... setiap kejadian n ketetapan allah swt mesti ada hikmahnya... it just an estimation kans... lom konfem...nti da lahir baru la tau... n again sy tnya kedudukan baby mcm mana?ok ke tak?possible ke tak nk VBAC (Vaginal Birth After Caesarian) dr.faizah jwb so far ok... tali pusat pun tak dak terlilit kt leher dia... uri pun ok... kedudukan kepala pun da ke bawah elok je... insya allah setakat ni xdak halangan nk cuba VBAC... alhamdulillah dgr doctor ckp gitu kans... pas scan tuh baru la kena VE... part paling xsuka... since contractions cam da ada sket2 mmg agak sakit td buat VE... doctor ckp serviks lom lg dilate... cuma da lembut... huhu... ntah knp rasa kecewa serviks lom dilate... eh... mcm da bersedia je nk beranak faizah... padahal masih lg cuak... mg dipermudahkan sgalanya... ameen...

  

29.2.12

Dr. Faizah...

Bismillah wal hamdulillah... 

Oh yeah... one of my favorite doctor kt perlis nehs adalah puan doctor yg memiliki nama yg sama cam tuan punya blog ini... eheh :D umornya sebaya my mom... berbangsa cina tp sudah sekian lama memeluk islam... klinik Dr. Faizah nehs mmg da lama beroperasi... sy rasa celik2 mata kt perlis ni mmg knal klinik ni dulu... huhu... pnyala lama... ada kot sebaya umo sy... tp doctornya best... Dr. Faizah ni mmg specialist dlm O&G... kt klinik dia mmg ada wat monthly check up bg ibu2 yg xmo buat check up kt klinik kerajaan... sbb itula klinik dia mak ai pnya la ramai patients... kena p register awai2... tuhpun kena Q gak dlm 10org... nk menunggu pnyala lama... i wish that 1day Dr. Faizah akn ada pusat bersalin sndiri... skrg dia cuma ada klinik utk wat check up shj... sdeh kans? tp doctor pengalaman da byk suppose kalu ada pusat bersalin mesti mendpt sambutan ramai memandangkan perlis xdak specialist center lg terutamanya dlm hal beranak2 nehs... kna p plg dkt Jitra atau Alor Setar... dahla doctor2 yg available majoriti lelaki... haihs... bila perlis ni nak maju?? hehehe :D ouh berckp mengenai specialist arituh ada upacara pecah tanah nk buat 1specialist center area kangar... KPJ kalu xslp saya... mebi cawangan spital pantai kot... :) kerna yg terdkt skrg spital pantai ada kt sg.petani, kedah... tp xsempat la utk 2nd pregnancy nehs... tunggu turn yg ke 3 or ke 4?? errr... ramai la pulak -___-"

Tajuk berkenaan dgn Dr. Faizah tiba2 melalut p ceta pasai spital bagai pulak... ni rentetan dari meminum ayaq tebu itu... pg tuh sy trus berdezup p klinik Dr. Faizah... kul 8pg da smpai... trus register... tp dpt turn lmbt gaks sbb da ada appointment2 awai... wuwuwuwwuwu... tp demi risaukan keadaan baby... adakah ini false alarm ka real contractions... pasrah je la... tunggu pnya tunggu kul 11pg br la depa panggil msk jmpa doctor... pnya la cerita... tp doctor ckp secara saintifik mmg xdak bukti kukuh menyatakan air tebu bleh menyebabkan kecederaan pd baby... tp byk kes yg dia handle keguguguran berpunca dari air tebu... ini kerana air tebu mengandungi kandungan acidity yg agak tinggi yg bleh stress'kan muscle rahim... sbb tuh akn rasa sakit... mmg sakit tuh suppose cam sakit contractions... mungkin cuma 'false alarm' tp takut dia jadi trus... means trus jadi nk terberanak... takut gak dgr dr.faizah ckp cenggitu... dr.faizah ni kalu xdak menda2 penting mmg dia xscan... tp arituh dia nk scan nk tgk keadaan baby cam mana... muka dia lak nmpak cuak n risau... Dr. Faizah ckp: "Jgnla bg terberanak awai... payah nk jg... so better berhati2..." dr.faizah pulak yg isau yg si Nur Faizah ni leh releks je... tp bila tgk riak muka dia cam risau sy lagi la risau... huwaa... kalu x, b4 ni kalu jmpa dia mmg dia suka bergurau n sgt ceria orgnya... i love the way she treat her patients... mcm mak2 pun ada... hehe... yela da sebaya my mom of kosh la kans... 

Bila scan... 1st time kot si adik baby nehs aktif xhengat... sbnrnya dia aktif since dari subuh tuh lg... non-stop okeh... tuh yg buat sy lega skit tuh... ntah2 kesan air daun ketom tuh kott??? heheh :D mmg aktif... masa aisya dulu pun setiap kali scan mesti dok diam je... adik baby pun cam tuh b4 nehs... tp arituh mmg aktif... tgk dlm monitor scan tuh sat2 dia strechkan tgn dia, pastu kaki sume sama naik... smpai doc pun ckp "Ha... kena tendang dah..." huhu... smpai doctor pun perasan... adik baby da siap2 tendang alat scan doctor tuh... sy yg xselesa sbb rasa senak baby aktif sgt2... tp dr.faizah ckp kalu aktif cam ni alhamdulillah okla dia kt dlm tuh... n serviks pun masih lg tertutup... lom lg dilate...lega sgt dgr dr.faizah ckp cam tuh... tp sy perlu rest... doctor  kata: "Baring je sy bg MC 2hari jgn dok kalut buat menda len ye..." haha... :D xdak maknanya sy nk releks kalu da ada aisya nafisa itu... doctor bg ubat utk tahan contractions... doctor pesan jgn letih2 sgt badan tuh... n yg penting jgn stress! mana ada hidup ni xdak stress tul x?? :P mg anak ummi yg kt dlm ni kuat utk bertahan smpai sekurang2nya 37weeks... kalu time tuh kamu nk keluar pun xpala... skrg kamu baru 29weeks dlm perut ummi... masih terlalu awai... so releks2 dulu k ;) ada lbh krg lg 8weeks utk menanti adik baby btul2 matang... harap2 sume dipermudahkanNYA... ameen...

Report scan... berat baby da mencecah 1265g... bermakna 1.27kg da...
Hasil scan... 2D... :)


   

28.2.12

Kerana air tebu? (part 2)

Bismillah wal hamdulillah... 

Rentetan dari previous entri, sy with en.abg ada sembang2 pasai air tebu berkenaan... tiba2 sy teringat 1minggu b4 sy disahkan preggy/upt +ve sy ada minom air tebu gak... masa tuh kan bln posa... tp syukur alhamdulillah xda apa2 yg berlaku... so kami fikir lg... 1jam pas sy minum air tebu tuh, sy ada rasa cramp perot+rasa ngantok n letih yg sukar dikawal... mata xleh nk celik... sudahnya sy tertdo hampir 3jam... skali dgn aisya skali... dahla cik kak tuh skrg bkn men susah nk tdo siang... tdo pun kejap2... tp hari sy minum air tebu tuh aisya pun ada minum skali... both of us mmg tdo xhengat....

Tnya jgk mak abah yg ada minum air tebu tuh skali... tp mak abah minom xbyk la... sy kot yg minum plg byk... konon2 teringin kan?? mak ckp ada gak rasa ngantok n mlm tuh mak abah mmg tdo awal dari biasa... so rasa cam syak sumthing la... adakah air tebu tuh dicampur dgn sumthing yg tak diingini yakni air daun biak/air daun ketom? utk tmbh rasa sedap air... mmg da byk kes kt area perlis cenggitu... sng sgt nk dpt daun dadah tuh... xtaula knp kan... smpai ada yg cmpur letak dlm nasi beriani la... so customers akn ketagih nasik tuh... xbaek kans?? smpai hari nehs sy ada rasa laloq2 sket plus rasa cam cramp perot... sy xsure la... tp rasa cam pelik sgt la... ada gak seorg kakak ni ceta, dia makan nasi kandar area titi chai kt utan aji perlis... pas mkn tuh 1family jadi cam sgt ngantok... anak beranak tdo smpai tgh hari... cam laloq2... kemungkinan tuh adala campo menda2 haram tuh... kesannya kalu kerap sgt mkn leh ketagih woooo... cam pelaris lak kans?

Wallahu'alam la... kita cuma berhati2... air daun biak/daun ketom tuh pun ada iras2 kaler air tebu gak kalu sapa2 pernah tgk... so xmustahil ada cmpuran tuh... hanya allah swt shj yg maha mengetahui... 

  

26.2.12

Kerana air tebu?

Bismillah wal hamdulillah... 

Hari ni sy cuti sbb aisya xdak org jaga... begitulah keadaannya kalu ari ahad... ramai org ada agenda tersndiri... tp da hari berkerja utk negeri kedah... apa leh buat... en.abg lak kena keja gak hari ni... penin! Tgh hari kuaq g kedai... nmpak org jual air tebu kt tepi jalan... rasa sgt terliur... trus tapau bwk blk... tok ckp da leh minom air tebu sbb bebi da besaq.... sy minum 1gelas besaq... pas minum je badan jadi mcm sgt letih... sib bek aisya tdo lama ptg td... trus sy pun tertdo dgn aisya2 skali... ada kot 3jam tdo pas solat zuhur... perot rasa cramp banget... cramp bahagian bawah... rasa mcm masa turun tanda nk beranak kt aisya dulu... da kaget... tp xbgtau en.abg pun...

En. abg blk kul 5ptg baru bgtau... kna sound sbb p minom ayaq tebu T__T daku teringin apa leh buat... sapa soh togok 1gelas besaq... 1-2teguk jadila kans... tiba2 rasa cam serba salah n takut... rasa cramp perut n pinggang rasa kejap2 pastu ilang... pastu rasa lagi... tp xkuat la... tp sy tahula rasa cramp tuh mcm mana... kkdg perot mengeras... ha sudah! adakah kerna air tebu atau cuma false alarm? false contraction?? aduh... xleh nk lelap dibuatya... mebi false alarm je... tp kenapakah dtg sekali2 shj? false alarm sepatutnya dia akn hilang... ya allah, mg xdak apa2 yg berlaku...ameen...