7.7.11

Ekspres emosi...

Bismillah wal hamdulillah...  

Skrg ni aisya suka sgt perati n observe tingkahlaku ummi n ayah... slalu pesan kt en.somi tlg behave dgn aisya okeh! haha :D sehingga sekecik2 menda pun dia boleh perasan ummi n ayah dia slalu buat... contohnya bila pakai telekung n hamparkan sejadah tandanya nk solat, bila pegang laptop tandanya nk bukak video abc sgala utk aisya, kalu pakai tudung n siap2 tuka baju ertinya nk kuar jalan2... alert sgt! td dlm keta ayah si aisya memegang tgn ummi si aisya neh dgn sepantas kilat aisya menolak tgn ayah dia smbil berdengus dgn geram... ayah aisya buat lg ditolaknya tgn ayah aisya dari tgn ummi dgn sekuat2 hati...

Hoh marah skali... 2-3kali aisya buat cam tuh... kejadian kedua... laporan dari maktok aisya... aisya merajuk dgn maktok dia... maktok dia amik sorok pacifier dia... sbb nk kurangkan aisya asik nk nyot2 pacifier tuh... kalu dgn maktok aisya jgn harap nk dpt pacifier kecuali nk tdo... so dgn geramnya maktok asik mintak pacifier tuh, dinyot2 puas2 pacifier tuh beberapa saat n trus dia baling pacifier tuh kt maktok dia smbil terkedek2 meninggalkan maktoknya yg terkebil2 kena baling dgn pacifier... hamoihhh... da pandai tunjuk emosinya yg marah n geram tuh! aisya pegi wat keja sndiri dgn gaya malas nk layan maktok dah... MIL cite dgn penoh perasaan... agaknya terasa dgn tingkah laku aisya...

Moga aisya membesar jadi anak solehah... ada terbaca dlm babycenter.com mengenai emosi anak masa baya umo2 cam nehs...xsmpt lg nk baca... budak umo ni tgk je mcm xtau apa2 tp sbnrnya mereka da pandai rasa marah, sayang, suka, dan mcm2 lg... so kita sbg parents kena alert... :) mg anak2 kita membesar dgn baek n yg plg penting dia rasa dihargai oleh mak ayah dia sndiri... baru anak kita sayangkan kita jgk sbg mak ayah dia.

 

4 sweet persons:

♥naematulsaadahismail♥ said...

hehe...comel sungguh keletah dia...
dah makin cerdik dah tu..

F a i z a h ' s said...

@♥naematulsaadahismail♥

Byk akai sgt2 dah... penat jgk nk melayan...hhuhuhu...

Fakhrati Aziz said...

fai~nant share la video aksi2 aisya...must cute...;p

F a i z a h ' s said...

@Fakhrati Aziz

Hahah...insya allah kalu smpt amik video :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D