5.9.12

Ubat buat otak yg jemm...

Bismillah wal hamdulillah...

Mmg jemm kalu fikir pasai duit... huhu... eceli next week da nk masuk semester baru... so tiba2 je skrin lappy ai bleh rosak! geramnye lah... dah la saat2 genting skrg nehs... nk masuk semester baru n sementara nk dpt scholar nk kena bayar yuran lg ada kot nk extend semester lg... siyes rasa sgt2 tertekan.... ujian allah swt ini maha hebat...kesian kt en.abg kena tlg belanja macam2... kereta lg, skrin laptop lg, yuran UUM lg... maafkan faizah dear... Sob3 T__T 

Jadi utk meredakan jem kt otak ni selongkar2 kabinet dapo terjmpa susu cair F&N 1tin lg tinggal... erm... marilah mengasah skill lg dgn membuat kek caramel... haha! xdak len nk buat selain kek caramel... sbb en.abg suka n sgt sedap jgk... sy suka part nk buat belang2 kek tuh... dulu mmg tertnya2 mcm mana la org buat skrg da bleh buat sndiri... senang je... n kek caramel ni mcm ajaib la bg sy sbb dia leh terapung kt atas caramel tuh secara sndiri without kita bakar both elements ni secara berasingan... bila da buat baru ku ngerti dong! pnh skali tuh buat kek caramel dgn en.abg masa buat part meringue tuh bgtau en.abg "ce terbalikkan adunan tuh tumpah x?" en.abg mcm "hah??? nk terbalikkan?serius?" lantas sy menjawab "cubala... kalu meringue ni jadi adunan tuh kental n langsung xtumpah walau setitik..." trus en.abg mcm xkonfiden... dia pun cuba terbalikkan mangkuk adunan tuh... ting! mmg xtumpah.. haha! da dpt sumthing utk ajar en.abg arituh... dia pun gigih berfikir mcm mana bleh xtumpah... huhuhu...

Kemarin da berjaya buat kek caramel kali ke4 dgn anakanda tercinta aisya nafisa... jenuh berperang jgkla sbnrnya nk kasi dia phm n berkerjasama dgn ummi melainkan hnya nk sepah2kan brg2 dapo... sib bek la adik amira tido dgn lenanya dr kul 11pg - 2.30ptg... smpt la kek caramel tuh masuk oven n tunggu sehingga masak... *kesat peluhhh* tp seronok sgt bila otak tgh jemm n serabot dpt baking sumthing mmg dpt release sgala tensen... nk menjahit xdpt la pulak sbb en.abg lom kuarkan mesin jahit dari dlm stor... xlarat nk ngangkut seorg2... xsaba rasanya nk menjahit wishlist2 guwe... haha! dlm kepala ni teringin n blaja n nk buat mcm2... tp kesempatan waktu... mg allah swt mempermudahkan urusan sy... ameen...

Eh eceli ada yg mntak kek caramel... kalu gugel tuh byk je... tp sy ada tukar2 n tmbh2 resepi ni dgn mcm2 org ikut kesesuaian n kesenangan peribadi... so agak2 sapa nk ikot bleh je sapa xnak pun bleh... bleh mix n match mana yg dirasakan sesuai... ye dok Nano??? so kt bawah ni apa yg sy follow la...:

Kek Caramel Chocolate Flavor (Faizah's version)

Bahan A:

1 1/2 sudu - 2 sudu gula - tabur dlm loyang n ltk loyang atas dapo dgn api perlahan sehingga gula cair n bertukar kepada warna keperangan... 'lenggokkan2' loyang utk meratakan air gula yg terhasil dlm loyang itu agar rata... kalu guna sudu mcm xrata sgt...

Bahan B: (caramel tebal... kalu nk version nipis sila gugel...ekekeke :D sy suka version caramel tebal... baru mablesss)

1 tin susu cair
70 gm gula castor (sy letak 50gm je gula sbb xmo manis2)
1/2 sudu ese vanilla
3 biji kuning telor
2 biji telur (kuning+putih)

Cara-cara penyediaan:

Kacau semua bahan caramel perlahan2 jgn sampai berbuih... slow2 je smpai kuning telur n gula hancur... slps tuh tapis masukkan ke dlm loyang berisi gula hangus td... kedengaran seperti kaca pecah slps bahan puding ini dituang ke dlm loyang...

Bahan C (Meringue)

6 biji putih telur
70gm gula castor
1 sudu kecil krim of tar tar

Cara-cara penyediaan:

Pukul putih telur dan gula sehingga kembang+kental+bertanduk (meringue) dgn speed paling tinggi. Masukkan krim of tar tar

Bahan D (bahan kek):

140gm tepung gandum
70gm gula castor
3 biji kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder
45ml minyak masak

Cara-cara penyediaan: 

Ayak tepung dgn baking powder dan ketepikan. Dengan menggunkan mixer masa membuat meringue pukul gula, air, minyak dan kuning telur sehingga kembang dan naik sekali ganda. Warna seakan2 putih kemudian masukkan gula dan pukul lagi sehingga kembang+gebu. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi sehingga sebati.

Bahan C & Bahan D

Masukkan bahan C (meringue) ke dlm adunan bahan D (bahan kek) sedikit demi sedikit dan guna kaedah kaup balik utk sebatikan adunan... xperlu guna mixer... buat sehingga selesai... kemudian bahagikan adunan ikut berapa bahagian yg anda nk warnakan... kemudian warnakan ikut kegemaran. Bagi kek caramel perisa coklat ini, satu bahagian saya letak coklat emulco dan warnakan dgn warna coklat...

Tips dan cara-cara selanjutnya sila follow kt link E-Na Lovely Kitchen ^_^ v

Gambo2 kek caramel chocolate flavor adalah seperti berikut... hehe

Terlebih tepung xtau nk wat gapo terus men'dot2kan dia...haha!
Selesai ditelangkupkan..mcm mana ek nk buat kasi bintik2 nk caramel tuh lesap??? any tipss otai2??
Setelah dipotong...nyummm2
Yummehhhh
 
 

3 sweet persons:

Ibu_Aqiel said...

sedapnya...tgu free2 n x serabut br leh buat nih...oven dh kuar kn baking la..klau dh start simpan makanya alasan adalah oven dlm kotak...rumah kecik gtu la kena smpn dlm kotak..dok kat luar serabut rasa....knita amik na resipi nih...

Ibu_Aqiel said...

sedapnya...tgu free2 n x serabut br leh buat nih...oven dh kuar kn baking la..klau dh start simpan makanya alasan adalah oven dlm kotak...rumah kecik gtu la kena smpn dlm kotak..dok kat luar serabut rasa....knita amik na resipi nih...

F a i z a h ' s said...

@Ibu_Aqiel

Mmg sedap tuh suka buat...dlm masa 1-2hari ja da leh abes kt dlm peti ais... sila la~

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D