20.8.16

Perjalanan yang baru bermula...

Bismillah wal hamdulillah... 

Ibu menyusu dikaitkan dengan orang-orang yang tak perlu risau akan kenaikkan berat badan kerana proses menyusukan itu adalah proses yang membakar kalori di dalam badan ibu. Akan tetapi tidak semua ibu-ibu bernasib baik atas faktor 'one size doesn't fit all' jadi teori ini tidak releven untuk semua yang bergelar ibu menyusu. Yelah badan dan hormon kita adalah berbeza jadi perlulah 'back to basic' yakni DIET SEIMBANG. Tak kisahlah anda menyusu ataupun tidak. 

Saya adalah antara orang yang tidak bernasib baik itu... huhu... mungkin juga atas faktor usia yang makin meningkat (approaching 32 years old with 3kiddos!). Pada mulanya saya macam tak kisah sangat atas peningkatan berat badan yang mendadak, tak kisahlah orang nak kata apa asalkan aku bahagia! Tapi bila dah masuk 3series ni, dah tak boleh pakai dah kata2 tuh sebab semakin usia meningkat semakin tinggi risiko kita menghidapi beberapa jenis penyakit berbahaya disebabkan oleh masalah berlebihan berat badan. Fikir punya fikir sampai bila kan? asik2 la dok kata esok, esok dan esok... akhirnya saya sebulat hati nak mulakan langkah selepas aidilfitri... setelah terasa banyak baju dah sendat, mengah ja nak bergerak aktif... tak boleh jadi ni... i have to do something... tiba2 dah rezeki ter'add seorang 'founder' salah sebuah 'fitness club' kat sini... menawarkan bantuan kepada sesiapa yang ingin menurunkan berat badan... lantas diri ini teruslah pm untuk tanya 'details' program yg beliau adakan di kelab... pada mulanya mengetahui kelab tersebut merupakan kelab para pengedar sah produk Herbalife... hati sedikit risau kot dikenakan syarat 'wajib' beli produk sebelum sertai kelab berkenaan. Sangkaan saya meleset. Saya tidak dipaksa untuk 'consume' apatah lagi membeli produk Herbalife. Terus jatuh cinta dengan kelab berkenaan kerana kebanyakkan 'coach' di situ merupakan 'coach' yang bertauliah dalam pelbagai aspek termasuklah yang telah mendapat latihan intensif berkenaan beberapa teknik 'workout' serta berpengalaman dalam beberapa program menurunkan berat badan termasuklah penyediaan pelan pemakanan kepada mereka yang berhajat. 

Tak sangka pula terdapat kelab yang boleh dikatakan hebat terdapat di Perlis. Dah 2tahun pun... macam manalah saya tak perasan... pada mulanya saya ke kelab kerana ingin bersenam... berapa kurun dah uiii tak 'workout'. Awal2 memang rasa nak 'give-up'. Habis sakit lutut, pinggang dan badan... huhu...tapi saya gagahkan diri juga untuk bersenam di situ kerana siri latihan 'workout' mereka sangat bagus kerana mereka mengamalkan teknik senamam yang sekejap dan intensif tetapi memberikan kesan kadar pembakaran kalori yang berpanjangan sehingga 48jam! Best kan? Jadi tak perlulah nak displinkan diri pergi ke kelab setiap hari... kalau berkemsempatan eloklah join... antara teknik 'workout' yang dipraktis di situ adalah HIIT, Tabata dan MetaFit. Kalau tak faham boleh gugel ye... Memanag rasa nak pecah jantung senamannya tapi berbaloi sebab kadar pembakaran kalori berlangsung dalam badan kita selama 24-48jam... Memang dah lama saya cari teknik 'workout' yang berkesan dengan pemantauan 'coach' yang berpengalaman... alhamdulillah saya dipertemukan akhirnya memang 'timing' terbaik selepas aidilfitri... almaklum makan memang tak hingat... muka pun kembang macam 'water retention' saja... sedih tengok dah masuk fasa umur 30an diri semakin gemuk! 

Alhamdulillah setelah saya sertai 'weight lost program' bersama pemantau 'coach' dan pelan pemakanan lebih kurang 3minggu saya dah kehilangan 3.2kg! Fat lost sebanyak 1.9% yang hilang... Dengan cara yang tidaklah sesukar yang saya gambarkan... cumanya saya perlu displin  dan tekadkan fokus... doakan saya semoga terus istiqomah sehingga saya mencapai berat badan ideal... saya target masa yang diambil adalah antara 6-12bulan untuk menjalani proses ini...huhu... semoga saya tabah!


0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D