31.5.16

"Eh mahalnya!"

Bismillah wal hamdulillah...

Sebelum ini saya adalah seorang PENGGUNA tegar makna kata semua barang saya beli je lah senang! Tak pernah menjadi PENJUAL pun... sebab bagi saya ada duit beli je lebih jimat masa, jimat tenaga dari payah-payah fikir nak buat sendiri... selepas sayaa ambil keputusan untuk 'resign' saya mengambil langkah DIY je lah demi menjimatkan kos... baju seluar anak untuk pakai harian pun saya jahit sendiri kalau saya mampu, makan-makan pun banyak yang saya masak sendiri ja dari pagi sampai malam, kecuali la saya tak sihat atau tak rajin malas hehe :D


Lepas tu mula membuat perniagaan secara kecil-kecilan... saya bermula dengan bisnes 'baking', Shaklee, dan macam-macam lagi... belajar buat 'costing' secara sendiri tanpa hadir ke sebarang kelas... ada dapat tips sikit dari seorang 'baker' terkenal iaitu Chef Alex Goh masa saya berpeluang hadiri kelas 'baking' anjuran pihak HL Bakery Jitra... Kalau ikut tips dan petua chef tak sanggup rasanya nak 'charge' orang dengan harga begitu. Tapi apa yang chef tuh kata memang tepatlah bila kita sendiri yang experienced terutamanya dari segi harga bahan mentah mengikut gred dan kualiti sesuatu produk/bahan mentah yang terlibat... kata chef kalau berhadapan dengan situasi 'customer' yang selalu komplen mengenai harga produk yang kita jual adalah "buat 2pilihan untuk dia... kalau nak murah rasa juga 'murah' dan kalau memilih untuk rasa yang mewah dan berkualiti 'premium' mestilah bersedia untuk membayar sesuai dengan kualitinya... ini kerana bukan sengaja penjual meletakkan harga sedemikian, ini disebabkan oleh bahan-bahan yang digunakan adalah dari jenama berkualiti tinggi, enak dan harganya sudah tentu tidak sama dengan bahan yang berkualiti sederhana" 

Bila kita ceburkan diri menjadi seorang PENJUAL pula barulah kita menyedari hakikat, kesian peniaga-peniaga kecil yang kadang-kadang terpaksa mengeluarkan modal yang besar tetapi tidak dapat nak jual dengan harga yang berpatutan... kenapa saya katakan berpatutan? berpatutan maksudnya kena dengan modal yang mereka laburkan. Kadang-kadang terpaksa 'buang harga' semata-mata nak melayan karenah pelanggan yang majoritinya hanya tahu komplen! Saya juga macam tuh pada awalnya menceburkan diri sebagai PENJUAL/PENIAGA... Tapi bila dicongak, saya sebagai seorang yang 'fulltime' berkerja dari rumah haruslah meneliti perkara ini... Perlu saya buat 'costing' dengan teliti agar tidak berlaku pembaziran... 'Sedekah' adalah dari aspek yang lain... kalau semua barang yang kita jual kita 'sedekah' tak tahu nak cakap apa... haha! kita juga mencari rezeki yang halal, bagi saya membantu suami serba sedikit... ada masanya saya juga bersedekah... bukan kedekut... :)

Jadi mulai hari ini saya menyeru kepada pembaca yang mungkin melintasi entri saya kali ini, berhenti mementingkan diri sendiri... sekiranya anda berharap agar semua PENIAGA yang berurusan dengan anda buat amal jariah terhadap anda, apa kata anda pula yang mula buat amal jariah? :) kos sara hidup kita di Malaysia ini semakin meningkat... kadang-kadang peniaga-peniaga kecil baru nak menceburkan diri dalam bidang perniagaan, modal tak banyak, kadang-kadang balik modal je hasil dari barang dagangan itu... harga kos tinggi dek kerna keadaan ekonomi Malaysia sekarang... pelbagai kos perlu ditanggung... jika antara penjual dan pembeli ada rasa tolak ansur, rasanya lebih harmoni :)

Sekadar perkongsian... apa-apa pun ikhlaskan niat mencari rezeki yang halal dan berkat... semua yg dilakukan kerana ALLAH SWT... :)

 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D