19.10.15

Come back!

Bismillah wal hamdulillah...

Sudah sebulan rasanya saya 'bercuti' daripada bisnes sekangkang kera yang baru berusia setahun jagung yakni headband... (read: boleh search kat IG @sweetiecutiepretty atau klik link Sweetie Cutie Pretty) Saya tak tahu apa yang tak kena, pegang 'ribbons' je jadi malas, pegang alatan menjahit je terus rasa terkuap2 mengantok... tak boleh nak 'stay' langsung... buat menda-menda kraf ni memang perlukan satu mood yang tenang dan memang mood sangat penting... kalau mood ke laot tapi kita paksa diri kita untuk berkarya (walaupun takdak la kreatif sangat... seni adalah subjektif bagi saya...terpulang pada individu untuk menilai setiap karya seni itu). Jadi setelah setahun Sweetie Cutie Pretty beroperasi, alhamdulillah atas rezekiNYA SCP ada peminatnya yang tersendiri...

Memang ada diantara rakan-rakan terdekat kurang menyokong bisnes saya ni... saya tak kisah pun... ada yang cakap bisnes headband ni ramai sangat dah 'online shop' buat, 'online shop' ni siap dah masuk WHI, siap ada anak-anak retis pakai headband dia ni, 'online shop' ni punya harga memang semua mahal dan berkualiti, yang ni pulak cakap 'online shop' ni jual murah je bawah RM6 semua headband dia... nampak tak berapa ramai orang punyak perangai? (bak kata ikaradiusite 'range' harga adalah terpulang kepada 'target market' kita... kalau 'target' orang berpendapatan rendah dan sederhana kau jual harga 'standard' berpendapatan tinggi, memang tersalah 'target market' la... contohnya: Orang ni 'target market' dia dikalangan orang-orang ternama dan anak-anak artis. 

Jadi reka-bentuk eksklusif dengan menggunakan material 'import' dan juga maha. 'Range' harga dalam RM15 - RM30 untuk 1pcs 'headband' (saya bagi contoh dalam skop 'headband' ye sebab saya jual headband). Saya ni surirumah yang berpendapatan yang tak menentu. Agak-agak saya nak beli tak 'headband' dengan harga yang macam tuh? Kempunan nak pakaikan anak dara dengan 'headband' tapi tak mampu nak beli dengan harga yang macam tuh (yelah 'headband' je kot sampai nak beli berpuluh ringgit... budak cepat membesar rasanya tak pakai lama 'headband' tuh untuk satu-satu jangka masa). Memang tak masuk 'target market' la orang jenis saya ni... Jadi sila padamkan hasrat itu. Cari je la 'headband' dengan 'range harga' yang mampu kau pilih... dari semurah-murah harga hingga semahal-mahal harga ada... pilih je mana yang nak.. haha :D

Kalau kita nak 'follow' semua cakap-cakap orang ni memang letih dan tak terlayan... saya akui, saya bukanlah ada modal besar... saya bermula dengan modal yang kecil dan pelan-pelan saya kembangkan... saya tak kreatif tapi ada yang minat dengan hasil seni saya... Jadi saya yakin dengan rezeki ALLAH SWT... macam bisnes Shaklee jugak... berapa ramai pengedar Shaklee dan saya tak nafikan kanan kiri, atas bawah, depan belakang ada 'competitors' tapi tak semestinya kita tak boleh berjaya... betul tak? 'Target market' saya untuk orang berpendapatan rendah dan sederhana. Harap-harap semua orang dapat merasa melawakan anak dara masing-masing dengan aksesori kepala yang cantik dan harga berpatutan gitew... hehe :D... ada beberapa orang 'mommies' whatsapp saya minta saya tiru design 'online shop' lain tapi bagi harga murah dari 'online shop' tersebut... memang bukan saya la kalau gitu. Saya minta dia pergi beli dengan 'online shop' itu. Sila hormati hak cipta orang lain. Jika berminat dengan barang yang dia jual tapi tak mampu cer 'deal' elok-elok? Saya rasa macam kurang manis minta orang lain tiru sebijik barang orang lain semata-mata nak dapatkan dengan harga yang jauh lebih murah. Mestilah ada sebab dia letak harga macam tuh kan? mungkin 'material' yang digunakan 'material' bermutu tinggi, idea yang dicurahkan lagi makan masa dia, silap-silap tak tidur malam orang tuh nak hasilkan produk sendiri... :)

'No heart feeling' ya... sekadar secebis pendapat saya yang tak seberapa... jadi sila jangan banding-bandingkan... pilihan banyak dan anda boleh buat pilihan berdasarkan citarasa dan kemampuan masing-masing... begitulah dunia perniagaan ada pesaing, ada pelbagai ragam manusia yang kita akan jumpa... bermula dengan 'supplier', kemudian pelanggan, kemudian pesaing dan bermacam-macam lagi. Minta semua kawan-kawan doakan saya semoga dimurahkan rezeki. Mungkin bisnes 'headband' saya ini boleh berkembang lagi dengan pelbagai produk berasaskan aksesori bayi dan kanak-kanak yang 'handmade'? :D Boleh tukar status seorang peniaga kepada seorang usahawan... haha! tak salah berangan kan? moga allah swt memberikan saya jalan... doakan saya semua! 

Siap setup 'hairbow organizer' kat pintu almari jek... hehe :D coming soon design-design terkini insya allah.... doakan ALLAH SWT berikan saya inspirasi yang bernas lagi bermutu tinggi na!


 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D