15.5.15

Tips melayari laman sosial dengan aman tanpa mencetuskan kontreversi

Bismillah wal hamdulillah... 

Entri ini buat peringatan diri sendiri yg kadang-kadang cepat 'melatah' atau 'lupa diri'. Manusia biasa kan? Makin meningkat umur, sepatutnya semakin meningkat jugak tahap kematangan... tapi dewasa ini (cewah ayat...) ramai yg macam menurun je tahap kematangan... bergadoh sesama sendiri di 'social network' kerana masalah remeh temeh... ok fine! saya pernah jgk macam 'bertikam-keyboard' dengan rakan facebook dan akhirnya block/unfriend huhu... sedih jgk tapi alhamdulillah tak ramai... 2orang kot...haha! masa tuh hormon mengandung dan saya dah pun minta maaf kat orang terlibat... memang sedih kalau putus silaturahim sebab hal2 yg tak sepatutnya terutamanya di laman sosial macam facebook/instagram/tweeter...

Antara langkah yg saya ambil adalah:

1) Screening friendlist laman sosial - saya bertindak unfriend/hide sesetengah orang dalam friendlist saya demi menjaga kemaslahatan... biasalah mungkin dia suka 'up' status penuh negativiti seperti mengumpat, kata2 domba, perkataan kurang baik seperti b***h, si*l, etc demi menjaga newsfeed saya dari sentapan2 yang tak patut... kadang2 dengan terbaca perkataan yg kurang manis pun boleh sentap... rasa emo je seharian sebab perkataan tuh bagi saya penuh aura negatif... 

2) Elak terlalu kerap 'scroll' newsfeed - dah jadi hobi setiap hari kot?haha! betul la orang2 berjaya ni mmg elak 'scroll' newsfeed ni sepanjang masa... dahla buang masa, lepas tuh segala aura negatif/positif masuk kepala... mula la emo lagi... haha! better kalau nk buka facebook tuh share aura positif dulu kat wall... mudah-mudahan bermanfaat utk yg memerlukan instead of 'share' sumthing yg memudaratkan orang yg membaca... kena berhati2 jgk setiap yg kita taip/share...kalau agak nk share sumthing yg mungkin 'sensitif' ada button custom kat status wall facebook tuh... jadi customised je la orang yg boleh tgk status kita tuh kat wall... saya kadang2 buat jgk meroyan nk jugak taip menda yg mungkin sensitif bagi certain2 orang...jadi saya buat macam tuh...tapi better jangan! haha!

3) Berhati-hati nak 'approve' 'friend-requested' - risau orang tuh nak skodeng profile kita ja...skrg isu 'phidophile' pulak... jadi mmg perlu sangat berhati2 nk approve orang2 pelik kt facebook... gambar memang da setting private dah... kalau nak bisnes lebih elok create page je... jadi lebih public n more on bisnes daripada kita share mengenai life kita seharian

 Kadang-kadang serabot jugak kepala bila orang asik nak sebarikan negativiti... kalau rasa tak bersetuju tuh diam je lah... nak komen boleh tapi jagala ayat tuh daripada orang tuh terasa... nak lagi mudah PM :) memang tak mampu pun nak jaga hati semua orang kesimpulannya jadi berlapang dada la kan... semoga kita sentiasa berada dalam keadaan tenang...ameen

 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D