3.9.14

My 'Babies' & cabaran menjadi WAHM...

Bismillah wal hamdulillah...

'Babies' di sini merefer bisnes2 kecil-kecilan omak sepanjang menjadi surirumah ini... kenapa digelar Babies? sebab bidang bisnes itu telah menjadi passion saya, saya minat, saya sayang n saya struggle utk membangunkannya walaupun xdakla pendapatan berkoyan2 sangat, tp masya ALLAH bisnes sekangkang kera saya ini banyak sangat mengajar saya... mengajar saya untuk bersabar (of kosh!), bukan senang nak duit masuk berdesup2 tanpa usaha yg bersungguh2 korban masa rehat, berkelai (dalam bahasa utaranya gadoh2 manja la kenkonon) dgn anak2, korban tidur, duit modal walaupun xbyk tp banyak bg seorg housewife yg xda income tetap setiap bulan...

Dalam pada nk fokus kepada 'babies' tersebut ada jugak babies lain yg kena ambil perhatian tak kira waktu dan masa... yakni anak2 syurgaku... :) tuh la arituh yg keluar status "feeling menyotong" haha! heran org apa kes yg jadi sotong tuh... jadi sotong la sebab rasa tak cukup tangan nk handle semua menda dalam 1masa... time2 tuh juga 1-2org customers whatsapp tanya pasai Shaklee, pastu tiba2 ada customers pm facebook tanya pasai headband (baru 2minggu baby saya ni), lepas tu tiba2 si aisya asyik dok suruh ummi buat roti sapu peanut butter, amira pula nak minum susu, ammar pulak meraung nk susu n mengantok... huwaaa... ummi mmg feeling sotong betul la... riuh-rendah la rumah dikala itu... dah gane kan? dah namanya working-at-home-mom... mmg tak sanggup kkdg... sebab tak boleh nak fokus pada satu2 kerja... 

Kalau diberi pilihan saya mmg pilih kerja di ofis sebab walau sesibuk mana kita, kita boleh fokus satu2 kerja tanpa ada gangguan... kalu kt rumah dikala tengah fokus tiba2 anak meraung meronta takkan nk buat derk selama 1jam semata2 nak fokus?mmg tak boleh fokus la kalau dia meraung tanpa henti...akhirnya ummi beralah meninggalkan kerja dengan harapan sementara cuma mungkin makan masa 15minit tapi sebenarnya esok sambung pulak kerja tersebut... nampak tak cabaran kat situ?nampak simple tp waduhhhh bg saya sgt sukar utk saya lakukan... pernah sy menangis sebab tak boleh nk fokus n rasa macam ntah apa2... serius! ya allah bantulah daku menjaga, mendidik anak2 syurgaku sebaik mungkin sambil aku dapat menjalankan amanah lain yg juga memerlukan perhatianku... berdoa je la mampu sebab doa kan senjata orang mukmin... 

Itu baru anak2 syurga 3orang dah rasa macam 10orang... haha! ALLAHUAKBAR... tak semudah yg dibayangkan...
 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D