8.6.14

Antibiotic, natural remedy and supplements

Bismillah wal hamdulillah...

Entri kali ni saya translate ke bahasa melayu... kalau ada yg tak faham boleh komen na... daripada buku "New Vitamin Bible" Banyak sangat ilmu yg diperolehi... kali ni sy nak share berkenaan dgn ubat antibiotic, natural remedy dan supplements... apa kaitannya...



Kenapa dan bila anda tidak perlukan antibiotik?

Kita sangat tidak perlukan kepada antibiotik sekiranya kita menghadapi masalah kesejukkan, selesema, batuk, sakit tekak walaupun anda menhadapi masalah sinus/resdung, bronkial, jangkitan saluran kencing melainkan anda telah di'diagnose menghadapi masalah jankitan bakteria ataupun simptom telah berlarutan sehingga seminggu dan suhu badan ada menjadi sangat tinggi.

Antibiotik menjadi tidak efektif terhadap jangkitan virus walaupun hanya untuk menyekat tahap merebaknya virus. Mengambil antibiotik disebabkan jangkitan virus sebenarnya boleh membunuh bakteria lemah dan membenarkan bakteria yg kuat untuk terus hidup - mencipta antibiotik yg merbahaya kepada tubuh. Dengan kata lain fungsi antibiotik untuk menyelamatkan nyawa menjadi tidak efektif apabila saat anda perlukan antibiotik pada masa akan datang.

Note: Saya ada dengar sesetengah org terutamanya pengamal homeopathy sangat tidak suka amik antibiotik... Memang depa takkan makan antibiotik ni...menurut practitioner homeopathy badan akn terus dilemahkan jika terus mengambil antibiotik... dalam badan dah ada bakteria baik yg akan melawan bakteria jahat...so let they do their job lah kan :)

Cuba fikir2kan balik if nak amik antibiotik ye...



Natural Remedy First!

Sebenarnya natural remedy ni telah digunakan sejak berkurun2 lamanya oleh nenek moyang kita dan terbukti berkesan dan tidak meninggalkan kesan sampingan yg memudaratkan. Disamping itu tidak mahal dan bahan2nya boleh didapati di dapur dan disekeliling anda... Kebanyakkan ubat-ubatan hanya bertindak menghilangkan simptom BUKAN menyembuhkan penyakit secara menyeluruh [Sumber: LINK] Terkadang kita seolah-olah tertipu dgn ubat mengatakan kita sudah sembuh dari sakit padahal simptom2 penyakit tersebut telah dikurangkan oleh ubat-ubatan... 

Beberapa tips natural remedies

Sakit tekak - masukkan 1titik "orange essential oil" (natural anti-inflammatory seperti jus lemon, bawang putih, minyak kepala dara) dan 1/4 garam ke dalam 1/2 cawan air suam. Berkumur-kumur dgn air bancuhan tadi.

Sinus/resdung - Campurkan 20titik ekstrak anggur air minuman, jus seharian anda. Juga mengambil makanan tinggi sumber beta-carotene seperti aprikot, carrots, labu etc) 

Jika simptom2 kesakitan anda tidak berkurangan dalam masa 24jam sila bercakap dgn doctor/pharmacist anda untuk mencuba natural supplements seperti Shaklee... :)

Kenapa perlukan supplements semasa badan tidak sihat?

Semasa tidak sihat/sakit badan berada dalam situasi tekanan/stress. Banyak sel yg musnah, kelenjar adrenal menyingkirkan nutriens dari badan kerana tidak berfungsi dgn baik. Supplements/vitamin yg membantu badan "stress-fighting team" adalah vitamin c, vitamin B6, folic acid, pantothenic acid (vitamin B5), zink and vitamin C haruslah diambil dalam jumlah yg maksimum untuk penyembuhan segera. 

Vitamin-vitamin ini diperlukan untuk digunakan oleh nutriens lain secara efektif dan untuk menjana metabolisme badan yg perlu dijana secepat mungkin apabila tubuh badan kita jatuh sakit. Seperti yg kita tahu demam dan kesakitan serta tekanan menyebabkan badan kehilangan nutriens-nutriens asas di sini supplements dan vitamin sangat diperlukan. Disamping mengambil makanan berkhasiat anda boleh mengambil supplements sebagai makanan tambahan seharian. (jika anda mengidap apa2 jenis penyakit sila consult dgn doctor anda)

Cadangan supplements Shaklee untuk merawat demam dan tidak sihat





Jika anda terpaksa mengambil antibiotik:
  • Maksimumkan fungsi antibiotik dgn mengambil bersama teh hijau
  • Elakkan mengambil anti-acids kerana anti-acids mampu mengurangkan hampir 90% keupayaan antibiotik
  • Ambil probiotik 2jam selepas atau sebelum mengambil antibiotik untuk mengelakkan masalah jangkitan yis dan cirit-birit.
Sumber: Buku "New Vitamin Bible" by Earl Mindell, streedirectory.com

Untuk produk SHAKLEE bagi penduduk negeri Perlis Indera Kayangan anda boleh menghubungi sy utk COD produk Shaklee ya~  bagi negeri2 lain juga boleh... Pos ke seluruh Malaysia avaiable (POSLAJU) Insya ALLAH.. 
Disclaimer:- These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease
 
ID Shaklee: 962622 (atas nama mohd asyraf bin suhaimi)
Email: nurfaizah.ramli84@gmail.com
Phone: 019-5588082
YM: syauqatul_wardah_nur_faizah  

Notes:Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan & tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup di Facebook

 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D