15.5.14

Hair loss?Rambut gugur?Botak?Akar rambut rosak?

Bismillah wal hamdulillah... 

Saya merupakan antara wanita yg mengalami fasa keguguran rambut yg sgt dahsat sehingga menampakkan kulit kepala! Sy mempunyai keturunan sejak tokwan n moyang ada masalah kulit kepala, botak etc... masalah keguguran rambut ni ada kaitan jg dgn keturunan... cer cek family background ada yg tak yg jenis botak kt tengah ka, botak semua ka... 

Berikut adalah antara faktor2 serta sebab2 kenapa anda mengalami masalah keguguran rambut:


1) Selepas melahirkan anak - Fasa 3-4bulan selepas bersalin kerana penurunan paras hormon estrogen yg mendadak membuatkan anda mengalami masalah keguguran rambut - hal ini dikaitkan dgn bayi yg suka menyembur air liur dikalangan masyarakat melayu... baby suka main air liur atau tak hanya kebetulan sahaja sebab umur baby dalam 3-6bulan ni mmg suka main air liur dan pada waktu itu juga paras hormon estrogen ibu sedang mengalami penurunan secara mendadak.

2) Penyakit tiroid - Kelenjar tiroid yang terlalu aktif atau pasif juga boleh menyebabkan keguguran rambut. Kelenjar tiroid mengalawal pertumbuhan sel badan. Oleh itu jika terganggu maka akan turut merencat kitaran pertumbuhan rambut yang normal. Biasanya disamping masalah rambut, pesakit tiroid turut mengalami masalah berat badan berlebihan atau terlalu kurus, sensitif dengan cuaca panas atau sejuk, dan mempunyai kadar denyutan jantung yang tidak stabil

3) Perubahan hormon/hormon tidak seimbang atau PCOS (Polycystic Ovary Syndrome)- fasa perubahan hormon terutamanya bg wanita mengandung, menyusukan, menopause sedikit sebanyak memberi kesan kepada kesihatan kulit kepala dan rambut. Hormon yg 'bercelaru' dan tidak stabil menjadi punca kepada keguguran rambut dan rambut tidak sihat.
 
Jika anda mengalami gejala rambut gugur beserta dengan masalah seperti haid tidak teratur, sukar hamil (masalah kesuburan), jerawat yang banyak dan berterusan, obesiti -  anda mungkin mengalami masalah hormon yang tidak stabil atau gejala PCOS.

Ini kerana hormon kelakian (androgen) dihasilkan dalam kadar yang lebih dari sepatutnya dan menyebabkan pertumbuhan bulu yang lebat di muka & badan tetapi semakin menipis di kepala.

Bagi wanita yang menopous, gejala rambut gugur akan berlaku disebabkan perubahan hormon.

4) Kekurangan protein dan nutrisi penting dalam diet seharian/tidak mengamalkan diet seimbang - Jika anda kurang gemar memakan makanan seperti bijirin, buahan-buahan, sayur-sayuran dan makanan berprotein tinggi seperti ikan ini, ambillah supplemen khas untuk rambut iaitu Biotin, Niasin, Vitamin B6, B12, vitamin A,  vitamin C dan E, iron, kalsium, copper, zinc, magnesium, omega-3 dan sebagainya penting utk kesihatan badan dan rambut.


Sumber: OneGoodThingByJillee

5) Genetik - Jika seorang ibu atau bapa mengalami masalah rambut gugur apabila umurnya meningkat, anak perempuan dan lelakinya juga akan alami masalah yang sama berdasarkan faktor genetik.

6) Sikap - Selalu menarik rambut. Ada wanita mempunyai sikap menarik rambut sekuat hati ketika ingin mengikat rambut dan sebagainya. Sikap sebegini boleh memberi kesan yang tidak baik pada akar rambut anda di mana ia akan jadi lemah dan senang untuk tercabut. Akibatnya, rambut anda akan gugur.

7) Produk - Rambut juga mudah gugur jika anda sering mewarnakan rambut atau selalu menukar gaya rambut lurus atau kerinting. Penggunaan bahan kimia akan merosakkan rambut sehingga ke akarnya. Penggunaan shampoo dan pewarna rambut yg tinggi bahan kimia juga boleh menyebabkan rambut menjadi lemah dan gugur.


8) Aliran darah tidak sempurna - Rambut gugur juga akan berlaku jika wanita/lelaki tersebut mengalami masalah aliran darah tidak lancar. Aliran darah yang tidak lancar di dalam badan boleh menjadi penyebab kepada rambut gugur.

9) Stress - Stress akan menganggu fungsi tubuh serta hormon seterusnya me
ngakibatkan rambut gugur

 Cadangan supplements Shaklee untuk masalah keguguran rambut







 
Sumber protein yg lengkap dgn 9asid amino penting untuk tubuh. Soyanya yg non-GMO yg tidak ragu2 lagi...
Shampoo dan set penjagaan rambut Shaklee





Nampak macam byk ja vitamin dan supplements yg kena ambil kan?apa2 pun itu cuma cadangan berdasarkan beberapa pembacaan yg sy buat... jadi kita ada tawarkan set basic utk kesihatan rambut... terpulang kepada anda :) jika anda dpt mengawal-atur diet dan pemakanan seharian anda untuk cukup nutriens2 yg diperlukan jadi tiada masalah... cuma perlu double-triple ambil makanan2 itu sebab nutriens mudah musnah dalam proses penyediaan dan memasak makanan tersebut.

Home natural remedies untuk keguguran rambut

Saya mmg sangat mementingkan rawatan cara natural tanpa melibatkan bahan2 kimia, drugs dan ubat-ubatan...serius tak suka! hehe :) jadi anda boleh try buat rawatan sendiri di rumah menggunakan bahan2 yg ada kt rumah shj... kesan dia mungkin ambil masa terpulang pada keadaan individu... yelah kita guna barang dan bahan semulajadi... jadi ambil masa sikit... boleh try mana tau sesuai...

1) Jus asli daripada bawang merah, bawang putih atau halia

Bawang merah/bawang putih atau halia merupakan elemen yg tinggi dgn sulfur. Sulfur berfungsi sebagai penggalak kolagen dan boleh membantu pertumbuhan rambut baru.

Cara-cara: Potong, racik, cincang bawang halus2 dan picit hingga mengeluarkan airnya. Lumur kulit kepala dgn jus bawang tadi. Biarkan selama lebih kurang 15minit atau kalau rajin biar semalaman. Cuci dgn air sejuk atau shampoo yg tiada bahan kimia serta diperbuat dari sumber asli.

2) Minyak kelapa dara/hot oil treatments

Khasiat minyak kelapa dara diketahui umum sekarang. Antara khasiatnya adalah ia tinggi dgn protein, asid lemak penting seperti asid laurik yang mampu membunuh bakteria, virus, fungus yg membuatkan kulit kepala bermasalah dapat dirawat daripada infections.

Gunakan minyak asli yg baik (selain minyak kelapa dara) seperti minyak canola, minyak lavender, minyak almond, minyak zaitun atau minyak kelapa dara. Kemudian panaskan sedikit minyak tersebut tp jangan terlalu panas. Kemudia urut kulit kepala dgn minyak tadi. Biarkan semalaman.

3) Henna/inai

Inai bukan sahaja berfungsi sebagai pewarna rambut yg digunakan turun-temurun oleh orang asia tetapi inai/henna ni mempunyai khasiatnya tersendiri dalam menjadikan rambut kuat dan sihat.

Cara-cara: Rujuk SINI untuk baca cara2 merawat rambut menggunakan inai... ada untuk rambut kelemumur, rambut gugur dan boleh melicinkan rambut

4) Bunga raya

Orang yg berasal dari Karala, India menggunakan minyak kelapa dara dan bunga raya sebagai bahan untuk mencantikkan rambut. Bunga raya mempunya  bahan2 rejuvenating yg boleh melembabkan, mengelakkan dari rambut pra-matang dan juga boleh merawata masalah kelemumur.

Cara-cara: Ramas beberapa keping kelopak bunga raya bersama minyak bijan atau minyak kelapa dara hingga menjadi paste yg boleh disapu di kepala. Sapu dan urut di kulit kepala dan biarkan beberapa jam sebelum membasuh rambut dgn air bersih.

5) Amla

Amla atau gooseberries

Amla tinggi dengan vitamin c dan agen antioksidan. 

Cara-cara: Ramas beberapa biji buah amla untuk mendapatkan jusnya. Kemudian lumur ke atas kulit kepala dan biarkan beberapa jam sebelum dicuci dgn air bersih

6) Telur

Telur juga tinggi dgn kandungan sulfur yg menggalakkan kolagen. Telur jg kaya dgn protein, minerals seperti selenium, iodine, phosphorus, iron and zinc yg baik untuk rambut. Telur 'berkerjasama' dgn baik bersama2 dgn minyak zaitun untuk menghasilkan remedy yg baik untuk rambut

Cara-cara: Ambil putih telur dari sebiji telur. Campurkan 1sudu kecil minyak zaitun kemudia pukul dgn mixer atau whisk sehingga campuran kelihatan paste-like consistency makna kata pekat dan boleh disapu diatas kepala. Sapu sehingga ke kulit kepala dan biarkan selama lebih kurang 15-20minit. Cuci bersih dgn air sejuk.


Untuk produk SHAKLEE bagi penduduk negeri Perlis Indera Kayangan anda boleh menghubungi sy utk COD produk Shaklee ya~  bagi negeri2 lain juga boleh... Pos ke seluruh Malaysia avaiable (POSLAJU) Insya ALLAH..  
 
Disclaimer:- These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease
 
ID Shaklee: 962622 (atas nama mohd asyraf bin suhaimi)
Email: nurfaizah.ramli84@gmail.com
Phone: 019-5588082
YM: syauqatul_wardah_nur_faizah  

Notes:Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan & tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup di Facebook

Sumber: TheHealthSite, OneGoodThingByJillee, TimesOfIndia, maszhealthboutique, CikguZamrud








1 sweet persons:

Unknown said...

Salam

Saya ada produk mengatasi keguguran rambut yang terbaik kerana

1. Produk keluaran tempatan berasaskan herba (tanpa bau herba)
2. Diiktiraf HALAL dan duanugerahkan sijil Good Manufacturing Product (GMP)
3. Mempunyai pusat rawatan sendiri di Puchong Utama (sebarang masalah boleh merujuk terus dengan kami)
4. Harga rawatan dan produk yang sangat munasabah (bawah RM1000 untuk keseluruhan 10 sesi)
5. Kami hantar terus ke rumah anda (pos)
6. Testimonial pengguna yang berjaya
7. Hadiah misteri (sila nyatakan anda mendapat info ini dari blog ini)

Fifee
0177020178
whatsapp 0167450303

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D