6.9.13

Bacaan HB (Hemoglobin) rendah/menurun ketika hamil?

Bismillah wal hamdulillah...

Sesiapa kat sini yg hamil?mengalami masalah reading HB (Hemoglobin) yg rendah n sukar utk dinaikkan walaupun memakan beberapa jenis 'iron tablet' atau makanan2 penambah darah yg lain seperti kerang, hati, bayam, broccoli etc ?tidak hamil tetapi mengalami masalah reading HB yg renda juga boleh... 

Apa itu HB (Hemoglobin) dalam darah? dan kenapa ianya penting?

1- Kandungan kurang dari 20minggu (5bulan ke bawah)

Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis (pembentukkan organ2 dan anggota badan seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak etc. Jika darah ibu kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak dapat terbentuk dengan sempurna janin akn mengalami keguguran, cacat, terencat akal (pembentukkan otak tidak sempurna) dan sebagainya.

2- Kandungan 20-28minggu

Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukkan sifat dan anggota badan tetapi jika HB ibu terlalu rendah, nadi dan jantung bayi tidak dapat berfungsi dengan baik yg boleh menyebabkan bayi meninggal dalam kandungan. 

3- Kandungan 28-40minggu

Sifat bayi telah sempurna dalam usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung kepada darah ibu. Jika HB terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan berisiko untuk bayi meninggal sebelum dilahirkan atau berat bayi gagal utk bertambah dengan baik dan sihat (bayi terlalu kecil ketika dilahirkan)

Bagaimana pula kesannya kepada ibu?

Jika seorang ibu hamil mengalami masalah HB rendah, ibu tersebut pasti mengidap anemia dimana keadaan ibu yg sering keletihan, kadang-kadang mengalami sesak nafas, pening2 dan cepat pitam, jantung berdegub laju, mudah terjadi kejadian tumpah darah ketika bersalin atau sebelum melahirkan. Keadaan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru-paru, dan buah pinggang boleh menyebabkan maut.

Tips meningkatkan/menstabilkan paras hemoglobin dalam darah

1- Makan hati ayam/lembu setiap hari 1-2hidangan
2- Makan makanan laut - kerang, ikan bilis
3- Makan sayuran hijau - sawi, bayam, brocolli etc
4- Makan vitamin tambah darah yg disarankan
5- Jangan mkn pil tambah darah (yg mengandungi iron) dengan susu, minuman berkafein atau bergas boleh menganggu penyerapan iron dalam badan. 

Set cadangan shaklee untuk ibu hamil atau mengalami masalah paras HB yang rendah

With iron formula

Vita-Lea® Iron Formula
Multivitamin & Multimineral yang Hebat
Makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki. Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Mengandungi lebih nutrien, tenaga dan perlindungan
Pakar kesihatan mencadangkan semua orang dewasa mengambil makanan tambahan harian bagi menyokong kesihatan secara menyeluruh. Walaubagaimanapun, pengambilan makanan tambahan biasa menyebabkan tubuh mendapat nutrisi yg tidak seimbang. Vita-lea adalah formulasi premium yg disokong oleh tujuh kajian klinikal serta turut menggabungkan ramuan-ramuan terbaik dan kualiti yg luar biasa. 

Penggunaan harian Vitalea boleh:

- Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh
- Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata
- Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi
- Memberikan perlindungan menentang kerosakkan radikal bebas



Vitamin C

Sebagai antioksidan kepada ibu dan membantu penyerapan vitamin2 dan nutriens2 lain.
B-complex (with acid folic)

Lengkap dengan acid folic dan 8kumpulan vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan untuk mengelakkan stress, lebih fokus dalam kerja seharian dan lebih bersemangat & bertenaga


ESP (Energizing Soy Protein)

Mengawal atur keseimbangan bendalir dalam badan. Pembinaan sel, hormon, enzim dan antibodi memerlukan protein. ESP memberikan keseimbangan tenaga yang berkekalan yang tahan sehingga berjam-jam lamanya. Kulit ibu juga akn kelihatan lebih anjal, licin dan gebu (walaupun da jadi ibu tetap naluri seorang wanita tuh nk kelihatan cantik, sihat n bertenaga sentiasa :) barulah hot mam kannn)

Antara khasiat lain ESP Shaklee kepada ibu hamil:

1- Membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan membantu aliran darah ibu yg kian bertambah
2- Memberi tenaga berpanjangan kepada si ibu melakukan aktiviti seharian
3- Memastikan kesihatan ibu di tahap optimum
4- Membantu perkembangan fetus
5- Membantu mengatasi masalah loya atau angin kerana dapat memberi rasa selesa kepada perut dan kenyang lebih lama
6- Membantu menjadikan kulit bayi yg bakal dilahirkan halus, cantik dan kurang sensitif (lebih lasak)


Kalsium penting utk membina darah, tulang dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang mengandung dan menyusu pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh. Kalsium dalam tubuh ibu akan diserap oleh bayi yg dikandung dan juga diserap oleh bayi yang sedang disusukannya. Jadi ibu itu mestilah mendapatkan bekalan kalsium harian yg mencukupi. Jika ibu2 alah kepada susu pengambilan pil kalsium boleh dijadikan sebagai alternatif agar bekalan kalsium tidak berkurangan dalam tubuh. Jika ibu tidak memandang serius tentang ini kemungkinan ibu akan mengalami masalah tulang diawal usia seperti osteoporasis, rasa kejang kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta menampakkan garisan2 penuaan. Kuku dan rambut juga tidak sihat dan mudah rosak. Pengambilan ostematrix (kalsium) dapat membantu menyeimbangankan hormon ibu terutamanya kepada ibu yg menyusukan bayinya dan mengalami kemeruduman susu ketika datang bulan, muntah n mual juga dapat diatasi. 

Omega Guard

DHA adalah sgt penting dalam perkembangan otak serta aspek-aspek perkembangan janin. DHA juga adalah asid lemak utama yg ditemui dalam retina mata serta organ-organ badan yang lain. Bayi tidak mampu menghasilkan DHA mereka sndiri jadi bayi mengambil DHA dari susu ibu. Bayi dalam kandungan pula memperolehi DHA daripada ibu melalui plasenta/uri. Dengan itu ibu akan mengalami kekurangan DHA. Pakar kesihatan mencadangkan pengambilan Omega 3 kepada ibu2 mengandung dan menyusu. Ini adalah untuk memastikan DHA yg mencukupi utk perkembangan fetus dan untuk mengekalkan kuantiti DHA sebagai bekalan utk tubuh ibu sendiri. 

Testimonial pengguna set cadangan kehamilan SHAKLEE







 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D