Bismillah wal hamdulillah...
Kisah teladan ini adalah utk renungan n muhasabah diri sy yg serba kekurangan terutamanya... kepada yg sudi membaca mg kisah ini juga menjadi teladan buat anda... mana yg baek kita jadikan teladan n mana yg buruk kita jadikan sempadan... paparan isu ini bukan bertujuan n aibkan mana2 pihak, tetapi sebagai kisah yg boleh dijadikan "reset minda" buat semua... guna words Prof. Dr Muhaya... hehe... :D suka sgt dgn words n statements yg sntiasa berbaur positif... mmg jadi follower tetap fesbuk dan twitter beliau...
Ok berbalik pada kisah teladan yg sy cuba nk memuhasabahkan diri di sini adalah berkaitan dgn dunia perniagaan... aisehhh... ala2 da maju sgt la ko punya perniagaan tuh... wakakaka :)) xkisahlah maju ke tak, besar ke tak perniagaan n atau apa kerja sekali pun kalu tak dimulakan dgn niat yg baek n betul serta IKHLAS mmg perkerjaan kita itu akn menjadi sia2... kalu kita niatkan dgn betul serta IKHLAS insya allah apa shj pekerjaan yg kita buat akn jadi amal ibadat... btul x? *muhasabah diri btul2 faizah....* contohnya kalu nk berbisnes bkn semata2 nk dpt untung, glamer atau apa2 shj yg bersifat duniawi n sementara, tp berbisnes nehs sbb nk tolong family, nk dptkan rezeki yg halal, nk ikut sunnah Rasulullah SAW, nk dptkan redha ALLAH SWT itu yg plg penting...
Selalu je org ckp org 'melayu' nehs kalu berbisnes maju sket, femes dah mula la menunjukkan belang dgn tidak menjaga customers... sy ada gak hadapi situasi begini... ada kot 2-3kali pas da frust dgn serbis depa nehs mmg tobat xpi dah la...walau hebat mana pun produk depa tp kalu customer service drop rasanya mmg xperlu kot berhubung dgn mereka... biar mereka dgn customer2 mereka yg hebat2... yg boleh bg depa untung ribu-riban... yg boleh bg depa kata2 pujian... yg boleh bg depa populariti seantero dunia... nk tgk lama mana depa dgn 'kehebatan' mereka itu... bukan dengki... tidak sekali2 malah kita ni kalu boleh nk tolong bisnes 'org2 kita' org melayu islam... sanggup je walaupun mahal sket... tp kalau dah customers serbis mcm hampes, fikir2kanlah...
Sy ada dpt 2-3komen dari beberapa bakers kt area2 kedah dan perlis nehs... bakers yg mmg tgh meletops jgk... sy xtau la sejauh mana kebenarannya... kisah2 yg depa dok cerita kt sy yg sy KENA JADIKAN TELADAN UTK DIRI SENDIRI...
1) Bakers ni mmg hasil tgn dia the best... sy mmg tak nafikan...tip top... tp dia ikut mood... bak kata kawan sy nehs, if mood MALAS dia mai mmg dia buat ala kadar je... nak2 kalu order mende2 yg murah, simple n sikit... wallahu'alam... sy pun xpasti just org tuh shj yg cerita ttg kekecewaan dia...
2) Bakers ni jgk fames n tip top... dpt customers ribu2 jgk setiap hari... mmg salute dgn bisnes dia tp 2-3kali customers pm/sms/wassap dia buat tak layan je... kalu 1-2kali boleh tahan lg tp berkali2 dah... pehtuh customer tuh ckp, dgn org laen dia boleh pula reply komen bagai kt fb... erm...
Kiranya ada 2kisah yg lbh krg mcm ni la yg selalu sy dengar... my 1st impression adalah bakers yg sudah mendapat nama n tempat dlm masyarakat mesti SIBUK! Sgt bz menyiapkan tempahan yg sgt byk setiap hari n dgr kata jgk salah seorg baker tuh da amik pembantu dah... kira 1tindakkan yg bijak... sy tak rasa depa saja2 ja xmau layan customers at the first place... mungkin tak menang tgn... berbaek sangka n bg dia peluang lg... jgn cpt membuat andaian sblm menyiasat n mengetahui keadaan yg sebenar...
Sy ni pun walaupun order suam2 kuku je pun tp bz sgt lah... kkdg reply lmbt cpt2 mintak maaf... dgn anak tak terlayan.. mmg masing2 ada tugas n keadaan life yg berbeza2... kita xleh nk expect jgk kkdg... so cuba berbaek sangka... itu shj yg sy dpt ckp... TAPI... bg side bakers atau org yg menjalankan perniagaan itu, cuba sedaya upaya utk tunaikan request customers... at least jwb call/sms/wassap/pm fesbuk... walaupun lewat 1-2hari... huhu... tp cuba jgkla amik masa sblm tdoq ka reply sume pm/sms/call... kalau bz xdpt nk entertain bgtau sesiap kt wall fb ka... just let them know... jgn diam xbg respond apa2... org kkdg xphm nak2 yg xpnh run bisnes... so depa xleh nk imagine kesibukkan org2 berniaga tak tentu masa nehs... kkdg tdoq pun xsempat... ni bg org yg 200% komit dgn perniagaan dia... mmg siyes sibuk... apatah lg org yg da well-known cenggitu... rasanya setiap masa kot dpt order... baking nehs bkn boleh dok tensen2 satg mai angin stress nk baking apa pun xjadi... haha! itu saya la... sy perlukan mood yg baek utk membaking... enjoy, happy dan tidak terburu2... sbb tuh seeloknya order 2-3hari b4 nk pick up... kkdg tuh ada gak yg jenis nak order 3-4menda...skali nak esok pg... trr..trr..trr... terpaksa mintak maaf n tolak order tersebut... stok brg nk kena cek bagai... nk rancang n plan nk baking tuh... xtaula... itu cara sy...xdela terus masuk dapur ok BAKING SEKARANG! dgn ada anak kecik mcm saya mmg kena plan btul2... nk plan waktu tidur depa lagi... wahhh... bkn 1kerja yg mudah... :)
Harap2 kita dpt membantu perniagaan org2 kita... bumiputera islam... mg maju hendaknya... org kata win-win situation... bg pihak customers berpuas hati n bg pihak bakers dpt perform the best n IKHLAS'kan niat...
Nak tayang UPGRADED my Light Snowy Cheesecake... :) alhamdulillah dpt improve skit2... (bila nk p kelas baking ni faizah oiiiiiiiiiiiiiiii... huwaaa)
Light Snowy Cheesecake for my in laws... alhamdulillah... manage utk buat yg ni walaupun tgh migrain panas... haha! |
Sedap n rasa cheese yg light lagi menggoda... heeeee ;) |
2 sweet persons:
owh..penah kena sekali...masa nak cari cup cakes utk wedding adik last yer...'ter'berurusan gak dgn sorang baker glamer ni....tak layan...terkilan gak sbb kita baru nk tanya availability tp kalo tak respon susah laa kan. Lepas risik2, member2 sendiri dan member2 adik kat uitm kata mmg baker ni spesis pilih customer....wallahualam....tp alhamdulillah end up dapat gak order ngan baker yg best...hehe
kami penah kena....baker sorang ni respon cara sgt sombong...2x plak tu kami tanya dia (for different date n occasion).....then my adik pun cakap member2 dia kat uitm pun gitau baker sorang ni mmg jenis pilih customer sket...kalo geng2 mak datin ke, cikgu2 yg order dia layan laa...wallahualam.....
Tp alhamdulillah dlm busuk2 tu, ada gak bertemu baker yg best....hehe.....semoga Faizah akan jd the msot favourable baker kat area utara nanti...amin :)
Post a Comment
Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D