15.7.11

Dunia mmg tak adil...

Bismillah wal hamdulillah...

Life n kehidupan kt dunia ini mmg adakalanya kelihatan tidak adil... tp bila kita fhm n percaya yg dunia ni hnyalah persinggahan n ladang utk akhirat mungkin kita meredhai setiap ketetapan n taqdir allah swt kt dunia ini... memang... kkdg kita lekas melatah n merungut dgn apa yg kita hadapi... tp itulah manusia biasa... xpnh lekang n dpt lari dr melakukan kesilapan... byk sungguh kejadian yg xadil kt dunia ni...
1- Org kaya yg sombong trus2 jadi kaya n yg miskin trus2 jadi miskin
2- Org yg amanah kkdg lg susah dari org yg khianat n suka menipu
3- Keja byk dari org tp gaji sama je... apa kes weh? T___T xadilnye... sy kena usaha lbh dari org sbb da taqdir sy dpt keja byk dari org... adil ke? org len bleh releks lbh sdgkan sy nk cuti pun xbleh!

Itu antara contoh kejadian semasa... tp apa hak kita utk mempersoalkannya... ujian n dugaan yg allah swt hadirkan adalah sbg tarbiyah n tanda allah swt ingatkan kita... kalu kita diuji dgn kesenangan mmg susah kita nk ingat kt allah blk kn? sbb itulah ujian kesusahan lbh senang dari ujian kesenangan? setuju?

Aku terima dgn hati terbuka setiap ujian ini ya allah.. andai ini terbaek utkku... andai ini yg memungkinkan aku meraih redhaMU... andai ini syaratnya utk ku beroleh rezeki yg halal utk anak n membantu suamiku... aku redha ya allah walaupun pedih n payah... kerana hnya KAU yg mengetahui sgalanya... 

Tepat skali firmanNYA yg berbunyi...

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)


Ampunkan aku ya allah andai aku byk merungut n tidak sabar dlm setiap ujianMU namun aku hanyalah insan lemah n terkadang terasa lelah dlm setiap kepayahan n ujian yg KAU hadirkan... Berikan aku kekuatan n ketabahan utk mengharunginya ya allah... ameen...

  

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D