29.4.14

Radang sendi?Mari pulihkan dengan Shaklee dan ayat-ayat al-quran...

Bismillah wal hamdulillah... 

Sesungguhnya ALLAH SWT menciptkan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Setiap susunan tubuh badan dijadikan seimbang dan dengan ukuran yg tepat. Di dalam tubuh badan anak adam itu pula ALLAH SWT ciptakan 360 sendi supaya mudah untuk bergerak dan melakukan berbagai-bagai gerak kerja dan pergerakan. Demikianlah betapa halusnya ciptaan ALLAH SWT kepada hambaNYA yang bergelar manusia... hebat kan?kita ada 360 sendi jika salah satu sendi ada masalah, tidak sihat, sakit, keradangan sudah tentu kita tidak selesa melakukan aktiviti seharian kita. 

Dari Ummul Mukminin Sayyidatina Aisyah rha. bahawa Rasulullah saw telah bersabda, “Setiap manusia keturunan Adam diciptakan di atas 360 persendian. Barang siapa yang bertakbir, bertahmid, bertahlil, bertasbih dan beristighfar kepada Allah, menyingkirkan batu atau duri atau tulang dari jalan, memerintahkan kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran sejumlah persendian itu maka ia telah berjalan menjauhi api neraka.” (Riwayat Muslim, Kitab al-Zakat, hadis No. 1675)

"Wahai manusia! Apakah yg telah memperdayakan kamu (berbuat dosa) terhadap Tuhan kamu Yang Maha Pemurah. Tuhan yg telah mengatur kejadianmu lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yg kerananya diadakan anggota itu) serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya. Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yg dikehendaki, DIA susunkan kejadianMU" (Al- Infithar: 6-8)

Susunan sendi-sendi dalam tubuh manusia ciptaan ALLAH SWT


 Jenis-jenis arthritis


Natural Remedies untuk penyakit sendi

Menurut salah satu website antarabangsa yg dikenali sebagai Alternative Medcine ada beberapa cara secara natural boleh mengurangkan masalah/keradangan sendi tanpa menggunakan ubatan moden antaranya:

Omega-3 Fatty Acids

Omega-3 merupakan salah satu jenis lemak. Badan kita tidak dapat menghasilkan omega-3 jadi omega-3 diperlukan daripada diet/pemakanan seharian kita. Terdapat beberapa kajian yg mempunyai bukti kukuh mengatakan omega-3 sangat membantu pesakit yg mengalami masalah sendi terutamanya rheumatoid arthritis. 

Kajian terlibat membuktikan lebih daripada 500orang bersetuju mengatakan omega-3 fatty acids banyak membantu mengatasi simptom2 penyakit rheumatoid arthritis. Makanan seharian yg mengandungi omega-3 yg tinggi adalah cold water fish seperti salmon, sardin dan sebagainya

Cadangan supplement Shaklee

Omega Guard Shaklee...mengandungi omega-3 fatty acids yg dihasilkan daripada ikan2 laut dalam

Gamma-linolenic Acids (GLA)

Ada beberapa kajian membuktikan bahawa gamma-linoleic acids (omega-6) merupakan satu lagi jenis fatty acids berkhasiat yg banyak didapati dalam minyak sayuran seperti borage oil, black current seeds oil, evening primrose oil

Cadangan supplement Shaklee

GLA Complex Shaklee yg mengandungi evening primrose oil & sunflower seeds oil sbg sumber omega-6. Vitamin E juga baik untuk kesihatan sendi




Boswellia

Boswellia merupakan sejenis herba berasal daripada 'native tree' dari negara India. Bahan2 aktifnya terdiri daripada boswellic acids yg berfungsi sebagai penghalang kepada reaksi kimia yg menyebabkan keradangan.

Cadangan supplement Shaklee

AJHT yg mengandungi ekstrak boswellia, ekstrak jagung yg mengandungi omega-6, vitamin c, zinc, mangan n tembaga
 


Magnesium

Mengikut website MedlinePlus berfungsi sebagai penstabil kepada fungsi saraf dan otot dalam badan manusia. Magnesium juga menjaga immune sistem agar stabil, menjaga degupan jantung dan mampu menguatkan tulang. Magnesium juga membantu menstabilkan kandungan glukos di dalam darah bagi keseimbangan protein dan tenaga dalam tubuh. 

Magnesium bukan sahaja mampu menjaga kesihatan saraf dan otot manusia malah magnesium juga mampu sebagai penstabil tekanan darah bg mengelak tekanan darah tinggi, sakit jantung dan diabetes. 

Cadangan supplement Shaklee

Mengandungi sumber kalsium, magnesium dan vitamin D untuk menstabilkan kesihatan tulang dan sendi

Vitamin B6 & B12

Vitamin B6 - ataupun pyridoxine adalah vitamin yg lebih banyak terlibat dalam fungsi badan berbanding nutrien yg lain. Ia memberi kesan kepada kesihatan fizikal dan mental. Ia adalah perlu untuk proses ungkaibina dan penggunaan protein, karbohidrat dan lemak daripada makanan untuk pelepasan karbohidarat yg tersimpan di dalam hati dan otot bagi pengeluaran tenaga. Pyridoxine juga membantu mengimbangi tahap sodium dan potassium. Vitamin B6 ini juga perlu untuk pengeluaran sel darah merah dan antibodi. Ia perlu bagi sistem saraf dan otak berfungsi dengan normal dan untuk sintesis nukleik asid RNA dan DNA, yg mana mengandungi arahan-arahan genetik bg pengeluaran semula semua sel-sel dan pertumbuhan normal selular. Ia mengaktifkan banyak enzim dan membantu penyerapan B12 dalam fungsi imuniti dan dalam pengeluaran antibodi.


Vitamin B12 atau cyanocobalamin adalah diperlukan bagi pembuatan bahan genetik pada sel (DNA) untuk pertumbuhan dan pembesaran. Pembentukan sel darah merah oleh sum-sum tulang adalah bergantung pada vitamin ini. Ia menolong memelihara sel saraf dan sel darah merah. Ia juga terlibat dalam penggunaan folik asid dan karbohidrat dalam makanan. Asid hydroklorik melepaskan vitamin B12 di dalam perut ketika proses penghadaman. Selepas itu ia bercantum dengan sejenis bahan yg dipanggil faktor intrinsik (IF) sebelum ianya diserap ke dalam darah. Vitamin B12 juga perlu untuk memelihara sistem saraf yg sihat

Cadangan supplement Shaklee

Lengkap dengan semua jenis vitamin B

Vitamin C

Bagi melawan radikal bebas yang ditemui di dalam bendalir pesakit arthritis dan sendi yang radang. Vitamin C juga berperanan membentuk kolagen yg merupakan protein penting untuk penyusunan jaringan kulit, sendi, tulang dan sistem tubuh.

Cadangan supplement Shaklee


 Ayat-ayat al-quran yang boleh diamalkan bagi pesakit radang sendi

 Mereka amalkan dan seterusnya disertai dengan doa kepada ALLAH SWT untuk memohon penyembuhan. Ayat-ayat tersebut adalah:

  • Surah Qaff ayat 16-45
  • Surah Adz Dzariyat ayat 31-60
  • Surah Shod ayat 34-61
  • Surah Al-Ahqaaf ayat 21-28
Cara amalan ayat-ayat al-quran tersebut ialah pesakit hendaklah membaca surah pertama iaitu surah Qaff tiga kali pada waktu malam dan surah kedua iaitu surah adz dzariyat tiga kali pada waktu siang. Pembacaan ini hendaklah diamalkan setiap hari selama tiga hingga empat minggu. Selepas membaca tiga kali, pesakit perlu memohon doa kepada ALLAH SWT untuk penyembuhan. Selepas membaca dua surah pertama tadi, pesakit hendaklah mengulang amalan-amalan tersebut dgn surah seterusnya.


Untuk produk SHAKLEE bagi penduduk negeri Perlis Indera Kayangan anda boleh menghubungi sy utk COD produk Shaklee ya~  bagi negeri2 lain juga boleh... Pos ke seluruh Malaysia avaiable (POSLAJU) Insya ALLAH..  
 
Disclaimer:- These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease
 
ID Shaklee: 962622 (atas nama mohd asyraf bin suhaimi)
Email: nurfaizah.ramli84@gmail.com
Phone: 019-5588082
YM: syauqatul_wardah_nur_faizah  

Notes:Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan & tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup di Facebook
 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D