6.11.13

Lagi???

Bismillah wal hamdulillah...

Terkejut beruk monyet tgk ada lagi kes kt pusat asuhan/taska... kali ni kes dera pulak... haih, mmg mengucap n istighfar panjang bila dpt tahu kes2 mcm tuh... sy sebenarnya paling takut nk hantar anak kepada org yg tidak dikenali... xkisahla babysitter ataupun kt taska... xtaula kenapa... manjakan anak sgtkah diri ini?lagi2 bila dgr mcm2 kes terjadi zaman2 skrg ni lagi la xberani... tertanya2 jgk dihati ini... pengasuh/babysitter/cikgu tuh xdak hati n perasaankah?pengasuh/babysitter/cikgu ni bukan manusia kot?pengasuh/babysitter/cikgu ni mmg xnak jaga budak hakikatnya tp disebabkan terdesak sgt nk cari duit? macam2 persoalan bermain di minda sy yg ada anak2 nehs... mmg tak dinafikan, rank umur anak 1-5thn ni fasa mereka sedang explore n mahu belajar sesuatu yg baru kkdg kita sbg ibu pun boleh hilang sabar dgn pe'el yg macam2...itu budak 1-5thn... laen kisahnya baby newborn yg asik tdo tuh je pun kkdg kena dera jgk, tersedak susu, terjatuh, terkena air panas etc... serammm okeh baca mcm2 berita ngeri mcm tuh... budak yg asik tdo, minum susu, berak tuh pun kena dera?apa sbnrnya ada dlm kepala org2 mcm ni ye?mmg xhabes bersoal-siasat kita ni... 

Salah satu faktor sy resign adalah faktor anak...mmg faktor utama... masa tuh dgn amira baru 2bulan, aisya baru 2thn++ mmg xfikir apa la selain sapa nk jg anak2 sy nehs... mak awai2 lg warning suruh tinggal aisya n amira kt dia...jgn bawak p cyberjaya... mak pun xharap cucu2 dia org laen jg... seram okeh dgn mcm2 kes... sy nk tggal anak2 mcm xdpt je... rindu oit xpernah berjauhan sejak mereka lahir lg... fikir pnya fikir resign adalah keputusan yg terbaik ek... kerja boleh dicari, duit pun boleh dicari...tp if sumthing berlaku kt anak2 kecintaanku mmg aku xleh ganti n undur masa lg... mmg surirumah la pekerjaan terbaik utk sy buat masa ini... mmg gentar jgk nk resign terkejut tergempaq mcm tuh tanpa sebarang perancangan... tp niat sy hanya nk menjaga anak2 sendiri... mmg tak yakin nk bg org yg tidak dikenali jg... sy tahu xsemua taska mcm tuh ada yg ok n boleh diharap tp mungkin sy jenis yg terlalu byk berfikir kot... fikir complicated... huhu... cuba baca blog Orlylove nehs... ni gara2 'malas' nk fikir...bkn sy salahkan ibu muda ini... xsemua org mampu utk berhenti kerja n stay kt umah je kan?tp mmg pasai anak2 kita kena fikir habis-habisan... ini bukan soal nk manjakan tp soal keselamatan anak... apa2 pun doa la byk2 n tawakkal kpdNYA sesungguhnya... mmg xda ibu ayah yg nak anak2 kena nasib mcm tuh... ibu ayah kena keluar cari rezeki walaupun berat hati mmg terpaksa jgk tinggalkan kt taska atau pengasuh... waktu ni la golongan2 mata duitan, hati syaitan ni ambil kesempatan... ya allah! marah sgt rasa kalu nk fikir dgn golongan xdak hati perut nehs...

Peristiwa yg menimpa 2org anak perempuan Orlylove nehs turut dihadapi oleh seorg bapa n bapa ni ambil langkah berani memasang camera pada beg sekolah anaknya... baguskan ayah dia ni?kalu kita mmg tak tergerak hati nk pasang camera bagai... so terbongkarlah kisah di taska itu yg penuh tragis... sob3...kesian budak2 tuh kena tampar dgn kuat, rasa nk p renyuk ja muka pengasuh hati syaitan tuh... tgk link SINI... 

Cer korang baca kisah di blog tuh... bkn saja mendera anak2 dia, siap songlap diapers n susu anak dia lg... apala masalah pengasuh mcm ni... kt anak sndiri pun sanggup bg mkn n pakai menda xhalal...yela xhalal hak budak laen kot... ni pun boleh jadi punca kerosakkan akhlak dewasa ini... awal2 lg pentarbiyahan yg diberi kepada anak2 adalah memakai n mkn menda curik, pastu mak ayah pulak amik kesempatan di atas kesempitan org laen... kt dunia mungkin kau boleh lepas... kat akhirat nanti kau menjawablah! nak salahkan siapa dalam hal ini?ada yg terdesak nk duit, ada yg terdesak kena kerja terpaksa tinggal anak2?harga barang2 naek? bykkan doa smg allah swt melindungi anak2 kita n semua kanak2 yg tidak berdosa kt dunia ini... ameen ya rabb

Fikir2kan dan selamat beramal semua :)



 

1 sweet persons:

♥ ROS ♥ said...

Tu lah haishhh...kalau xska budak, better jgn buka taska kan,.. Grrrrr

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D