26.12.12

Kes...

Bismillah wal hamdulillah...

Tadi terdgr kt berita terkini TV3 mengenai hukuman gantung smpai mati terhadap seorg pegawai keselamatan berusia 46thn kerana membunuh dgn kejam seorg gadis berusia 16thn tahun lepas... terus gugel cari fakta2 laen berkaitan dgn pembunuhan gadis bernama Norrahayu itu...

Kesiannya dia... kejadian berlaku di Seri Alam, Masai Johor... kesnya baru blk jmpa boifren n boifren lak p tggal adik ni kt tapak pembinaan pukul 2pg... bagai buaya kelaparan mendpt mangsa, ada seorg pegawai keselamatan berada dikawasan berkenaan mungkin berniat jahat pada adik tuh bersama2 dgn 2org lagi rakan mereka... xpasti sama ada adik ayu ni dirogol sblm dibunuh dgn kejam... smpai kerat2 anggota badan n bakar (kalu bakar2 ni tau da kot bangsa apa yg selalu dok buat...) pastu p tnggal rata2 anggota badan mangsa n tulang, baju2 sume... ya allah tragis sungguh bila baca...

Apa yg dpt disimpulkan kt sini (pendangan n pendapat peribadi je):

1) Adik berusia 16thn ni, anak dara lg, masih bersekolah keluar jmpa boipren n blk kul 2pg

2) Mak ayah mangsa mungkin tak tahu n biar adik ni kuar memalam sesuka hati dgn lelaki

3) Boipren tuh knp p tggl kt kawasan tapak pembinaan? dibayar utk berbuat demikian?sengaja?bergadoh?

Sume ni menjadi tanda soal...yela menda nk jadi kata org... da smpai ajalnya tp secara logik n rasional, berpunca dari kebebasan remaja kita masa kini xkira lelaki atau perempuan... pd pukul 2pg seorg anak gadis yg masih bersekolah sepatutnya berada di mana?budak tadika pun rasanya boleh jawab... knp dia dibiarkan oleh penjaganya utk merayap dgn lelaki smpai lewat mlm? atau mungkin penjaga dia xtahu yg adik ni mungkin kuar senyap2 dgn boipren dia?

Apa2 pun kita berbalik kpd ALLAH SWT... ISLAM da ajar elok dah kans... sy pun xpandai sgt bab2 ni tp sbg ibu bapa n penjaga tanggungjawab menjaga anak2 terutamanya anak perempuan adalah besar... bkn setakat bg mkn, pakai sekolahkan je... tugas n amanah plg besar adalah memberi didikkan yg sempurna.... didikkan aqidah itu plg utama yakni kenal siapa TUHAN n rasa hidup bertuhan... takut dgn seksaan ALLAH SWT, tahu nk jg maruah diri... do's n dont's sbg seorg muslimah... nk tulis kat sini mmg tak tertulis... sy bimbang sgt2 dgn kes2 gini... xkisah la anak sapa kita sbg masyarakat beragama ISLAM dan berbangsa MELAYU kita kena buat sumthing... tumpang rasa bimbang dgn gejala yg makin menular ini... Mg keturunan kita dipelihara ALLAH SWT di dunia n akhirat... ameen

*ada 2org anak dara mmg bikin hati super gundah... mcm mana la zaman depa ni nanti... rasa nk kurung xmau bg kuaq umah je... T_T tp itu bkn jalan penyelesaian yg tepat kan?*

 

2 sweet persons:

AtieAbid said...

mmg agak merisaukan kes2 mcm ni..takut sangat dengan anak2 remaja perempuan..takut kalo tak terkawal, mcm tu la jadinya..dah banyak kes mcm ni..semuanya berpunca bila terlalu bebas..smpikan berani keluar smpi lewat mlm.

mintak dijauhkan la semuanya..

Faizah^Ramli said...

@AtieAbid

Insya allah smg kita n keturunan kita dijauhkan dari menda2 negatif mcm ni..ameen

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D