27.3.11

Kejadian2 menginsafkan hamba...

Bismillah wal hamdulillah...

Memula nk wat 1entri jerk berkaitan dgn 1kejadian ni, tp baru 2mlm lepas masa kami sekeluarga sdg menikmati dinner ada 1lg kejadian yg menginsafkan... b4 tuh tarik napas dulu... fuh2... sgt penat minggu2 kebelakangan ini... sgalanya clash antara satu dgn yg lain... insya allah masuk bln april-may2011 nti sgalanya akn kembali normal... ummi pun akn blk awai... yeay~! sy bkn pekerja contoh n dedikasi... sbnrnya xdak masa nk buat keja lbh masa... sy jgk perlu ada lbh masa utk keluarga sy... bkn kerja semata2... -__-" tp lately, sy xdpt nk elak... mmg TERPAKSA sgt2... btol la ada pepatah mengatakan gunakan waktu lapangmu sblm dtg waktu sibukmu... xdak org kt dunia ni xmengalami saat2 genting kn?? sgalanya mengajar kita erti kekuatan n sume tuh learning proses dlm kehidupan seharian... 

Bak kata Sharena ibu Naurah, bila kita nak kan sesuatu kita perlu korbankan sesuatu... dats rite! dan itulah yg cuba sy lakukan skrg... sy xmau lg bertaruh nasib dgn keja skrg... da 4thn dah setia... tp belum ada sinar harapan lagi nmpak gayanya... alternatif laen selain dari minta keja baru, sy smbung blaja... mana tau ada rezeki dgn kelulusan baru... itu yg sy harapkan... jadi sy korbankan weekend sy utk belajar dgn harapan 1hari nti hari2 kami sekeluarga akn berubah... kerja pun lbh stabil n lbh byk masa utk yg tersayang :) doa2kan la ye... mungkin menda ni amik masa skit... 2-3thn mungkin... ya... sy perlu lbh kuat n bersabar insya allah ada sinar menanti di sana... INNA MAL 'USRI YUSRA... Setiap kesulitan itu pasti ada kesenangan... janji allah swt itu pasti benar kn? :) (ayat pujuk hati yg tgh dilanda tekanan... sapalah dlm dunia ni xpenah rasa tertekan kn?? huhuhu...)

Alamak! dah tersasar jauh...sbnqnya nk ceta ada 2peristiwa yg btol2 menginsafkan sy.... mcm2 btol la dlm dunia neh... kkdg kita pn xterfikir... asik fikir life diri sndiri ja smpai lupa nk fikir life org2 sekeliling n sedara mara... sellfish rite? -___-"

Peristiwa 1

Kejadian ini berlaku di tmpat keja guwe di kompleks tm, jalan kolam air, alor setar kedah... 1hari, sy bersama rakan sejawat nurani turun nk lunch arituh...agak awal la arituh kmi turun kantin tm... dlm kul 12tgh hari lbh2 skit... heheh :P lapor bebenor td xsmpat breakfast... sy turun dulu n tunggu ani kt tepi tangga menghala ke arah TM Point... bwh kompleks TM tuh ada TM Point... pastu ada seorg makcik yg sgt tua berjalan ke arah sy... tua ssgt la dgn pakai spek tebai lg... huhuhu... berlakulah perbualan di antara kami:

Makcik: "Nak pi mana ni?"

Faizah n Ani: "Kami nk p mkn kt kantin sini2 ja..."

Makcik: "Makcik nk bwk keluaq duit nk byq bil telefon..."

Faizah: "Eh...kt sini mana leh bwk kuaq duit... makcik nk bwk kuaq duit bank mana?"

Makcik: "Makcik nk bwk kuaq duit bank bumi (CIMB) kt mana pekan rabu?"

Faizah: "Kena berjalan skit la makcik...xjauh dah pekan rabu dari sini...makcik ni mai dgn sapa seorg2?"

Makcik: "Makcik tumpang2 org ja... makcik seorg2 xdak sapa nk bwk makcik mai..."

Makcik ni tau pulak kt pekan rabu ada bank CIMB...mebi ada org habaq kot... ish...serba salah kami dibuatnya... kalu kita muda2 neh dekat je pun nk berjalan dari kompleks tm tuh ke pekan rabu tp kena lintas2 jalan bagai... mmg sgt kesian dgn makcik yg nk jln pun teraba2 sana sini... mcm xbapa nmpak n xbapa nk kuat berjalan jauh... sy pun amik kptsn nk bwk makcik tuh p pekan rabu... so sy mntak makcik tuh tunggu semntara sy p amik keta... 

Makanya sy n ani bwkla makcik tuh ke bank... siap kasi buku bank mintak tlg ktaorg withdraw duit... sgt bahaya kn? maunya dia silap mntak tlg org, dikebasnya duit makcik yg agak byk kt dlm bank tuh... sy tunggu dlm keta jerk sbb xdak parking... ani bwk makcik tuh masuk bank utk urusan keluarkan duit... makcik tuh xleh membaca lg... n xtau pun nk baca buku bank dia... so ani la yg tlg habaq baki duit dia bapa n tnya dia nk bwk kuaq bapa... ksian sgt2... pas withdraw duit bwk makcik tuh blk TMPoint utk byr bil... ada guard kt situ yg tlg makcik... so kami p lunch sat... pakcik guard tuh siap tnya, satg sapa nk tlg hantaq makcik tuh blk? boleh?? awat depa xleh tlg ka sat??ish...ksian jgk kalu biaq makcik tuh blk seorg2...dahla xlarat, sgt tua n dia pn da lama xkuar bandar alor setaq... dia ckp mmg dok kt umah je la selama neh...yg dok urus2 hal2 bil sume anak tiri dia n anak tiri dia da pun meninggal dunia... so skrg dia kata, kena la kuar n blaja sndiri sume menda... sebak sy dgr makcik tuh ckp cam tuh... so sy decide nk antar makcik tuh blk... sy tnya makcik tuh dok mana... makcik tuh kata kt jalan fajar... huk3... sgt malang sbb sy bukan org kedah n alor setaq so fail la bab2 tmpt kt alor setar nehs... yg sy tau pi keja n blk keja xdan pun nk merayap2 tmpt len...kkdg je tuhpun guna jalan yg plg simple yg slalu guna...heheh :P selain dari tuh mintak maap~ tp atas dasar kesian kt makcik tuh, sy pun redah je la... makcik tuh pn xtau jalan umah dia okeh! T___T dia tau habaq jalan fajar jerk... hadoihhh.... n sib bek makcik tuh ckp kt jalan sultanah... fuhh...mmg tau jalan tuh... sedikit lega leh trus redah kt jalan sultanah... xdakla sy merayau2 kt bandar alor setar tuh semata2 nk cari jalan fajar tersebut... otw nk p antaq makcik smpat la berborak2 dulu dgn dia... surprising me! umoq makcik tuh da 96thn!! terkesima guwe... tok sy pun umoq baru dlm 78thn gitu... kiranya makcik tuh mcm pangkat moyang sy jgkla... tok sy pn leh panggil dia makcik apa... huk3.... 

Tgk dia pn da uzur sgt... tp dia ckp alhamdulillah seumoq hidup dia xpnh jejak kaki ke hospital lg... sihat walafiat sgt makcik tuh... badan dia pn kecik2 je... dia kata skrg ja dia baru stat sakit2 badan, sakit pinggang n lutut... besala umoq2 gitu xheran la kalu ada sakit2 tulang bagai tuh... sy ni yg baru umo 27thn da sakit2 pinggang cam no??? T___T panjang umoq makcik tuh... alhamdulillah.... eh, tokwan en.somi pun umo 96thn gaks... heheh :P sihat cam tuh gak tp anak2 sume da xbg dia berjalan dah sbb telinga pun da xdgq...mata pun kabur xbapa nmpak... tp sihat n kuat... leh lagi buat keja2 berat mcm berkebun, mencangkul sume... sihat cam tuh gak... :) kita ni yg muda xleh nk buat keja2 kebun tuh... sgtla tidak didedahkan dgn keja2 kampung kn?

Ok sambung cerita, tiba2 masa otw mencari umah makcik tuh, tiba2 makcik tuh ckp nk baiki torchlight beliau... sy pn mencari2 kedai...sy rasa torchlight tuh abes bateri kot... so sy belikan bateri utk makcik tuh skali mmg btol da torchlight tuh rosak T___T tp bleh ke baiki?? dah xdak cara dah, sy pun rembat torchlight en.somi yg dia spare kt dlm keta ai tuh n kasi kt makcik tuh... haha! sorry abg... ksian makcik tuh torchlight rosak pulak... so masa p bli bateri smptla tnya org kedai tuh jalan fajar tuh kt mana, so dpt la idea skit... men redah ja alhamdulillah jmpa... sat ja pun da tros jmpa... da masuk jalan fajar tuh barula makcik tuh mengecam jalan umah dia... huhuhu....mmg lama btol makcik xkuar umah ye... ksian sgt... so sy pun drop makcik tuh kt tepi umah dia... cantek umah kayu dia, bersih je kawasan... makcik tuh stay seorg2... dia kata sedara mara seangkatan dgn dia sume da meninggal tinggal dia seorg2... husband pun da 20thn meninggal... anak mmg xdak... ada anak angkat je... tp makcik tuh ckp anak tiri... yg sy fhm anak angkat sbb dia ckp both dia n husband xpnh ada anak n ada anak yg dijaga je... ksian kn? sebatang kara xdak org tlg jaga... ya allah, xdpt sy bayangkan keadaan makcik tuh seorg diri dgn diri yg da xbapa kuat... mata pun xbapa nampak... umoq pn da 96thn... mg allah swt menjaga n memelihara makcik tuh... sy ingat nti nk p jenguk2 makcik tuh tp isau makcik tuh da xingat sy... dia pun mcm ingat2 lupa ja... haih... bagaimanala nasib kita dihari tua nti?

Entri yg da pnjg lebar... next peristiwa akn diceritakan kemudian :)

   

6 sweet persons:

sharEna said...

kesiannya makcik tue. sebatang kara.

baiknya Faizah tolong makcik tue =)

Rai said...

aaa..insafnya..kesian nenek tu.. tua yang macam mana la kita agaknya nanti..

sharEna said...

ohh. nak komen lagi sikit =p

faizah mmg seorg yg bercita2 tinggi. bagus. Allah takkan ubah nasib ssorg melainkan hamba-Nya itu berusaha sendiri. Rite? =)

sy pulak jenis org yg mudah berpuas hati. alhamdulillah keadaan skrg masih blm betul2 memaksa utk cari kerja lain or perlu sambung belajar dgn harapan utk dpt kerja yg lebih baik.

what i do is duit yg ada di belanja dgn berhemah. itu cara yg sy pilih faizah. maybe lain dengan faizah kan?

stp org ada pilihan & kehidupan yg berbeza. kita x blh nk kritik psl pilihan yg org lain buat utk hidupnya kan?

Faizah mmg berani buat perubahan & berusaha ke arahnya. Sy tabik! Tp sy jg kdg2 kesian dgn Aisya krn kurang masa dgn ibunya.

sejak ada anak, pd sy meluangkan masa utk anak adlh tersangat penting. dan sy jg takut if anak lebih rapat dgn org lain eventho dgn wan or atoknya sndiri. pd sy ibu & anak perlu rapat & hub mrk perlulah sgt special.

ibu perlu mendahului kepentingannya bg seorg anak. anak perlu jd No.1 di mata anak. sy sedih klu anak menangis & sy x dpt pujuk dia tp wan nya pujuk, dia diam. sy rasa tercabar sbg seorang ibu.

makanya sy sggup lepaskan kerja yg mungkin lebih baik semata-mata utk pastikan masa utk anak tidak terganggu. sy sggup lepaskan segala bentuk kesenangan yg lain di dunia ini demi anak yg sorang itu.

itulah saya =)

sharEna said...

* ibu perlu jd no.1 di mata anak..hehe..typo error pulak =p

f a i z a h 's said...

@sharEna

Oh...3komen dari sharena...terkesima guwe...heheh :P thanx sharena... sy setuju dgn awk...sy pn xsanggup biarkan anak sndiri terbiar gara2 kita terlalu kejarkan kerja n kesenangan hidup... sy tgh cuba yg terbaek utk cari keje len ni...keje skrg mmg sgt hectic... mcm tiada kesudahan je... bkn semakin menyenangkan bahkan semakin sukar...mungkin sbb pekerja kontrak kot...alasan diaorg utk terminate dgn bg tekanan... wallahu'alam... doakan mg aisya xterabai ye... :(

f a i z a h 's said...

@Rai

mmg kesian nenek tuh...xtau nasib hari tua kita mcm mana kn :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D