30.1.09

Solat dan khusyuk...



Bismillah wal hamdulillah...

Tadi tgk rancangan al-kuliyah kt TV3... Best...adalah beberapa info menarek yg bleh dikongsi bersama...tajuk dia KHUSYUK... Of course something important utk setiap individu yg bergelar MUSLIM...yg mahu khusyuk dalam solat...sume org leh solat tapi kualiti dan nilai solat antara kita berbeza bergantung kepada kekusyukkan (nikmat ketika mendirikan solat) oleh setiap individu... Penyampai yg best ptg tadi...adalah seorg pendakwah dari Bandung Indonesia (not very sure his name) tp kelihatan begitu warak n tawadhuk...enjoy dgr syarahan dari beliau...adalah taip beberapa keywords penting tp xsmpt sume...smpt dgr da tgh2 rancangan tadi...

Untuk mendapat kenikmatan dan sujud dan mendirikan solat sbg amalan harian kita...antara pkr penting yg perlu kita teliti adalah... (solat amalan yg kita buat hari2...tp ada x kita rasa ia sbg suatu yg kita nanti2kan setiap hari, atau sbg beban yg terpaksa kita laksanakan, atau sbg adat sbb sume org solat, atau bagaimana kita merasakan solat itu dalam life kita sehari2an...?)

Rasa bersungguh-sungguh dan bertanggungjawab melaksanakan amal ibadat kepada allah swt... (bukan dalam solat je...)

1) Solat di awal waktu - tanda kita bersungguh2 mendirikan solat...(kalau kita nk jmpa buah hati kita pn sure kita tergesa2 nk dtg ke tmpat yg dijanjikan tepat pada waktunya kan? sbb kita bersungguh2 mencintai buah hati kita tuh...) kalau kita mendirikan solat diakhir waktu atau sengaja melengah2kan solat ibarat kita memberikan sisa2 kepada org yg kita sayang...bygkanlah kita nk kasi hadiah pada buah hati kita, kita kasi dia sumthing yg dah kita guna n hampir rosak... mcm mana agaknya ek?

Antara amalan2 lain yg bleh dijadikan contoh...

2) Bersedekah - amalan yg sgt mulia, tp brg2 or apa2 yg kita nk sedekahkan itu sebaeknya adalah brg yg plg kita sayang n sukai...itu baru membuktikan kesungguhan kita dalam bersedekah dgn mendapatkan keredhaan ILLAHI...jgn bagi brg2 xelok..mcm xikhlas je...

Sebenarnya org yg khusyuk dalam solatnya kita bleh lihat sndiri dari sikapnya seharian...contohnya:

1) Mereka2 yg khusyuk ni, terzahir sifatnya dgn akhlak yg baek, xkuarkan kata2 yg kotor, sentiasa sabar, xmarah xtentu pasal dan terpelihara dari sgala penyakit hati (iri hati, dengki, dendam, sombong, ta'jub, megah diri dan sebagainya)

2) Orang yg khusyuk solat ni bukan sekadar menjaga kebersihan luaran tetapi menjaga kebersihan akal dan hatinya

3) Displin dengan waktu - bukan setakat solat di awal waktu urusan sehariannya pn sgt menjaga waktunya

4) Tertib dan teratur - tidak suka kerja yg tidak terancang...merancang setiap aktiviti hariannya dengan baek...

"Jadikanlah sabar dan solat itu sebagai pembantu dan penolongmu..."




0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D