6.1.09

I want a real working environment~!

Bismillah wal hamdulillah...

Hari ini dtg ke tmpt keja dgn mode yg sgt suram...as usual lately...bersmgt faizah~!!!! aja~ aja~ fighting~! huh! nk fighting pn seorg2 gak...mebi kalu sahabat2 yg baca entri ni aneh dgn saya kn? Mcm title blog saya neh...Lagu CT... Seindah Biasa...bes lirik dia yg kalu kita baca balek mmg menaikkan smgt kita...

Saya meneruskan tugas sebagai penyelaras projek GTL School di SK Paya, Beseri Perlis seperti biasa hari ini. Sudah masuk hari ke-2 sesi persekolahan bermula... Namun saya masih lg dlm mode yg sgt susah distabilkan. Pelik kan keja saya neh? Keja kt skolah? Saya di'attachkan ke sekolah utk mengendalikan sebuah projek kendalian GiTN SDN BERHAD (TM subsidiaries) dgn KPM (Kementerian Pelajaran Malaysia) bg mempromotkan ICT dalam P&P (pengajaran dan pembelajaran) di sekolah. Disamping itu jgk projek ni nk promot satu produk keluaran TM iaitu SCHOOLNET... Talian internet yg dikhaskan utk sekolah yg mempunyai beberapa ciri2 keselamatan yg selamat diakses oleh guru dan pelajar dalam kondisi yg selamat dari anasir2 negatif. Jadi guru dan murid boleh menggunakan SCHOOLNET ini bg tujuan P&P dan mencari maklumat2 yg berguna di sekolah (aiseh...promot GITN nmpak..hik3) cuma menjelaskan kedudukan saya yg sebenar di sekolah...so saya ditempatkan disekolah bg memastikan kelancaran perjalanan projek GTL School ini... Disamping itu jugak saya diarahkan utk menganjurkan beberapa program bercorak ICT kepada warga sekolah ke arah mengorentasikan ICT sbg budaya. Huh~! berat jgkla tugas saya ini... dgn komposisi warga skolah antara 300-400 org dan sgala tugas itu saya pikul seorg diri... saya juga dimestikan utk memastikan keadaan peralatan ICT, software n hardware dalam keadaan baek n memuaskan utk digunakan oleh sume warga sekolah...Talian SCHOOLNET juga sentiasa dipantau agar membolehkan guru dan pelajar 24jam dpt mengakses maklumat dari internet... Besides, keselamatan segala dokumen dan peralatan skolah dari virus2 jugak wajib saya pastikan dgn memastikan antivirus that supported by GITN (Kaspersky antivirus) sentiasa di'update dari semasa ke semasa...

Sudah 1tahun berlalu dan saya menjalankan tugas saya di sini... Saya suka dgn keja saya tp kkdg timbul masalah sbb ramai org yg xfhm dgn tugas saya di sekolah... Saya bukan guru, bukan juga juruteknik ataupun kerani. Saya hnya membantu pihak sekolah setakat yg saya mampu in terms of ICT kt sekolah... lama kelamaan saya rasakan projek ini berjalan dlm keadaan hambar dan amat memberi tekanan kepada saya. Saya seorg diri di sini... dan hari2 berjalan hnya dgn tekanan... bkn tekanan krn lambakkan kerja tp tekanan dgn suasana yg sgt.... xtaulah nk ckp... mebi saya seorg shj staf projek GTL School kt sini... kkdg saya xleh nk cope dgn certain2 issue saya xdpt nk rujuk dgn sapa2... ditambah lg dgn inilah pengalaman pertama saya berkerja... tanpa pengalaman...lagi menambahkan tekanan utk saya... bg saya, saya dah cuba yg terbaek... tp mebi bg org laen ia tak ada apa2 pn...susahnya...saya rasa sgt seorg2 di sini... sy nakkan suasana keja yg membantu saya... adakah saya memilih kerja? adakah sy perlu utk terus bersabar? adakah sy perlu utk terus menyesuaikan diri? saya dah cuba.... tp acapkali saya disalahertikan...huhuhu...saya yg tidak biasa dgn environment skolah, mesti membiasakan diri dgn environment skolah...seolah2 berkeja dgn 3buah companies... GiTN, KPM dan sekolah... terpaksa face dgn peraturan dgn fe'el mcm2 org dari perlbagai background... and I have to face everything alone here... GiTN dgn background technical, KPM dgn background education n sekolah yg ada pelbagai lapisan masyarakat...guru, murid, pekerja...mmg slalu akn blur n terkontang-kanting seorg diri setelah tercampak di sini buat pertama kalinya...dah 1tahun pn tp saya masih gagal utk sesuaikan diri. Saya sgt sedih dan tertekan....

Kalau nk cerita semua, mmg xabeslah alamatnya smpai ptg nti... tp arini saya btul2 tensen...saya nakkan environment keja yg dpt membantu saya...saya xleh face dalam keadaan seorg2 saya di sini...taJnpa ada org yg berkeja dalam situasi dan scope keja mcm saya... (actually, keja saya ni xdak scope keja yg jelas pn.....it is fact~! sbb tuhlah lagi susah n sukar....nasib tak terbela langsung) YA ALLAH...Berikan aku kekuatan....dalam menghadapi dugaan dan ujianMU ini...ameen ya rabb.... Kemarin saya pi ke JPN Perlis (Jabatan Pelajaran Perlis) utk bertemu dgn juruteknik komputer JPN atas urusan beberapa masalah hardware di sekolah... saya sgt jeles dgn mereka2...beslah depa ada environment keja yg bagus...yg saya kira dpt membantu (mengikut penilaian saya dari luaran la...)

Erm...entahla...saya harapkan segalanya akan berjalan seperti yg diharapkan...YA ALLAH...mudahkanlah urusanku dunia dan akhirat...ameen....bukan mengharapkan hidup yg indah luar biasa cuma mengharapkan hidup kan SEINDAH BIASA...

Jalan pernah takut ku tinggalkan
Saat bintang tak mampu lagi berdendang
Saat malam menjadi terlalu dingin
Hingga pagi tak seindah biasanya

Takkan mungkin kita bertahan
Hidup dalam bersendirian
Panas terit hujan badai
Kita lalui bersama

Saat hilang arah tujuan
Kau tahu ke mana berjalan
Meski terang meski gelab
Kita lalui bersama

Ku tak bisa merubah yang telah terjadi
Tapi aku akan menjanjikan yang terbaik
Agar kita tak pernah menjadi jauh
Meski beza dermaga untuk kita berlabuh

Pernah kita jatuh
Mencuba berdiri
Menahan sakit dan menangis

2 sweet persons:

♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ said...

sesungguhnya...
saya sangat paham situasi itu...
mahu real working environment..
xpe... sekejap saje masa tu akan berlalu pergi..
kalu setahun dh berlalu...
pasti bley harung lagi setahun bukan??
hadapi tekanan dengan senyuman... hee
all the best tau *wink*

f a i z a h 's said...

terima kaseh naem...
Itulah hakikatnya yg terpaksa dihadapi...
Btul jgk kata naem...
1thn da berlalu takkan xleh nk tunggu 1thn lg kn?
tapi sungguh...
sungguh k.fae xtahan lg...
namun...
apa yg mampu dihadapi...
hnya menanti
menanti sesuatu yg xpasti...
huhuhuhuhu (-_-")

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D