29.1.19

Sejarah menjadi seorang tailor...

Bismillah wal hamdulillah...

To be honest saya tak pernah join mana2 kelas menjahit sebelum ni... tapi minat menjahit ni dari kecik lagi bila tengok mak n tok menjahit saya mesti akan menyibuk tanya itu ini... masih lagi ingat moment itu bila kena marah main gunting, jarum dan mesin tok dan mak... mak saya dan tok (nenek) memang pandai menjahit boleh la setakat jahit baju anak2, jahit langsir gitu tapi tak ambil tempahan sebab mak saya berkerja... saudara mara sebelah mak pun ramai juga yg jadi tailor dan rasanya bakat dan minat tu diwarisi la kot haha... tak sure logik ka tak pemahaman saya ni...

Lepas tu minat menjahit saya ni dibawa angin lalu je la takdak nk serius sangat cuma suka-suka... macam tak minat nak jadi tailor since tengok rumah saudara mara yg jadi tailor kental ni masya allah haha! berlonggok2 kain, dengan mesin jahit lagi...rimas rasa... baju kahwin saya pun sepupu mak yg buatkan... kira pusing2 pun memang saudara mara jgklah yg jahitkan baju kami adik beradik... kadang2 mak yg jahit tapi disebabkan mak sibuk sebab kerja dia tak menjahit sangatlah...

Bila dah saya sendiri ada anak, minat nak jahit baju anak tuh adalah... start dari aisya buat baju simple2 tanpa ada ilmu pun haha... orang utara kata main taram ja asal jadi... lepas tu mula jumpa kawan2 yg sama minat dan jumpa juga group menjahit dan jual pattern.. lagilah menjadi minat menjahit ni dari 1 je mesin jahit sekarang dah ada 3jenis mesin jahit... alhamdulillah sekarang ni dah zaman canggih... pattern ada jual local pun ada, overseas lagi banyak... tak perlu dah nak lakar2 pola which is time consuming dan perlu ilmu... macam sy yang takda ilmu basic jahitan cuma berbekalkan minat semata memang memudahkan lagi... kena la ada ilmu simple2 utk pandai baca dan menggunakan pattern (dalam bahasa melayu pola)

Bagi sesiapa yg nak mula menjahit dan dah ada minat menjahit cuma belum berkesempatan attend kelas boleh mula search page/group/website yg jual pola/pattern secara online berserta tutorial... memang mudah sgt!

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D