1.6.15

Ibu menyusukan anak asthma/alahan/eczema?

Bismillah wal hamdulillah...

Entri ini mengenai perkongsian peribadi saya setelah saya merasainya sendiri... begini kesahnya, saya memang ada keturunan asthma iaitu mak saya. Jadi kami adik beradik memang cepat sangat kena alahan seperti gatal2 kalau salah makan... tergaru2 memang dari kecik lagi... tapi xdakla serius... cuma saya dapati kalau saya makan seafood, ayam, belacan memang kegatalan itu memuncak... Tapi tak ambil kesah sangat sebab mak selalu sapukan econazine... ntah ubat apa tapi berkesanla haha! main sapu jek...asalkan dah tak rasa gatal yang menyengat...

Lepas dah ada anak lebih peka... terutamanya ubat nak apply kat kulit budak ni... start dari aisya memang dia ada eczema tapi saya belum serius lagi dengan Shaklee... asik apply krim h-cort ja... dahla ada steroid... masa tuh tak berapa arif lagi mengenai steroid dengan kesan jangka masa panjangnya cuma dapat avoid la kalu eczema tuh tak serius selalu letak olive oil... aisya paling lama kena eczema sampai umur dia 2tahun++ sekarang pun kalau salah makan terutamanya udang n sotong mesti dia gatal2... 

Nak dijadikan cerita, ammar macam ada simptom2 lelah tapi doctor kata BELUM lelah cuma kena berjaga2... saya tersangatlah susah hati... dia baru 1tahun 4bulan... saya dapati kalau dia terkena debu/habuk memang dia macam sesak nafas sikit n saya nampak dia mula bernafas melalui hidung... kesian... pagi2 ja mesti terbersin n hidung keluar hingus... tapi bila cek doctor, semua ok, lung clear dan kuat tak perlu nebulizer... saya pun mula amalkan OMEGA GUARD SHAKLEE sebab omega-3 memang mampu untuk melegakan pesakit asthma... ada kajian mengenai ini...nanti saya sertakan link... jadi bila saya cuba dalam 1botol gitu memang saya dapati ammar dah tak bersin2 lagi, hidung pun tak cepat bermukus... ummi memang tersenyum lebar dalam rasa syukur... ALHAMDULILLAH dengan izin dan kuasanya...

Baru2 ni stok OMEGA GUARD saya habis.... sibuk apa ntah terlupa nk restok padahal ada promo... memang salah saya... 2minggu terskip omega ammar pulak terjangkit demam dgn kak long aisya... terus macam nampak dia nak bernafas tak selesa... tak selesema n batuk pun... terus bawak jumpa doctor... doctor kata biasalah budak ada keturunan asthma ni memang sensitif... mungkin dia terdedah pada habuk, debu atau bulu binatang jadi tekak dia berkahak sikit n dia sukar nak bernafas... rasa macam ya allah! kenapalah buat lupa nk makan omega ni... apa2 pun semua terjadi dengan kehendak DIA... Kita hanya mampu berusaha... dah borong omega sebab ada promo...boleh super duper jimat... dah seminggu konsisten omega alhamdulillah kahak ammar dah hilang dan dia dah boleh bernafas dengan selesa...doctor kata kalu tak, memang kena nebulizer... sob3...

Dah 1June2015...sorry promo Omega Guard Shaklee sudah berakhir...jadi harga seperti sedia kala... kepada ibu-ibu yang menyusukan anak yg ada alahan, cepat kena kahak, eczema saya syorkan amalkan omega... kalau taknak makan yg Shaklee pun xpe tak paksa... hehe... tapi please cari supplements omega-3/fish oil di pasaran yg berkualiti... yg Shaklee konfem berkualiti... jangan cari yg LEMAK je banyak... tengok 'nutrition-facts' dulu ye sebelum beli... tengok kuantiti DHA dan EPAnya... bukan kuantiti fish-oil semata2...

Ok, sekian perkongsian dari saya...semoga bermanfaat :)



 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D