7.6.15

Anak...

Bismillah wal hamdulillah... 

Baru lepas tidurkan ammar n amira... itupun tak tau berapa round bangun, berguling, bergolek, berbaring, breastfeed... siap bangun makan nasik lagi 2ketoi tuh... nasib baiklah kak long aisya sudah melabuhkan tirai malam dia lebih awal daripada adik2... sbb petang tadi kak long aisya da puas meraung nk mintak belikan playdoh... bila ummi buat homemade playdoh tak mau katanya...tak best xde alat2 acuan comel, cantik macam set playdoh tuh... tak tau berapa kali dah ummi n maktok belikan tapi last sekali campak entah ke mana... adik ammar masih dalam fasa 'masuk semua menda dalam mulut' jadi ayah kami agak keberatan nak beli playdoh... nanti dimakannya pulak... jadi puas la kak long aisya meraung sampai muntah...sudahnya pukul 9mlm dah mengantok n tidur...

Habis turn kak long, turn kak ngah n abg chik ammar pulak... ok setel semuanya pukul 12malam... alhamdulillah... tugas seorg ibu kan?sekarang fahamlah kenapa ISLAM meletakkan darjat yang tersangat mulia bagi seorang ibu... sbb ibu dengan anak2 ni hubungan terlalu dekat... dari dalam perut, melahirkan dgn susah payah, menyusukan dan menjaga siang malam... walaupun penat, tapi ntah datang dari mana tenaga dan kekuatan untuk meneruskan hari2 bersama anak2... kadang2 rasa macam 'ok please bagi ummi cuti 1hari" tapi tak cuti jugak...bangun pagi masih dengan rutin menguruskan anak2... kadang weekend ayah amik alih memang ummi mood gembira bila ayah setelkan semua... bukan taknak uruskan anak2 tapi kadang2 perlukan ruang untuk 'me time'... hehe :P

ALHAMDULILLAH so far... walaupun saya kehilangan kerja secara tiba-tiba dengan alasan anak masih kecil, tak sanggup nak tinggalkan dengan orang yg tidak dikenali, di taska saya korbankan pekerjaan disaat2 memang tak mahu lagi saya lepaskan pekerjaan itu... bukan satu keputusan yg mudah... tapi saya nekad bila saya fikir anak adalah rezeki yg lebih besar, amanah yg lebih utama sy redha melepaskan segalanya... ramai orang bercakap "zaman sekarang bukan mudah nak cari kerja...kenapa dengan mudah 'resign'?" saya hanya tersenyum kerana bagi saya anak adalah lebih penting dari kerja saya... tipulah kalu saya langsung tak risau keadaan ekonomi kami sekeluarga selepas sy TERPAKSA berhenti kerja... tapi saya memang dah bertawakkal kepada ALLAH SWT sepenuhnya... DIA yg berkuasa memberikan rezeki... mungkin ada hikmahnya yg kita tidak nampak... 

Walaupun kehidupan yg sederhana syukur segala2nya cukup...makan cukup, pakai cukup, kehidupan semakin selesa... takdak bezanya pun dari semasa kerja cuma bezanya rasa puas hati dapat menjaga anak2 sendiri... dari seorang anak kepada 3orang anak anugerah ILLAHI... rasa LEGA dan bersyukur jgk bila tengok ibu ayah yg berkerja pening kepala cari tempat/taska untuk tinggalkan anak2, dengan pelbagai kes yg kita dengar sekarang.... memang menakutkan... kalau sy mmg konfem sy tak senang kat tempat kerja meninggalkan anak2 dengan orang yg tak dikenali sesuka hati di zaman yg tersangat PELIK ini... huhuhuhu...

Pesanan saya yg tak seberapa kepada ibu-ibu & DIRI SAYA SENDIRI... bukan mudah amanah menjadi seorang ibu... bukan setakat bagi pakai baju lawa-lawa, bagi susu mahal2 tapi perilaku dan akhlak kita mempengaruhi anak yg kita jaga dan didik... Bersikaplah jujur dan ikhlas dengan kehidupan kita sendiri... Usah hidup dalam kepura-puraan kerana itu sifat orang munafik... orang munafik orang yg dibenci oleh ALLAH SWT... Sukakah kita anak-anak yg kita jaga dan besarkan mewarisi perangai buruk kita itu?jadi berfikirlah dengan lebih panjang dan luas... jika tersilap masih belum terlewat untuk perbetulkan... usah juga menunding jari menyalahkan orang lain apabila kesilapan kita sudah terlihat... sebaiknya suluh, tengok dan belek dulu diri sendiri yg 'tempang' itu... layakkah aku menjadi seorang IBU??

 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D