4.10.13

Alahan/mabuk atau "morning sickness" ketika hamil?

Bismillah wal hamdulillah...

Apa itu alahan/mabuk ketika hamil?

Tiada seorang pun tahu kenapa tanda kehamilan pertama bagi ramai bakal ibu ialah kecendurangan untuk berkejar ke bilik air pada waktu pagi. Oleh sebab sekitar 8 daripada 10 wanita hamil mengalami alahan/mabuk dan separuh daripada mereka muntah-muntah. Ramai wanita menghabiskan minggu-minggu awal kehamilan dengan perasaan yang paling dahsyat dan tidaklah kelihatan ceria dan berseri-seri. 

Mabuk hamil adalah kejadian medikal yg paling biasa berlaku pada awal kehamilan, tetapi betapa teruk ianya dihidapi berbeza antara wanita. Anda mungkin mendapat serangan mual ringan dari semasa ke semasa apabila anda mula-mula bangun atau mendapati bahawa bau tertentu mencetuskan rasa mual untuk sepanjang hari, atau anda mungkin perlu menahan atau menghidapi rasa loya ini bukan saja pada pagi malah tengah hari dan malam juga untuk berminggu-minggu bahkan berbulan-bulan.

Menagapa wanita hamil berasa mabuk?

Walaupun kenyataan ini tidak membantu mabuk anda, sebenarnya rasa mabuk merupakan petanda baik bahawa paras hormon kehamilan anda adalah tinggi. Puncak mabuk hamil tidak diketahui, ia difikirkan berkaitan dengan hormon gonadotrofin korion manusia (hCG). Ini dihasilkan dalam kuantiti yg banyak sehingga plasenta anda mengambil alih kerja untuk mengekalkan dan menyuburkan bayi anda pada sekitar 12 hingga 14minggu. Hormon lain seperti estrogen dan hormon tiroid tiroksina juga dikatakan bertanggungjawab.

Ini bermakna simptom2 mabuk/alahan ketika hamil adalah simptom yg 'baik' yang membuktikan janin dalam rahim anda sedang berkembang dan membesar dgn baik. Tetapi alahan/mabuk ini kekadang mengganggu tugasan/aktiviti seharian. Ibu akn memilih utk tidur dan berehat sebab keletihan dan tiada selera makan berikutan sering merasa loya. 

Saya juga pengalaman mengandung sudah 3kali ketiga2 mempunyai simptom2 alahan/mabuk pada awal kehamilan. Semasa mengandung anak ke2, sy dimasukkan ke wad berikutan masalah dehydrated kerana muntah tidak henti2 dan tidak dpt makan+minum sehingga seminggu. Doctor sahkan saya alami masalah Hyperemesis Gravidum (muntah berlebihan semasa mengandung). Terpaksa tambah air sebanyak lbh krg 15botol. Memang azab rasanya ketika itu. My bad jgk sebab tidak mengamalkan cadangan set kehamilan seawal mungkin. Tidak! Bukan jaminan cadangan set kehamilan boleh melegakan simptom2 alahan/mabuk anda tetapi sekurang-kurangnya anda mendapat nutriens yg cukup utk perkembangan bayi. Bahkan di dalam cadangan set kehamilan shaklee terdapat B-Complex dan vitalea (mutltivitamin)... kenapa B-complex dan Vitalea penting utk alahan/mabuk diawal mengandung?

Vitamin B6 (piridoksina)

Wanita yang mengalami mabuk kehamilan yg teruk mempunyai tahap vitamin B6 yang rendah. Kajian juga menunjukkan bahawa vitamin ini boleh membantu mabuk kehamilan tanpa memberi kesan sampingan. 

Multivitamin kehamilan

Multivitamin kehamilan yg berkualiti tinggi boleh mengurangkan simptom2 dalam sesetengah wanita.  

Kalsium (ostimetrix shaklee)

Mual dan mabuk ketika mengandung adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon progesteron dan estrogen. Selain itu keadaan cramp perut, kembung, sakit kepala, pening adalah antara gejala-gejala berkaitan dengan ketidakseimbangan hormon-hormon ini. Unsur kalsium dapat mengurangkan simptom-simptom ini. 

Sumber: BabyCenter

Testi dari salah seorg customer. Adik ipar beliau mengalami alahan/mabuk diawal kehamilan sehingga beliau muntah darah kerana terlalu byk muntah. Adik ipar beliau jg kurang berat. Jadi beliau amik set lengkap seperti dibawah bersama add on Mealshake utk masalah kurang berat beliau. 

Cadangan set kehamilan 1st trimester shaklee. Boleh add on ESP atau MEALSHAKE
Bagi penduduk negeri Perlis Indera Kayangan anda boleh menghubungi sy utk COD produk Shaklee ya~  bagi negeri2 lain juga boleh... Pos ke seluruh Malaysia avaiable (POSLAJU) Insya ALLAH...

Disclaimer:- These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

ID Shaklee: 962622 (atas nama mohd asyraf bin suhaimi)
Email: nurfaizah.ramli84@gmail.com
Phone: 019-5588082
YM: syauqatul_wardah_nur_faizah

Notes:Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan & tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup di Facebook

 

2 sweet persons:

Rosmawani♥ said...

Alhamdulillah dua2 xalah.. 3rd punya xjamin..hahahah.. Tp klu alah, mesti datang nak godek info..kekkee

faizah said...

@♥ ROS ♥

Laen badan laen hormonnya, laen penerimaannya... sebab itu kita xleh nk expect org laen sama dgn kita :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D