3.9.13

Kecoh minyak naek~!!!

Bismillah wal hamdulillah...

Ptg kemarin sy baca status ada beberapa org up kt fb ckp harga minyak petrol bakal naek mlm ni... sy mcm oh kaba angin je kot... kan pak PM da janji harga minyak xakn naek slps PRU13 arituh... sekali tgk Buletin Utama TV3 mlm td pak PM umum harga minyak konfem naek 20sen bermula jam 12tgh mlm td... apa lg terlopong la kami suami isteri... memula xnak percaya kaba2 angin je... hehe :D bak kata perpatah "kalau angin xdak takkan pokok bergoyang" kann...

Pastu rancangan nk bawak anak2 pusing jalan naek keta mcm tergendala mlm td... tp budak2 ni kalu 1hari xkuar p mana2 mula la masing2 bosan memusing 1umah... amira akn capai tudung ummi soh ummi pakai, capai baju2 ummi soh ummi tukar baju... waduhhh...kesian pulak kan...so en.abg pun ok je la... sambil2 nk tgk betapa kekocohan kt stesen minyak bakal berlaku mlm ini... dpn taman umah kami ni ada stesen minyak 3beradik (shell, petronas, caltex) tgk org berpusu2 beratur pnjg nk isi minyak...mmg jem la mlm td... tp kami xjoin la.... keta2 jenis hybrid mungkin boleh releks n xterkesan sgt kot...hehe :D yg byk yg jenama local mcm kami ni... yg makan minyak banyakkkk... cerdik hampa nooo... naekkan harga minyak pastu brand local pnya jenis telan minyak berganda2 dari keta import... what the..... 

Semua org dok bg mcm2 pendapat... kt sini bukan nk bahas pasai politik... pro parti mana tp nak bahas pasai condition masyakat skrg... cuba kita tgk org2 sekeliling kita... xsemua senang kesimpulannya... ada yg ckp "alah...setakat 20sen je nk kecoh..." 20sen yg naik tuh byk impaknya... harga brg mana pernah turun malah terus naik... yg naik tuh 20sen = 1liter bukan 20sen = 1full tank... sy ni bukan nk kata senang sgt... suami seorg ja keja... bisnes pun baru nak mula mmg ada jgk terasa kesannya... mcm mana la org yg keja xmenentu pendapatannya?mcm mana pulak yg ada keluarga besar?harga barang slps ni mesti naik... xleh nk imagine... ye2 kita fikir positif je... in shaa allah ada rezeki allah swt nk bg... jgn compare dgn kita yg mampu ada kereta, ada umah sndiri, ada pendapatan sndiri mmg kita xakn dapat merasa dgn org yg xdak umah, kereta, xdak pendapatan tetap... sakit kot...

Tadi terbaca status seorg member yg baru balik dari Arab Saudi... dia ckp kt sana org xkisah sgt bawak kereta mcm ntah apa2 sbb depa xkisah sgt nk maintenance kereta mahai2.. sbb harga minyak depa bape sen sgt 1liter... depa pun negara pengeluar minyak mcm malaysia... terkadang terfikir2 jgk, awat malaysia xleh mcm tuh? sedangkan Arab Saudi boleh?kenapa kena import minyak?kenapa dan terus bertanya begitu?jadi xdak gunala kot Petronas buat byk2 pelantaq minyak utk cari gali minyak kalu xleh tolong rakyat negara sndiri?ke mcm mana kekdahnya? minyak ni 1keperluan n boleh efek byk menda... naek RM10 pun org tetap WAJIB isi sbb nak pakai kereta bergerak nk p kerja, nk p sana sini... kau xpayah ckp pandai soh org naik basikal atau pengangkutan awam... sbb kau mampu xmacam org lain yg xdak pendapatan mcm kau... xpala mmg nk bising pun xdak guna... doa je la byk2 smg allah swt bg petunjuk...petunjuk kpd jalan keluar permasalahan ini... kalau nk ckp tahun 2008 harga minyak pernah naik paling tinggi itu tahun 2008 di mana barang2 xdakla semahal brg2 skrg yg terus naik xturun2 dah... harga minyak turun pun harga brg xturun wehhh... harga minyak naik harga brg pun ikut turut naik... ada kau perasan?kau xperasan sbb kau org kaya... haha! :D kita ni jgn jadi mcm lalang... asik mendongak tgk kt atas je... jadilah mcm resmi padi walaupun berisi tetap tunduk ke bawah n tawadhuk n tak meninggi diri... sombong, bongkak n angkuh dgn kata2 setakat 20sen apa la sgt... fikir2kanlahhh... 

 

2 sweet persons:

nik ros said...

btol la.agak berlagak bila dgr org kata setakat 20 sen jea.kalau kita guna minyak 1 liter setahun tak kisah sgt pun naik 20 sen.

Faizah^Ramli said...

@nik ros

Tuhla...nk buat mcm mana ros...deme da byk duit tuh... byk yg perlu kita kita cari n buat research... mg kita jadi rakyat yg berilmu... bkn men follow je arus kt malaysia nehs :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D