23.7.13

Anak adalah AMANAH?

Bismillah wal hamdulillah...

Kisah Pertama
 
Rentetan dari peristiwa yg menggemparkan semua org 1malaysia baru2 nehs seorg kanak2 berusia 3thn meninggal dunia akibat lemas di dalam kereta setelah ditinggalkan ibu dia selama lbh krg 5-6jam... kena heat stroke katanya... ok sy xmau komen n olah byk mengenai peristiwa yg menyayat hati itu... sbg seorg ibu sy rasa sgt sedih dgn kejadian itu... umur adik nawal iris itu sebaya aisya... cuma adik nawal tua 2bln dari aisya... mmg terbayang wajah puteri sulung sy... figure pun lbh krg je saiznya..

Pelbagai tuduhan n kata2 dilemparkan kpd ibu adik nawal... cuai la abai la... mcm2 lagilah... lps tuh, tiba2 kuar pulak ckp pasai undang2 boleh dikenakan tindakkan sbb kes cuai/abai... lagila bertubi2 org ckp pasai menyalahkan ibu adik nawal... for me honestly, mmg memula rasa geram n marah kpd si ibu dlm hati... "mcm mana boleh lupa?" "mcm mana boleh tinggal?" macam mana itu? mcm mana ini?? TETAPI siapa kita nk menidakkan ketentuan taqdir?sy teringat pernah aisya jatuh terlentang berdentum kepala kt lantai kt sebelah sy je... di mana sy sbg seorg ibu utk menyelamatkan aisya waktu tuh?kenapa sy xsambut atau pegang aisya utk menghalang aisya dari terjatuh waktu itu?kenapa aisya terjatuh jgk???kat sebelah sy yg tgh sibuk mendeco kek pulak tuh??pada ketika itu sy menanges menyesali diri sbb xsambut/pegang aisya... knp biar aisya jatuh kesakitan begitu?terhantuk kepala kan bahaya if terjadi apa2? masa tuh rasa xbleh nk maafkan diri sndiri... 24jam sy pantau keadaan aisya alhamdulillah syukur aisya ok2 shj... tp smpai skrg sy xleh nk lupakan peristiwa itu... masa tuh mmg rasa mcm menggelar badan sy sbb aisya jatuh betul2 kt sblh sy... sy rasa "OH MY BAD!" dekat je kot kau xleh nk sambut anak sndiri dari jatuh???

Itulah yg dikatakan taqdir allah swt... kkdg kita jaga, kita tatang sepuas mungkin... bila menda nk jadi ia tetap terjadi... apa yg perlu kita buat slps berusaha bersungguh2 adalah doa n tawakkal kpd allah swt pemilik alam semesta... selalu je doa "YA ALLAH, ya tuhanku jagakan anak2ku untukku... pelihara anak2ku dari sbrg kelalaian, kealpaan dan sbrg niat jahat dari org sekeliling n sama ada sengaja atau tidak disengajakan... ameen ya rabb" even kkdg anak 24jam kt depan mata... nak kata 24jam anak xkena gigit nyamuk, xjatuh tergolek, mmg takla... sy admit byk kali gak budak berdua tuh tergolek seorg2... tuh dpn mata sy... dlm jagaan sy sbg ibu/ummi depa... adakah sy seorg ibu yg lalai?mengabaikan anak??mmg jatuh tuh menda kecik ja... sy rasa situasi ibu adik nawal pun mcm tuh... dalam dok menjaga tuh ia terjadi jgk... smg allah swt memberikan keluarga adik nawal kekuatan utk menghadapi dugaan yg maha hebat ini...

Kisah Kedua

Itu kisah adik nawal... ini kisah anak kpd seorg junior sy di UTP dulu... baru berusia 1thn 8bln meninggal dunia last week sbb tercekik buah anggur... see! asbab buah anggur?amira n aisya pun sy bg mkn buah anggur... buah anggur pun boleh jadi asbab kepada 1kematian... masa dia sudah dtg dan allah swt jadikan buah anggur tuh sbg asbab kematiannya... kesian sgt kt junior sy tuh... anak baru seorg tuh... skrg ni sy mcm fobia nk bg aisya n amira mkn anggur padahal anggur buah kegemaran aisya n amira... haha! terkesan smpai mcm tuh... tp mak selalu pesan jgn bg aisya n amira mkn anggur sebijik2 tuh... carik2kan anggur tuh kecik2... pesan mak mmg ada benarnya... apa2 pun semuanya kena berhati2... kudrat kita sbg manusia biasa hanyalah utk BERHATI-HATI... selebihnya allah swt yg menentukan segalanya... seorg insan itu allah swt jadikan dgn sifat2 pelupanya...



Takkan adik junior sy tuh nk disalahkan sbb biarkan anak dia mkn buah anggur smpai tercekik? jadi kena dakwa sbb cuai? ke mcm mana pulak kekdahnya?

AL-FATIHAH utk adik nawal iris dan adik Muhamad Al-Amin.. ahli syurga kamu anak2... smg allah swt memberikan keluarga mereka kekuatan utk menghadapi ujian yg maha hebat ini... ameen

 

2 sweet persons:

Ummu Faqih said...

salam kak faizah..

Sahabat kita tu dah ada 2 org anak kak..arwah ada adik baby boy 4 bulan.. :) -jasa-

Faizah^Ramli said...

@Ummu Faqih

Ouh akak salah fhm...tq jasa atas pembetulan... :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D