8.10.12

Bidadari-bidadari saya (Part 2: Aisya 2tahun 5bulan & Amira 5bulan)

Bismillah wal hamdulillah...

This week mmg mcm sgt horror utk sy nk handle both girls... walaupun girls jgn xtahu ada jgk cabaran... sy xsure aisya nk kategori da terlalu aktif ke cam mana?sbb arituh aisya stay dgn mak pastu ada seorg sedara dtg umah... cucu dia sebaya aisya tetapi boy... dia urut dada tgk aisya berlari sana-sini smpai maktok dia tak terkejar dlm kawasan umah mak... dia ckp kalah cucu dia... huhu... terdetik kt situ "lasak sgt ke anak aku??? erm..."  :|

Aisya Nafisa 2thn 5bln (29bulan)

Hari nehs genab umo aisya 2thn 5bln... thn dpn da masuk 3thn... alhamdulillah aisya skrg da big girl, byk berckp selagi xtdo sbb da byk vocab dia dpt, lasak amat n mcm2 lg achievement aisya... apa2 pun syukur alhamdulillah aisya aktif n cpt belajar walaupun mmg semput nk melayan karenah dia yg mcm2... start dr bgn tdo smpai tdo blk urut dada la dgn karenah dia yg mmg menghiburkan, buat kita gelak xhengat, buat sy kena blajar lbh bersabar n mcm2 lg... da jg aisya sndiri (kkdg antar kt MIL jgk...huhu) mmg da masak dgn perangai dia berbeza masa sy keje dulu... byk miss perkembangan dia... mulut xhenti2 berckp... cpt je ikot org ckp apa... mmg xleh ckp sbrgn dpn dia 2-3kali ulang trus je dia ingat... menyanyi pun da pandai, xpyh p taska mcm2 lagu da terer...itu yg membimbangkan... huhu... nasyid xlayan... xmen la nasyid budak2 alif ba ta sgala... nak twinkle2 little star... xtaula mcm mana nk train dgr lagu2 berfaedah sket... da cuba bukak lagu2 nasyid kanak2 yg cumil tp aisya xberminat nk jgk tgk youtube lagi incy wincy spider.. smpai hafal... kalu mandi xnyanyi lagu row row your boat mmg xsah tuh yg susah kuar bilik mandi... nk melalak (ikut perangai sapa la kalu bkn umminye...haha! mak ckp masa kecik2 sy suka mandi lama2 n nyanyi2... aduhaiiii X_X) ha satu lg, aisya masih lg setia dgn pacifier dia... waduhhh xtau mcm mana nk hentikan... ada 2menda je yg dia suka minta "Ummi nk puting...nak susu..." grrr.... X(

Pakej Bestari al-furqan da smpai... mcm mana ntah nk start ajar aisya nehs... buka je buku mula la boring nk tgk2 gmba je... adik amira je kusyuk dgr ummi dok sebut huruf2 tuh... si kakak?sibuk men menda len... xpa2... kena sabaq lama2 dia phm kot... tp skrg mcm da reti bila sy bwk kuaq ja kotak al-furqan tuh dia sibuk kata "aliff ba taa..." haa dia da leh tangkap kot sket2.... target sy by umo 3thn aisya da leh baca al-fatihah n hafaz... target xbyk mana tp at least ada sumthing... kalo lg byk leh baca alhamdulillah tp ummi dia kena la rajin ngajor walaupun byk sgt dugaan...

Amira Humaira 5bln

Alhamdulillah syukur adik amira da nk masuk 5bln 12/10 nehs... dan da 5bln jgklah adik amira masih menyusu secara eksklusif susu ibu... syukur sgt2 rasanya.... xsangka sy sbg ummi yg lembik mampu melakukannya apatah lg org laen... sy mcm xpercaya sy dpt menyusukan anak sepenuhnya dgn susu ibu sejak amira mula melihat dunia tanggal 12Mei2012 jam 4.30ptg... sejak dari itu sy hnya memberikan susu ibu kpd amira walau apapun halangan... terima kasih ya allah berikan hambaMU kekuatan ini...tp sy xtau smpai bila sy mampu bertahan... sy hnya mampu berusaha n berdoa mg kekuatan ini berterusan sehingga sy dpt menyempurnakan proses penyusuan sehingga 2thn... ameen

Amira da bleh meniara masa umo 3bln 2minggu... tp skali2 je dia meniarap bila da masuk 4bln da cekap meniarap sndiri tp xpandai lg nk alihkan blk badan... bila da penat mula terjerit2 mintak dialihkan... huhu... skrg da nampak mcm amira da nk menyulur.... da angkat2 montot... mg cptla pulak amira merangkak n duduk :)

Amira pnya hobi skrg suka menghisap jari n penumbuk... kkdg isap habes baju2 dia skali... harap2 amira xdela sy sumbat dgn pacifier mcm kakak aisya... huhuhu... ok kot kan isap jari atau kain?any ideas? ouh...sejak dari umo 4bln amira da kenal org... asik nk berkepit dgn ummi je...tgk ayah pun dia nk nanges... xmo ayah dia dukung mesti melalak2 mcm kena cubit.... kalu bwk g umah maktok n tok ayah pun mcm tuh cpt2 si amira neh tgk tmpt laen... xnak tgk maktok n tok ayah dia... da kenal org dah ye anak ummi...cpt pulak si amira ni kenal org...siap pilih2 lg org yg dia nak... asik dgn ummi je.... kalu ayah dukung mata tuh asik pandang ummi dgn pandangan mintak belas ehsan sbb xnak ayah dokong... sian ayah tau amira...apa la adik nehs... :-*

Tgk badan si amira da debab2 mcm 7-8kg tp arituh timbang sndiri kt umah (amira xamik jab... so xtimbang la kt KK) berat amira baru 6.4kg... bb girl kot so tgk je cam montel tp xdakla berat sgt :) baju bajan kakak aisya masa umo 7-8bln amira da leh pakai... smpai maktok dia ckp da leh letak dlm walker kot...woh! no no no

Apa2 pun alhamdulillah anak2 membesar dgn baek...mg bidadari-bidadari ummi menjadi insan solehah yg berjaya di dunia n akhirat... ummi sayang sgt kamu berdua... hanya kamu berdua harta yg ummi n ayah ada... ya allah tlg jagakan anak2ku untukku dikala mereka disampingku ataupun tidak... hanya kau yg maha penyayang lagi maha berkuasa...ameen~!

My angles... aisya masih lg berpacifier...haihhh
Breastfeed is the best feed...alhamdulillah....
Amira slps breastfeed
Aisya si kakak yg suka mengaco...
Untuk elak diganggu kena ltk dlm buai barula amira nyenyak tdo...
Amira da nk masuk 5bulan...
Amira dan ummi
Aisya dan ummi

 

4 sweet persons:

♥naematulsaadahismail♥ said...

Masya Allah comeynya dedua..amira very the bambams.hehe.smoga berjaya susukan beliau exclusively sampai 2thn..

Ummi Shira (AshAnas) said...

comel la aisyah n amira... bila la sy nk dpt gegirl plk

Faizah^Ramli said...

@♥naematulsaadahismail♥

ameen~ kfae doakan utk naem gak ek :) itu impian yg sekian lama...

Faizah^Ramli said...

@Ummi Shira (AshAnas)

xpa insya allah ada rezeki... sy pun xtau bila leh dpt boboy lak...hehe :D

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D