24.10.11

Menyunatkan aisya...

Bismillah wal hamdulillah... 

Kemarin sy cuti... sonok dpt cuti ari ahad sbb ada en.abg... pastu mak (maktok aisya) menyuarakan hasrat utk khitankan/sunatkan aisya... aisya da 1thn 5bln daaa... besaq pnjg dah... mak ckp da elok p sunatkan ni... nti besaq sakit pulak dia atau luka lmbt sembuh... sy da cuak! nk p cucuk aisya pun sy xberani... ni kan pulak nk lukakan bahagian tutt tersebut... dah xkeruan da sy nehs... huwaaa... ok, mari kita lihat sunat dari segi hukum ISLAM yg telah disepakati ye... sbnrnya byk hikmahnya bersunat ni for both lelaki n perempuan... sy copy paste dari website ustaz zaharuddin.


Dalil utama berkaitan 'Khatan' adalah
خمس من الفطرة : الختان والإستحداد وتقليم الأظافر ونتف الإبط وقص الشارب
Ertinya : Lima perkaea fitrah : berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak (cukur), memendekkan misai. ) Riwayat Muslim)

Pandangan para ulama dalam memahami hadith di atas terbahagi kepada tiga kumpulan :-
1) Hukumnya sunat bagi lelaki dan wanita . Ia adalah pandangan Imam Malik dalam satu riwayat, Abu Hanfiah dan sebahagian ulama mazhab Syafie.
 
2) Wajib bagi lelaki dan wanita . Demikian fatwa Mazhab Syafie dan kebanyakan Ulama dan juga pandangan Imam Suhnun anak murid Imam Malik,   
 
3) Wajib bagi lelaki dan hukumnya sunat bagi wanita. Demikian sebahagian ulama Syafie, dan mazhab Hanbali.
 
Kesimpulan perkara, disepakati bahawa khatan bagi lelaki adalah wajib, dan jika warga lelaki satu negara semuanya tidak berkahatan, maka pemerintah perlu bertindak ke atas mereka.
 
Syeikh Atiyyah Saqar memberikan ijtihad beliau setelah meneliti dalil-dalil yang ada..katanya tiada dalil yang sohih serta terlepas dari komentar yang menunjukkan wajib bagi wanita untuk berkhatan. 
 
Syeikh Mahmud Syaltut (bekas Syeikhul Azhar) pula mengatakan bahawa para doktor berkata kesan daripada wanita tidak berkhatan adalah akan menaikkan syahwatnya dan dibimbangi mendorong kepada sesuatu yang tidak diingini.
 
Berkata pula Prof. Dr Md Hasan Al-Hafnawi , pakar perubatan kulit di kuliah perubatan al-azhar dan Dr Md Sadiq selepas meliaht hadith2 Nabi, mereka memberi pandangan dari aspek perubatan.

Kelentit wanita (yang dipotng sebahagian jika dikhatan) yang berada di pangkal faraj wanita memberi rangsangan terkuat untuk hubungan lelaki dan wanita, dan kekuatan rangsangannya boleh mencecah 7 kali lebih sensitif dari zakar lelaki.."dan pelabagi lagi hasil kajian mereka yang tidak sempat saya terjemahkan. di akhirnya pakar perubatan ini berkata :

" Demi menjaga maruah dan kehormatan wanita dan kewanitaannya, wajiblah kita mengikuti ajaran Islam dalam hal ini, yang terbaik bagi wanita adalah "isymam" atau memotong sedikit hujung dari kelentit . ( Majalah, Oktober 1994)

Sy kecik2 dulu pun kena sunat... bidan kampung yg buatkan! sy ingat lg detik2 itu kerna sy da besar dlm 3-4thn da masa tuh... tp cam leh ingat... bidan kampung tuh guna alat mengacip pinang! aduh sakit... huhuhu... tp xingat la sakit cam mana... cuma sakit bila nak pee pee... pas 1hari da ok da... last2 sy amik keputusan xikut mak n abah bwk aisya p bersunat kt Jitra kt Klinik Syifa'. Saya takut plus kesihatan tidak mengizinkan... pas bersunat je mak trus call ckp aisya relek je... xnanges langsung... mak ckp doctor ustazah tuh pandai buat n dia bacakan doa2... sonok dpt doctor yg islamic cam tuh... so lega la kita nehs... mak pun cuak tgk berdarah kt tutt aisya tp dia leh releks maen je... mak trus bwk aisya jalan2 kt alor setar... mak ckp ingat dia nk behave pas kena sunat skali lagi aktif... xlarat sume org nk jaga dia... ksian mak... mak2 menakan dia yg 2org tuh pun surrender... pas tuh aisya poo poo pulak... mak da cuak nk cuci...cuma pakai wipe je... aisya merengek2 mebi da rasa pedih2 kot... pas balik tuh sy basuh tutt aisya dgn air suam... dia releks je xdak nanges2 da... sy yg seriau habes... asik basuh tutt n montot dia dgn air suam... haha! 

Aisya baru jadi anak dara... hihi... kami suami isteri beli teddy bear kt dia... lom ada teddy bear lg... pastu maktok aisya (my MIL) beli mainan masak2 kt aisya... maktok sebelah sini pulak (mak sy) beli baju berpasang2... wah... rejeki jadi anak dara kot! :P lega aisya xmeragam... dia tdo je smlm... penat kot ikut maktok shopping... sunyi smlm aisya xdak seharian... asik tunggu aisya blk je... 

*lately malas nk upload gmbo... *

  

9 sweet persons:

Rai said...

ye ke..anak pompuan saya tu saya sunatkan masa lepas pantang.. ngeri gak memula..tapi dah anak sendiri terpaksa gak tengok.. huuu..seb baik takde kena jaga macam sunat anak lelaki..hehehe..

F a i z a h ' s said...

@Rai

Masa awal2 nk sunat ummi dia yg ngeri...hehe :P skrg baru nk sunat...keh3

sharEna said...

naurah dah sunat dah. lupe dah bile. hahahha =p hampeh punye mak =p

♥ ROS ♥ said...

Anak ros sunat lpas abis pntang.. Hihihi... Lg awal lg bgus... Ngis jap jer... Die kepit isi bg tkeluar je kak..jgn tkut tau... Hihihi

♥naematulsaadahismail♥ said...

kak fae buat kat kenek mana?ingat nak sunat batrisyia awal2 la.

F a i z a h ' s said...

@♥ ROS ♥

Wah masing2 wat awal ek? adala mak bidan tuh tnya nk sunatkan bb x masa p ngurut...sy kata xpyh lg...hehe...takottttt :|

F a i z a h ' s said...

@♥naematulsaadahismail♥

Kat Jitra naem...klinik tuh nama Klinik Syifa'...try la cari...

NaD said...

lama x jenguk sini. aisya dah anak dara! dah nak jadi kak long dah pun.

faizah, kita bersalin anak 1st bulan yg sama, sama2 kena operate n skarang pun sedang mengandung anak kedua n EDD pada bulan mei jugak. kebetulan sungguh! hehehe

nik rosmawati said...

wah.aisya baru sunat yea :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D