13.5.09

Menjadi bakal...

Bismillah wal hamdulillah...

Menjadi bakal pengantin baru adalah satu perkara yg tidak seindah yg disangka... besides persediaan2 yang perlu n wajib dijalankan, perubahan n kondisi diri yg bakal berubah juga harus disesuaikan... Kkdg ngeri menghantui diri namun apa leh wat usia sudah berganjak ke 25 takkan nk selamanya memegang status single *blushing* diriku WAJIB menjadi matang... adeh... kkdg terasa seperti sgt risau... mesti tabahkan diri~! Sumenya atas diri sndiri... perubahan itu haruslah bermula dari dlm diri... Yang penting, sikap n perangai tuh xleh mcm zaman single... i can go wherever that i want tp skrg bila da bergelar isteri kepada seseorg yg bergelar suami WAJIB utk saya meminta kebenaran n memaklumkan kepada beliau... erks... even beliau jauh dimata...uhuuuuu... namun kewajipan itu tidak akn berubah... masa zaman single neh, maen redah ja nk p mana2... so kenala beringat2 pasneh..xleh wat mcm tuh dah... sumenya atas keizinan suami jua... *mengeluh* bkn apa... cuma nk menukar kebiasaan itu yg masalahnya... sbb xbiasa before neh kan? eheks...

Seperkara lg... saya telah mendapat beberapa buah buku yg harus sy habeskan seberapa segera yg mampu... bkn apa utk ilmu n pengetahuan diri sndiri juge... 1 buku hadiah dari encik tunang bertajuk "Kisah CINTA dalam Al-Quran"-mengenal cinta meraih ALLAH... hu... Pengisian buku ini sgt memberikan impak kepada manusia dalam meraih cinta dengan mengutamakan ALLAH SWT sebagai pencipta CINTA... Tengs yang... sbb bg buku yg sgt2 bermanfaat ini... antara sinopsis buku ialah...

Cinta diistilahkan sebagai tajuk yang “terbungkus” kerana ia berupa perasaan. Jauh di dasar agama, ia bersifat “malu-malu”, berwajah seni dan menjadi bawaan jiwa. Ia seakan-akan menjadi “taboo” dari dikupas rahsianya biarpun oleh orang yang sepatutnya “ahli” hingga ke dasar pengertian. Hadirnya ghaib tetapi roh kezahirannya wujud memukau dan sering meninggalkan kesan cakaran yang keliru di mana-mana. Dengan itu menjadikan, cinta itu sendiri memerlukan pentakrifan dan pemerincian. Inilah asas kewajaran tampilnya buku ini. Ia mewah menghidangkan gelora cinta yang melanda, lewat kisah-kisah yang pernah dilalui oleh para nabi dan rasul-rasul pilihan. Ia dihidangkan “live” !

Jika mampu kami gambarkan cinta itu barang sedikit, ia sesungguhnya sebuah anugerah kudus ciptaan Allah SWT. Ini jelas diisyaratkan oleh al-Quran sendiri seperti firmanNya yg bermaksud:

“Katakanlah jika kamu menyintai Allah, maka ikutilah aku nescaya Allah akan mengasihimu.” (Surah al-‘Imran Ayat 31).

Uikss...pnjg lebaq pulak... tp lom terkhatam lg neh... mg kita tidak lupa kepada pencipta CINTA yang telah menganugerahkan kita nikmat kasih sayang... mg perkahwinan yg bakal dibina ini berlandaskan cinta agungNYA... ameen...

Second buku yang mesti dikhatam adalah buku pemberian adik tersayang... Si Naurah... bertajuk "Pemilik CINTAKU setelah ALLAH & RASUL" karangan Fatimah Syarha Mohd Noordin... Sume kisah cinta noh... almaklumlah... kkdg kita ghairah memenangi cinta manusia sehingga kita lupa akn cinta kepada yg selayaknya yakni ALLAH SWT... Teng to my dearest sis... atas perkongsian buku yg bermanfaat ini... Buku ni sesuai dibaca oleh sume lapisan masyarat seperti adik2 remaja yang baru nk mengenali cinta, buat BAKAL2 PENGANTIN BARU *wink* juge buat PENGANTIN BARU, para suami, para isteri juga untuk ibu bapa... Beskan...

Buat adik2 remaja yang baru nk mengenali cinta: Ketahuilah bingkisan ini ingin membenihkan sebuah impian padamu agar memelihara kesucian cinta yang kerap teruji di alam remaja, cintailah ALLAH nescaya cinta pasangan soleh turut kau miliki

Buat bakal-bakal pengantin baru: Ketahuilah bingkisan ini ingin memberikan gambaran kepadamu tentang hari2 awal pernikahan supaya kau lebih bersedia membuat persiapan

Buat pengantin baru: Ketahuilah bingkisan ini ingin membuktikan padamu bahawa kebahagiaan itu bermula apabila kau menjaga keberkatan pertunanganmu

Buat para suami: ketahuilah bingkisan ini menyingkap tip utk memenangi hati isterimu (ha.. WAJIB dibaca oleh encik tunang juge)

Buat para isteri: ketahuilah bingkisan ini akn memotivasikan suamimu utk lbh kreatif dalam membahagiakanmu dan mencuit kebijaksanaanmu utk membahagiakannya

Buat ibu bapa: ketahuilah bingkisan ini berguna utk menyemarakkan cintamu di alam rumah tangga dan berguna utk anak2mu membina paradigma baru agar tak tertipu mengejar cinta sebelum berkahwin....

Menarek bukan? So, dapatkan buku2 ini dipasaran ^_~ murah jerk... dlm RM 12 - RM25

Buku yg saya beli sndiri utk bacaan yg WAJIB before bergelar isteri ada 3 jenis... 1) Men are from mars, women are from venus karangan pakcik John Gray 2) Membina jiwa serasi karangan HM Tuah Iskandar 3) Life is a open secret (You, me and we) karangan Zabrina A. Bakar

Sume buku2 ni besh... cuma masa n celah tuh xdpt nk cari...uhuhuhu... smpt ka nk khatam before the day? harap2 sempat la ek... at least dpt la sedikit sbyk ilmu sbg preparation melangkah ke alam baru... even xbyk... Insya allah

Cabaran yang dihadapi sepnjg tempoh penantian ini, terutama saat2 n hari2 terakhir bergelar anak gadis... (cewah ayat...) antara dialog yg terpaksa ku hadapi hari2 (lately) sgt menjengkelkan... uhuhuhu... biasalah... da lumrah so telan je la sume...

Antara dialog2 lazim yg saya hadapi adalah...

Insan A: "Faizah... nti berjauhan la ek dgn cik abg?"

Faizah: "Yelah..nk wat mcm mana dah keja"

Insan A: "Tgkla nanti...ari jumaat ja sure keja balek keja awai pnya... nk kejaq bus... takpun naek air asia...percayalah..."

Faizah: "Yer ka?"

Ada lak yg menjadi penambah perisa dalam babak ini...

Insan B: "Tapi kena call dulu la... sama ada lampu hijau atau merah... kalu tak rugi ja balek jauh2..."

Berderai ketawa insan-insan sekeliling yg mendengar...hampeh...

*Blushing giler...*

*Diam*

Huh...yakin ja aku akn wat mcm tuh...

Dalam hati kecilku... "Takdak menda laen ka nk pikiaq...erm... "

Babak2 sebegini yg paling diingati sbb SELALU SGT dpt dialog yg sama... dah tau dah apa yg nk diungkapkan... ape da... masalahnya yg ckp ni adalah yg bergelar wanita... erks... xmalu ka? hu...

Antara tajuk perbualan laen yg akan dihadapi adalah...

Apa warna tema majlis?
Bila time akad nikahnya?
Dah bersedia ke nk kawen?
Nak anak bapa org?
Bakal suami keja mana?

(Dah mengalahkan nk intebiu keja jadinya...)

Soalan yg plg detail sy penah dpt adalah dari seorg ini... ntah knp asik nk tau perkembangan saya saja pakcik seorg ini.. Dia mmg really the pakcik oke?

Apa nama penuh tunang? dgn bin skali... (aikkk... apa kes neh?)
Apa umur tunang?
Anak siapa?
Apa saiz baju faizah? (ha... ni da melalut...)
Bleh say datang time malam akad nikah nti? (aikkk... xjmput pun.. kalutnya beliau...)

n panggilan yg saya dapat sejak akhir2 ini adalah...

Faizah yg berdarah manis...
Faizah bakal pengantin baru...

Adoilah... cptlah berakhir... kkdg naek muak juge... sindiran2 ini sbb saya ni jenis muka cpt merah... maka.... *blushing* ja keja ku ari2...huhuhu


5 sweet persons:

naematul.ismail said...

hahaha...kelakar bangat....
pg2 jengah sini..cepat sket trun mknan bekpes td..buleh gelak..hehehe

nk cari dua buku tu..
yang fatimah syarha tulis dgn buku omputih tajuk men from venus tu...
sahabat sy turut sajes buku itu..ngee

all the best kfae..xlmbt dh..
psni org xpnggil faizah berdarah manis atau apa..
faizah si pengantin baru.. harus ckgu2 nnt tnya,,
mau bulan madu dimana.. ahaks...
get ready sis
*kenyet mate*

.::PriNCeSs eRyNa::. said...

macam nk gelak gak..baca perenggan2 akhir tue..hehe..naseb bek diriku xdpt ucapan2 sebegitu rupa..just sket2 yg biasa2 je..kalu x,im also been blushing all the weeks..ngee..

f a i z a h 's said...

naematul.ismail: ehehe...tensen ooo menghadapi hari2 sedemikian...tidak seindah yg disangka...arini dpt advice kena makan acid folic laks... utk pregnant~ adehla... cari buku2 tuh naem...besh sgt2 n sgt berguna...

Princess eryna: uhuhuhu...biasalah, tinggal 2org ja yg xkawen kt sini... so haruslah mereka2 excited~ ^_~

nurhasuna khalid said...

lalalala~~ lepas kahwin pun nanti akan datang lagi pelbagai soklan/ayat2 pelik yg tuuuttt...hahaha~
pekjah, kami dah bulat..baby dah tendang...cepatlah ikut jejak kami~

f a i z a h 's said...

ehhee... ^_~ insya allah la puan hasuna...doakan daku yerk~ mg cptla i ikut jejak u...hu

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D