23.12.08

Hargai...Syukuri...

Saya berfikir sejenak...saya rupanya adalah antara org yg tidak pandai menghargai dan mensyukuri apa sahaja nikmat yang allah swt kurniakan utk saya dan yg plg besar adalah nikmat IMAN dan ISLAM... Saya sukar utk menjaganya sebaek mungkin. Saya tahu serta sedar dgn menjaga dan memelihara IMAN dan ISLAM dalam diri kita, itulah yang akan menentukan nilai sebenar kita disisi TUHAN Yang Maha Agung...itulah nikmat yg tiada ternilai harganya melebihi dunia dan seisinya...

Allah Maha Besar...Ar-rahman...Ar-rahim...DIA Maha Pengaseh dan Penyayang...DIA telah terlalu byk menganugerahkan nikmat dalam hidup saya...aku bersyukur ya tuhan...krn semua ini dpt membahagiakan ku...alhamdulillah...jgn krn sedikit ujian kita telah berburuk sangka kepada tuhan...kalau nk dikira nikmat yg dianugerah sebenarnya xseberapa kalau nk dibandingkan ujian yg diberikan...renung2kanlah....

Yang plg saya patut syukuri dan hargai adalah DIA telah menganugerahkan saya seorg bakal pasangan hidup yg bg sy sgt terbaek dan tiada lg yg terbaek melainkan dia...saya patut bersyukur krn kami saling sayang menyayangi dan bakal mengharungi bersama. Saya sepatutnya belajar menghargai dia...jgn memintingkan ego dan perasaan diri sahaja...terlalu byk perkara yg perlu saya telesuri dan pelajari...utk menjadi seseorg yg istimewa disisinya yg tersayang... Saya selalu mementingkan ego saya berbanding perasaan dirinya yg tersayang...ya allah...apakah aku ini tidak reti utk hargai dan syukuri....Berazamlah utk melakukan yg terbaek utk si dia...krn dia bakal menjadi insan yg wajib bagiku utk mematuhi dan metaatinya selagi tidak menyalahi hukum dan syara'... (insya allah kalau berpanjangan jodoh...)

Saya ada terbaca buku "Membina jiwa serasi" karangan DR. HM TUAH yg sy fikir sgt elok dibaca oleh semua org (sbb xdak org yg hidup sendirian...kita sudah pastinya nak serasi dgn semua org kan ^_^) satu statement yg best... (tetang hubungan pasangan suami isteri) 

"Berkahwin hanya sekali itulah pasangan hingga ke penghujung hayat. Jika terpaksa berpisah pun, semata2 oleh sbb2 tertentu yg diharuskan syara' sahaja ataupun kematian (pertemuan dan perpisahan yg pastinya allah swt sahaja yg berkuasa tentukan) Selain daripada itu kompromi, toleransi dan sabar adalah keutamaan...Memang sakit sikit untuk bertolak ansur jika pasangan tidak berpendirian yg sama tetapi tentu lebih sakit berpisah dgnnya dan terpaksa bersusah payah mencari pengganti (ish...bg saya, mcm mana nk cari pengganti bila hati da sayang sgt2 padanya) pengganti tidak semestinya tidak memberikan masalah, kadang2 lbh dahsyat lg.."

Nabi saw bersabda: "Org mukmin yg sempurna imanya ialah yg terbaik budi pekertinya dan lunak jenaka dan kepada keluarganya dan sebaik2 anda ialah terbaik pada isterinya (keluarganya)"

Sweet sgt jika segalanya kita berbalek kepada ajaran dalam agama kita iaitu islam....renung2kan...

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D