19.11.14

Viral suami mah...

Bismillah wal hamdulillah... 

Terus terang saya cakap, saya adalah sangat tertampar dengan viral yg start saya tahu semalam... ada kawan share dan kawan saya tuh tekankan kepentingan menjaga kecantikan diri di mata suami... terus macam hanya kerana itu sang suami sanggup berlaku curang... mula-mula berkecamuk jg hati... hati isteri mana yg tak terusik dek kerna kisah-kisah yg memberi tamparan hebat ini...

Lama saya berfikir... sebab kisah si mah ni lebih kurang saya juga, ada anak kecik 3orang dan memang kadang-kadang tak sempat nak rapikan diri sebelum en.abg balik kerja... kalau sempat memang saya akan siap-siap mandi, pakai baju yg kemas, berwangi-wangian... at least takdakla masam, serabai ja kan... saya pun faham itu tapi en.abg selalu akan faham sebab saya sibuk dengan anak-anak, mana nak berkejar nak prepare dinner, mandikan anak-anak... memang time dia balik kerja tuh biasanya time yang paling genting... kalut dengan anak-anak nak mandi petang, nak makan, mana si ammar nak breastfeed waktu-waktu tuh jugak... ya allah, kecoh rasa... anak baru 3orang tapi gaya macam dah 10orang...eh?

Antara saya dan en.abg saya adalah lebih suka berterus-terang... Saya pun tanya pendapat en.abg.. en.abg gelak je... pendek dan bernas kata-kata en.suami tercinta saya "orang yang akal singkat ja buat macam tuh... orang yang takda iman..." alhamdulillah... sedikit lega dibenak saya... syaitan memang suka menghasut-hasut suami isteri supaya bergadoh kan?nanti akan ada yg cakap "usah difikir suami yg romantis itu membahagiakan anda, tapi hakikatnya?" adoi... fikiran kotor... prasangka buruk... apa-apa pun berbalik kepada ALLAH SWT... DIA pemilik hati-hati ini, DIA yang memegang hati-hati kita... saya serahkan urusan rumahtangga saya ke hadratNYA... Sentiasa berdoa semoga ALLAH SWT melindungi rumahtangga kami dari sebarang perkara yg tidak diingini... siapalah kita nak menidakkan taqdir tp sebagai hamba kita kena menyerahkan kebergantungan kepadaNYA... 

Saya tak mau ulas panjang kes mah, suami dan zulaikha... ramai yang melemparkan kata-kata kesat kepada suami mah dan zulaikha si janda itu...apa-apa pun kita tak tahu kisah sebenar... kita ambil ia sebagai iktibar... berhias diri untuk suami adalah dituntut...jadi ikhlaskan niat, cantik-cantik depan suami sebab ALLAH SWT suruh bukan takut suami cari lain... hehe :D teguran utk diri sendiri... si suami pula, TAKUT ALLAH, jadi dia tidak menghampiri zina... senang-senang nak cari lain sebab isteri dah tak cantik... sama-sama solat jemaah, suami yg cintakan masjid dan majlis ilmu... insya allah... saya dan suami masih dalam proses memperbetulkan diri...semoga keluarga kami menjadi keluarga sakinah mawaddah wa rahmah... ameen... 

Suami mestilah ingat pengorbanan isteri... dia dah tak cantik mungkin gemuk sebab mengandung, melahirkan dan menyusukan... faktor hormon dan sebagainya... bagilah galakkan, sokongan bukan mendiamkan diri dan cari ganti... saya pun tak faham apa si suami mah ni fikir...betul la kot dia tak fikir panjang... hehe... tak mau ulas panjang... jom sama-sama kita perbetulkan diri ke arah yg lebih baik...

5 tahun sudah...alhamdulillah

Semoga ikatan ini berkekalan hingga ke JANNAH

Nak macam ni selamanya...ameen


 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D