2.6.14

Turunkan berat badan & penyusuan secara eksklusif... (Part 1)

Bismillah wal hamdulillah... 



3org anak sy tak pernah plan nk lose weight sepanjang tempoh menyusu kerana fikir mcm tak mampu sbb asyik lapar ja 24jam...hehe :P tunggu baby umur 2tahun dulu la n wean off baru fikir... boleh tak?tapi 3rd one ni sy ambil suntikan perancang dan sy rasa berat badan sy semakin bertambah... risaunyaaaaa....kna plan diet awal ni sebelum keadaan bertambah parah... at least start bila ammar dah start consume solid food... tuh pun kena slow n steady... hihi... 


Tahukah anda kebanyakkan ibu-ibu mendapati adalah sgt senang & mudah untuk menurunkan berat badan ketika menyusukan bayi mereka? Walaupun begitu keadaan ini tidak sama kepada semua ibu. Walaupun ramai para ibu mampu menurunkan berat badan secara perlahan-lahan sepanjang tempoh penyusuan, melalui beberapa pemerhatian dan kajian yg telah dilakukan telah membuktikan bahawa terdapat lebih kurang 22% ibu yg menyusukan bayi berhadapan dengan masalah berat badan berlebihan. Dengan ini pengkaji yg melakukan kajian berkenaan membuat kesimpulan bahawa hanya dengan menyusukan bayi semata2 tidak menjamin ibu dapat mendapatkan berat badan ideal. (Manning - Dalton & Allen 1983).

Di dalam buku bertajuk "Eat Well, Lose Weight While Breastfeeding" yg ditulis oleh Eileen Behan, RD menerangkan bahawa 1kajian telah dilakukan melibatkan 1,423 orang ibu menyusukan di First European Congress on Obesity (1988), Behan telah menjelaskan bahawa " Ramalan yang lebih efektif untuk masalah berat badan adalah sebanyak mana seorang ibu mengalami kenaikkan berat badan semasa mengandung, ibu yg berat badannya naik melebihi yg disarankan akan mengalami masalah kesukaran menurunkan semula berat badan kepada berat badan sebelum mengandung. Ibu yg semakin berusia juga mengalami masalah berlebihan lemak berbanding ibu yg lebih muda. Secara umumnya masalah berat badan dikalangan ibu menyusukan adalah berbeza. Maka dapatlah diberi kesimpulan bahawa menyusukan bayi tidak menjamin ibu tersebut akan kehilangan lemak yg berlebihan semasa hamil"

Daripada Joy Anderson B.Sc. Postgrad.Dip.Diet. APD IBCLC Breastfeeding Counsellor (Australian Breastfeeding Association) mengatakan bahawa:

Diet yang 'sempurna' adalah tidak perlu apabila anda menyusukan bayi anda. Secara umumnya diet adalah penting utk kesihatan ibu, tenaga yg maksimum daripada diet yg mungkin memudaratkan kualiti dan kuantiti susu badan anda dan juga kesihatan bayi. Walaupun ibu2 di negara miskin yg kekurangan makanan sekalipun mampu untuk menyusukan bayi mereka sebaik mungkin. Walaubagaimanapun ada beberapa nutriens yg diperlukan bayi mungkin terkesan sekiranya pengambilan nutriens tersebut rendah oleh ibu seperit iodine dan vitamin B12. 

Apabila ibu-ibu penyusukan bayi mereka badan2 ibu secara semulajadi akan memerlukan nutriens secara tambahan dan ini menyebabkan selera makan ibu menyusu bertambah.

Ibu menyusukan bayi:
  • Calories: 2,200–2,400
  • Calcium: 1,000–1,300 mg
  • Folate: 280 mcg
  • Iron: 15 mg
  • Protein: 65 g
  • Vitamin C: 95 mg
Orang biasa yg tidak menyusukan bayi:
  • Calories:  1,900–2,200
  • Calcium: 1,300 mg
  • Folate: 180 mcg
  • Iron: 15 mg
  • Protein: 44–50 g
  • Vitamin C: 60 mg
 Sumber: Australian Breastfeeding Association, FitPregnancy.com, ELosingWeightWhileBreastfeeding.com

 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D