4.5.14

Breastfeeding and menstruation...

Bismillah wal hamdulillah...

Selepas bersalin sy akan mengalami kedatangan menses 2-3bulan selepas itu. Sama sahaja kepada ketiga2 org anak walaupun sy fully-bf sejak lahir xpernah campur susu formula atau bagi pacifier pun masih tetap akan kedatangan 'sahabat baik' atau menstruation saya itu... alhamdulillah... :)

Cuma antara beberapa cabaran yg sy akn hadapi bila hampir kedatangan 'sahabat baik' iaitu 1-2hari sebelum baby akan cranky, kerap menyusu waktu malam n siang, badan penat etc... dalam kepala mmg dah boleh agak akan kedatangan 'sahabat baik' tersebut... mmg pun cukup je 2-3hari lepas tuh si dia pun menjenguk diri... antara tips yg sy dah cuba n alhamdulillah berhasil adalah:

1) Calcium/magnesium supplements

Semasa kedatangan haid badan akan kehilangan darah maka kalsium dan cecair dalam badan juga akn berkurangan. Kalsium tidak dihasilkan dengan sendirinya di dalam tubuh badan kita. Kita yang harus mencari dan membekalkan tubuh badan kita dengan kalsium yang secukupnya. Seiring dengan kadar penyusuan untuk anak anda dan juga penggunaan kalsium yang turut sama penting untuk kekuatan tulang.

Kalsium juga merupakan komponen terbesar yang terkandung di dalam susu ibu. Jadi, disebabkan kalsium semakin berkurang kerana banyak darah yang keluar, maka kalsium yang sedia ada juga semakin berkurang bagi penghasilan susu ibu. Sebab itulah ibu-ibu akan perasan susu sedikit merudum ketika period.

Tapi ibu-ibu jangan risau. Apa yang penting, ibu perlulah dapatkan semula kalsium yang secukupnya bagi menggantikan semula kalsium yang telah hilang. Ini juga bagi melancarkan semula penghasilan susu ibu. Di sinilah pentingnya penjagaan pemakanan ibu-ibu demi melancarkan proses penyusuan buat si kecil. Pengambilan kalsium dari susu juga seharusnya tidak boleh dipandang remeh. Ibu yang menyusukan anak disarankan untuk mendapatkan bekalan kalsium sekurang-kurangnya 1000-1500 mg sehari. Boleh anda bayangkan bagaimana nak dapatkan 1000mg kalsium sehari? Segelas susu saja sehari belum tentu membekalkan 1000mg kalsium kan?

Disamping itu juga kalsium berupaya menstabilkan kembali hormon2 di dalam badan seorang wanita yg boleh menyebabkan susu badan merudum, loya dan pening, sakit kepala, cramp perut dan sebagainya. Jadi kalsium n magnesium bukan sahaja mampu menggantikan semula kalsium yg hilang dalam badan tetapi juga mampu menstabilkan semula hormon kita. 

Lengkap dgn kalsium dan magnesium...

2) Menyusu dgn lebih kerap

Menyusu dgn lebih kerap mampu utk meningkatkan production susu. Susukan bayi anda dgn lebih kerap dan konsisten

3) Minum air dgn lebih banyak

Apabila kedatangan haid, tubuh seorg wanita akn byk kehilangan darah dan cecair jadi lebih byk air diperlukan oleh tubuh utk menstabilkan hormon serta production susu yg diperlukan oleh bayi

4) ESP 

ESP juga mengandungi kandungan kalsium yg tinggi. Disamping itu ESP Shaklee mampu memekatkan susu ibu agar bayi cpt merasa kenyang jadi bayi tidak meragam. ESP juga mampu menjana tenaga kepada ibu semasa tempoh period dan hormon menjadi tidak stabil



5) Fenugreek n black seeds (air rendaman halba & habbatussauda')

Kajian menyatakan halba mampu meningkatkan pengeluaran susu ibu. Saya sudah mencuba dgn mencampurkan 1sudu kecil halba bersama habbatussauda dalam segelas air suam dan biarkan seketika... Minum waktu pagi dan sebelum tidur...alhamdulillah susu adalah sgt masyuk walaupun anda period... :)

Habbatussauda' ataupun black-seeds

Fenugreek ataupun halba...100g = RM1 jek kat sini :)

6) Tingkatkan aktiviti pumping (bagi ibu yg berkerja terutamanya)

Supply vs demand... semakin tinggi demand supply pun akan ikut pada demand... jadi ibu2 boleh try kerapkan aktiviti pumping sbg menambah production susu dan juga menambah stok susu bg ibu2 yg berkerja...saat2 genting time mr.P datang ni lah yg saat2 kritikal...ditambah lg baby mengalami growth spurt...sila bersedia dari segi mental dan fizikal... :) semua ibu2 mengalami fasa2 begini... enjoy~


Untuk produk SHAKLEE bagi penduduk negeri Perlis Indera Kayangan anda boleh menghubungi sy utk COD produk Shaklee ya~  bagi negeri2 lain juga boleh... Pos ke seluruh Malaysia avaiable (POSLAJU) Insya ALLAH..  
 
Disclaimer:- These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease
 
ID Shaklee: 962622 (atas nama mohd asyraf bin suhaimi)
Email: nurfaizah.ramli84@gmail.com
Phone: 019-5588082
YM: syauqatul_wardah_nur_faizah  

Notes:Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan & tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup di Facebook

 

0 sweet persons:

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D