7.9.11

Saya perlu belajar bersyukur dan redha...

Bismillah wal hamdulillah... 

Menjadi hamba yg bersyukur dan redha adalah sesuatu yg mudah diungkapkan tetapi utk melaksanakan? bagaimana tahap syukur bleh diukur? bagaimana tahap redha boleh dicapai dan dirasai? semua itu hnya allah swt shj yg lbh mengetahui... mungkin mudah melafazkan sabar bg yg sedang diuji, hati mereka remuk dan menderita siapa yg tahu dan rasa? walau apa keadaannya, sy mesti belajar utk rasa bersyukur dan berterima kasih dgn segala yg telah allah swt tetapkan n berikan kpd sy... walaupun ada yg menyedihkan namun disebalik itu allah swt hiasi dgn sesuatu yg mampu membuatkan sy tersenyum lebar... sesungguhnya allah swt maha adil... sgt tidak patut kalu kita menidakkan taqdirnya... sepatutnya kita perlu rasa lbh bersyukur krn setiap ketentuanNYA itu pasti ada hikmahnya... refer surah al-baqarah ayat: 216 bermaksud:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untukmu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ia amat buruk buatmu. ALLAH SWT mengetahui akan sesuatu sedangkan kamu tidak mengetahui"

Terkadang terdetik jgk kt hati ini... IF saya btul2 sedang mengendong 1nyawa dlm rahim ini sy mula fikir... "awat awal sgt allah swt nk bg?" cpt2 sy istighfar... tak mungkin awal atau cepat sbb sgalanya sudah dirancang dan ditentukan dgn rapi oleh allah swt... knp perlu sy risau? hari tu masa sesi presentation paper subjek history n phylosophy of education en.shuhaili ada diskas 1pkr yg buat sy rasa tenang je... anyway dlm kelas tuh ada 5org student jerk amik that subjek n sy seorg je la yg da kawen n ada anak... yg len sume muda belia lg... depa amik master rite after abes degree...en.shuhaili ckp "jgn takut sgt dgn merancang bagai mengenai zuriat neh... let ALLAH does His job... kita lak sy sibuk2 plan itu ini... kita cuma berdoa shj mg allah swt memberikan yg terbaek...anak itu rezeki... apa yg nak ditakutkan sgt?" mungkin ada yg xsetuju dgn kenyataan ini tp bg sy, sy percaya dgn KERJA allah swt adalah yg terbaek. kita kena yakin yg tuh... sbb siapa kita utk melawan taqdirNYA?
Apapun taqdirnya, terima dgn hati penuh kesyukuran dan rasa redha... mmg sy rasa sedikit kecamuk n serabut tp skrg sy gembira andai ada rezekiNYA... sy xmau fikir in negative side... biar yg positive shj... TRUST HIM!


  

6 sweet persons:

sahida said...

Very true..perkara yg kita tak sukai tu boleh jadi sesuatu yg terbaik buat kita, kan? Mengungkap sabar tak semudah menghadapi remuknya perasaan tp mgkn di sisi Allah,itulah yg terbaik.. Dont worry too much, Allah never leaves us.:)

faizah said...

@sahida

Moga kita kuat n tabah... slalu mensyukuri nikmatNYA...insya allah :)

zaidah said...

allah dah tentukan yang terbaik untuk kita....

Qider said...

anak memang kerja Dia,adeq..sebab kalau betulla kita yang buat,means semua orang yang kawen dapat anak..kan?

faizah said...

@zaidah

Yup zaidah... kita patut bersangka baek dgnnya...apa masalah yg timbul sbnrnya dari kesalahan n dosa yg kita buat...

faizah said...

@Qider

Yes agreed 200% kalu anak tuh KERJA kita... sure kita leh pilih nak anak mcm mana bagai kn? syukurlah kita masih diberikan peluang oleh allah swt utk mengandung dan melahirkan... dulu masa kena czer asik sdeh tp sbnrnya kita patut bersyukur at least kita mengandung dan selamat melahirkan walaupun czer :)

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D