24.5.10

16days old

Bismillah wal hamdulillah...

Hari ni da masuk 16hari usia aisya... cpt je masa berlalu kn? tanggal 22Mei2010 yg lepas, aisya da slmt dibotakkan dalam satu majlis aqiqah yg ringkas di umah mak tok n tok ayah aisya di taman indera kangar... jmputan ke majlis kesyukuran n aqiqah aisya adalah sbyk lbh krg 300 jmputan... nti cerita pasai majlis aqiqah aisya... :)

Btul! tempoh berpantang adalah tempoh yg plg mencabar berbanding saat mengandung dulu walaupun mengalami morning sickness yg horror... tp culture shock yg dialami setelah bergelar ibu adalah berganda2 mencabar ok! smpai sy pn hampir2 depress :( mlm pas majlis aqiqah aisya, sy demam panas! ya allah... dahla sy stay kt umah PIL...haruslah xdak sapa membantu jaga aisya kalu time mlm... mcm nk pengsan dibuatnya...akhirnya kul 3pg sy surrender... trus menyerahkan tugas pd en.somi... dia pn penat sbb siang tuh menguruskan majlis... kesian en.somi...apa leh wat sy da smpai tahap xleh nk bgn... kepala sakit sgt2... trus ja terbaring... so en.somi la yg menguruskan aisya...salin diapers dia n layan karenah dia yg asik nk dok atas riba... bila letak bgn n nanges... smpai siang aisya xtdo... kami suami isteri da mmg letih btol... so esok pgnya mak tok n tok ayah aisya tlg jagakan aisya while kami berehat... tp tdo mlm mana sama dgn tdo siang kn? mcm2 la ujian sy hadapi sy dari time bersalin smpai la skrg... pasneh xtau la mcm mana... mcm2 nasihat+komen yg sy dpt dari sahabat n sedara mara... sy pn da naek muak sgt2... rasa nk ngamuk pn ada... ingat sy nak ke jadi mcm neh?? ingat sy pilih ke anak sy jenis mcm neh?? apa kata kalu korg lak berdepan dgn situasi sy? adakah korg pn akan tahan dgn ujian ini?? sy da cuba yg terbaek... mana dgn cmpur tgn org luar kn... kita neh sbg yg hormatkan generasi yg lbh tua kkdg xberdaya nk menghalang... :(

Hari neh aisya da terpaksa kena tdo dlm buai... mcm pelik je bunyi sbb dia baru je 16hari... dari mlm td smpai siang dia xtdo dgn nyenyak... asik merengek je... xtaula kt mana silap... tdo atas riba je dia tdo...bila letak je mula la nanges... dia dpt bezakan tdo atas riba n tdo atas tilam even mata bertutup... xtau nk wat mcm mana lg... semua org pn da letih nk fikir solutinnya... letih ok... nk kata kembung, perut dia elok je... poo poo pn elok je... bf pn kerap... xtau la nk wat gena... sy pn xnak letak dia dlm buai... sapa2 ada solution x? sy smpai demam2 ok sbb xcukup rehat... org ckp bahaya demam time pantang... apa leh wat... mmg badan penat sgt2... ni pn curi2 time b'blog...

Ok...terpaksa mengundurkan diri...

5 sweet persons:

:: Mily :: said...

salam fae..

x pa..dugaan tuh kejap jer..
aisya tuh baru lagi..dia blom biasa lg keadaan luar..dalam perut dia biasa panas jer..rasa dekat ngan umi dia...:)

yg macam2 nasihat tuh yg baik amek..yg -ve tuh abaikan..biasalah..
byk minum air suam jelah..jaga kesihatan diri k

umi kene sihat baru bleh jaga aisya..kan?

take care..

f a i z a h 's said...

tengs cikpah...nasihat yg sgt membina... ;) mmg aisya akn comfort dlm pelukkan umminya...mebila dia rindukan saat dia d alam rahim dulu...

ummuiman said...

betul tu...byk dugaan hidup ni...semua org penah melalui apa yg dikjah sedang lalui skrg...jgn anggap org bagi nasihat tu sbb x paham apa yg dikjah lalui...kakwa pun dah byk ujian yg Allah bg...iman dulu kena sawan tangis...bukan setakat merengek tapi nangis mcm sakit kena cubit tu! pening kepala tkleh tidoq...kakwa, tok, mak abah semua pakat2 gilir jaga iman masa kakwa dlm pantang...
nuha lak Allah uji dgn 'masalah' dia...terpaksa dok hospital sampai brapa lama pun kakwa x ingat dah...dahla masa tu dlm pantang, badan masuk angin sbb mkn x pantang (hospital bg mkn semua benda,ok!), tak mengurut...kakwa kena demam ketaq sampai 4-5 kali la masa pantang beranak nuha...dahla mak dan tok jauh di perlis...dok menangis sorang2 la...kat sini sapa nak paham keadaan kakwa...
so, dikjah kena sabaq...mmg ada culture shock. semua org mcm tu...sbb tu kena bersedia dr awal...be strong, kalau dikjah lemah, mcm mana nak jaga aisya?kesian dia...merap2 tu kira biasalah bg seorang bayi yg belum cukup sebulan lagi usia dia...
sabar...untung dikjah ada asyraf...dia seorg suami yg sgt penyabar...kalau dpt suami baran, perongoih, mcm mana? dikjah pernah terbayang tak?
so, bersyukur dgn apa yg dikjah dah ada...semua yg dikjah hadapi skrg adalah ujian Allah...ok?

sHarEna said...

ntah nape bile bace entry faizah, kite msti teringat keadaan kite mase jaga Naurah dlm pantang dulu. Faizah, bb masa dlm pantang mmg sgt sgtt sgtttt susah nk jaga. terlalu byk karenahnya. kite sbg ibu pn mmg blh jd sgt stress melayan karenah diorang. sbbnye kite masih blm kuat. blm sihat sepenuhnya. masa berpantang sbnrnya mmg masa utk ibu2 berehat. tp dgn anak yg meragam, mcm mane pulak kan?

sy untung sikit dr faizah sbb PIL sgt2 membantu. so sy mmg dpt rehat byk jugak. lain dgn keadaan faizah yg byk kene handle sndiri. tu psl penat & bertambah stress. Naurah pn mase masih dlm pantang asyik nk tido kt riba je. Letak, dia menangis. mmg sgt2 menguji kesabaran. sy pn bentan pd hari ke-10 (demam panas). lebih kurang faizah jugak.

psl buaian, alhamdulillah PIL x paksa ape yg me&hubby mahukan utk Naurah. If kitorang kata xnak, diorang terus akur. so xdelah masalah dr segi tue. mcm pakai pacifier, eventho diorang ade belikan, naseb baek Naurah reject. lega hati kami sbb mmg x suke bg dia pakai benda alah tue. besides buaian, ape kate faizah beli rocker or bouncer. lebih selamat berbanding buaian. http://hubpages.com/hub/Top-Baby-Rockers-2010. Naurah pon pakai rocker nie. tp yg beshnya dia xla depend on rocker je nk tido. klu tepuk2 montot still dia nk tido lagi. klu buaian, bb jd terlalu depend sllunye. terpulanglah pd faizah yer :)

AshAnas said...

yup faizah, cuba guna bouncer... anas pun mcm tu dulu... lupa plk psl die guna bouncer...

Post a Comment

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan serta cik2 :D