Showing posts with label Day 29 Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Day 29 Ramadhan. Show all posts

29.8.11

Menu terakhir berbuka...

Bismillah wal hamdulillah...

Eh apsal ntah mode sdey je arini...dahla ujan memanjang kt bumi perlis indera kayangan ini... bikin sume org saspens nk beraya esok... tp tgk2 tuh xdak lg tanda2 air akn naek cam bln 12 thn lepas n bln 3 arituh... insya allah la... harap2 kita xberaya dlm limpahan air... kt baling kedah air da naek mlm td... katanya da surut pg td... wallahua'alam utk keadaan di sana... cuma dpt berita dr member org baling jgk... anyway pg td antar aisya p umah maktok dia (my mom) sbb mlm td berbuka kt sana my mom complaining da lama xdpt men2 dgn aisya... mlm td kami blk awai yela masing2 nk p teraweh... so mak sdeh xdpt maen2 dgn cucu dia... pg neh sy antar la aisya ke sana... lgpun sy nk abeskan 1lg jns kueh raya... tp malang skali! kueh tak buat pun... hehe :P ntah malas sy ni pelik btol... kkdg rasa malas banget smpai sume menda xmau buat... kkdg terlebih rajin... sah2la sbb hormon ai da xbetul lately... T___T bak kata Huda blame the hormone... keh3 :P

So apa lg menjalar la atas tilam empuk da xdak sapa nk kaco... haha! apa da... trus kelam kabut bgn utk masak... sbb arini berbuka secara berjemaah kt umah PIL... mlm td berbuka kt umah mak abah... mlm ni turn umah PIL pulak... so haruslah prepare sumthing utk dibawa ke sana... fikir pnya fikir... xtau nk masak apa da... da last2 puasa ni buntu lak.. ces mcm la sokmo masak resepi baru kan... hehe :P asik ulang menda yg sama je tiap2 ari... diri sndiri pun naek muak... sib bek en.abg xkomplen...katanya asalkan masak! tp ada gak 2-3kali berbuka kt luar... huk3... target xmo jamah mkanan luar terpaksa dilupakan... kerna badan mmg letih tahap xleh buat apa... ada skali tuh kul 7.10pm baru smpai umah... nak masak apanye??

So arini penin2 fikir trus googling resepi... rasa nk masak daging masak hitam salah satu menu masa kenduri sy arituh...sedapppp :) sy sgt suka daging masak itam nehs... so ni resepinya... ada ubah suai sket ikut kesesuaian.. :)

Bahan-bahan: 

1/2kg daging (direbus bersama kicap n letak air skit)
1/2 cawan kicap cap kipas udang... (nk try kicap len bleh je...tp jenis kicap ni mmg sedap :P hehee)
1sudu kecil jintan manis (sepatutnya ada skali dgn jintan putih tp sy xletak pun... xsuka bau jintan putih...huhu)
5biji bawang merah (spttnya 3biji je tp sy suka manis bawang tuh :) depends...)
3biji bawang putih
1inci halia
2sudu besar cili kering kisar
2batang serai
Rempah ratus utk tumis (bunga cengkih, buah pelaga, kulit kayu manis, bunga lawang)

Cara-cara:

1- Rebus dulu daging dgn kicap n sedikit air
2- Pastu hiris nipis2 daging yg direbus itu tp jgn buang air rebusan daging dgn kicap itu..
3- Sblm tuh kisar dahulu bahan2 yg perlu dikisar iaitu bawang merah, bawang putih, serai, halia
4- Pastu masukkan setgh bahan kisar td dalam air rebusan then masukkan blk daging yg dihiris2 itu n gaul rata... goreng kejap daging yg dihiris n digaul sebentar dgn air rebusan+bahan2 kisar...
5- Angkat daging n letak sebelah
6- Guna minyak yg sama tumis rempah ratus (bunga cengkih, buah pelaga, kulit kayu manis, bunga lawang)
7- Dah naek bau wangi rempah, masukkan bahan kisar yg separuh lagi... gaul rata n kasi naek bau jgk...
8- Masukkan cili kering kisar... (depends jgk...kalu nk pedas leh tmbh lg)
9- Pastu masukkan air rebusan daging td dgn kicap kipas udang skali dgn daging2...
10- Masak dlm keadaan api perlahan... sambil2 gaulkan daging agar xhangus
11- Masak smpai kuah jadi pekat2 n kering skit
12- Sedia utk dinikmati... oh lupa! kalu nak rasa manis2 skit leh letak gula skit :)

Ini hasilnya... tara!

Hitamnyaaa... dr dlm kuali...br pas masak!

Ready letak dlm tuperware nk bwk ke umah PIL japlg...


  

Tiada warna tema...

Bismillah wal hamdulillah...

Baru pasan, keluarga kecik kami tiada warna tema thn nehs... huk3... tuhla last minit lg kan... mari flash back~! 
1st year beraya bersama si dia yg bergelar suami... masa tuh tgh pregnant 2bln rasanya... dlm 8weeks aisya dlm perot ummi... da start alah da masa tuh... bj raya xdak ready pun... kami pakai baju nikah je... best pulak rasa masa tuh... rasa mcm baru nikah :P tp xdak mood sbb mabuk kepayang spnjg hari T__T aktiviti ziarah hnyalah smpt dilakukan pada sblh pagi shj... mabuk kepayang guwe menjadi serius menjelang tgh hari... apa lg blk tdo! -___-"

2nd year raya bersama keluarga kecik warna tema adalah merah! aisya br 4bln masa tuh... mmg xdak bli bj kurung bagai kn dia... abg pakai bj melayu kenduri sblh sy thn lepas kaler maroon sy lak, dek kerna br beranak badan naek jgk ler... xsure bj kawen masa tuh padan ke tak... hehe :P so sib bek mak tlg tempah bj raya kaler merah jgk... so sedondon la kami 3beranak di pagi raya ^_^

3rd year thn nehs... mmg xdak tema langsung! aisya toksah kata... baju n tudung sponsoring by maktok adalah maha byk... ummi pun xtau nk pilih nk pakaikan yg mana... tuh pun tok ayah ada nk bli lg spsg ayah aisya ckp kemarin... tok ayah lg dahsat, siap g ushar baju aisya kt butik lg... sepsg baju kanak2 adalah RM50! T___T bj kurung bdk RM20 da leh dpt sepatutnya... mebi kain dia mahai kot... maktok jannah bli baju kurung berpasang2... ada kot 4pasang... katanya murah... ummi pilih kaler ungu leh matching dgn tudung aisya kaler ungu... peh tu siap ada dress smoking pink maktok jannah bg jgk... tudung kaler pink+putih sponsor by maklang odah n mak njang naurah... tudung eceli 2pasang toknek bg n 3psg maklang odah n mak njang naurah belikan... ha... byk giler choice pakaian di pagi raya aisya nafisa... ummi??? ummi dpt baju yg maksu ana xpadan je... hehe :P ada 3pasang baju ummi antar kt sepupu maktok utk jahitkan... jgk lari tema... kaler sweet pinky2, kaler oren n kaler merah... satu pun xmatching! pehtuh... ayah aisya baju melayu dia la... masa kawen 2thn lepas baju melayu en.abg ada tempah 3pasang... tuh yg dok ulang pakai yg tuh je... save skit! hehe :P thn lepas beliau pakai bj maroon n thn ni beliau nk pakai kaler gold pulak... oh! sgt xmatching kita 3beranak... ok ler tuh dari xdak kn? aisya la ummi da penin nk pakaikan yg mana satu... sib bek ummi xjahitkan bj aisya... ehhehe :P kalu tak lg serba salah ummi nk pakaikan utk aisya kn...

Today adalah last puasa... sdeh sgt nk meninggalkan ramadhan... sbb amalan ciput! T__T diharapkan yg ciput itulah yg diterima oleh allah swt... walaupun sgt malu dgn allah swt... amalan da xsama cam time bujang dulu... tp sy yakin allah swt maha adil... perjuangan n jihad seorg wanita adalah dlm rumah tangganya... mungkin ada hikmah... jg anak, jg suami tuh kira ibadat jgk kn? :) esok da syawal... mmg serius rasa sgt pantas berlalu! mg dipertemukan dgn ramadhan akan dtg... really hope diberikan kesempatan umur dan waktu... ameen...